گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز برخلاف انتظار اولیه معامله‌گران برای حضور پررنگ فروشندگان، بازاری رو به رشد بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به نزدیکی پایان سال، فروشندگان سهام آخرین روز کاری را که امکان دریافت وجه فروش سهام در آن وجود داشت پیش روی داشتند. در این فضا معامله‌گران انتظار افزایش عرضه‌ها را داشتند، اما این امر در ساعت اولیه بازار محقق نشد. در این میان با توجه به آمادگی بخشی از بازار برای خرید سهام و عدم عرضه سهام از سوی فروشندگان، بازار رو به رشد گذاشت.

دیروز شاخص کل ۸/۱۱۳ واحد رشد کرد و به ۲۲ هزار و ۸ واحد رسید. به نظر می‌رسد شاخص کل در آخرین روزهای سال جاری بتواند سطح ۲۲ هزار را حفظ کند.

در بازار دیروز همچنین در سایه تعطیلی بازارهای جهانی، معامله‌گران شاهد دادوستدهای سنگین شرکت‌های حقوقی و جابه‌جایی بلوک‌های سنگین سهام بودند که این امر بر روند بازار تاثیر داشت. مهم‌ترین نقل‌و‌انتقال دیروز در نماد مخابرات ایران رقم خورد که احتمالا دنباله نقل‌و‌انتقال سهام مخابرات ایران از موسسه مالی و اعتباری مهر به شهریار مهستان بود.

در نماد مخابرات دیروز معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد تصمیم مدیران مخابرات برای توقف فروش خرد سهام همراه اول و انتقال سهام باقی مانده از بلوک ۵/۴ درصدی به کارکنان این شرکت بودند. به دنبال یک هفته کش و قوس و در شرایطی که هفته گذشته برخی از خریداران خواستار قیمت ۴۳ هزار ریالی برای هر سهم همراه اول بودند، مدیران مخابرات پس از عدم توافق بر سر قیمت در هفته جاری، قیمت فروش سهام خود را به ۴۴ هزار ریال افزایش داده و انتقال سهام به زیرمجموعه خود را در دستورکار قرار داده‌اند. در همین حال بازار با خبرهایی از شروع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری «نوردنا»به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول در بازار مواجه است. گفته می‌شود این شرکت در حال خرید سهام برخی بانک‌های خصوصی و دولتی سابق است.

در بازار دیروز در گروه فلزی صف‌های خرید دو نماد تازه وارد فولادهای آلیاژی یزد و ایران ادامه داشت. در گروه فلزی سخنان مدیرعامل ملی مس نیز در کنفرانس متال بولتن در استانبول ترکیه مورد توجه بود. به گفته «سعد محمدی» ظرفیت تولید مس تصفیه شده در ایران برای تامین نیاز داخل و صادرات، به سه برابر افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد که تولید مس ایران از ۲۵۲ هزار تن به بیش از ۷۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد؛ اگرچه سعدمحمدی مدت زمان معینی را برای دستیابی به این هدف اعلام نکرد.

وی افزود: شرکت ملی صنایع مس ایران برنامه بلندمدتی برای تولید ۵/۱ میلیون تن مس و تولید ۴۱۲ هزار تن فرآورده‌های پالایشگاهی مس دارد و صنعت مس ایران برای توسعه ظرفیت تولید به بیش از ۶/۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: برای دستیابی به این نرخ رشد برنامه اکتشاف کنسانتره مس در معدن ارومیه در نظر گرفته شده است.

بر اساس گزارش داوجونز، ذخایر مس سرچشمه نهمین ذخایر بزرگ مس در جهان را دارا است که معادل چهار درصد از کل ذخایر جهانی مس را شامل می‌شود.

در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها حالت متعادلی را پشت سر گذاشتند. در همین حال معامله‌گران انتظار دارند با ورود به فصل بهار رفتار قیمتی سنتی بازار را در این گروه شاهد باشند، هر چند که بازار در روزهای اخیر الگوی متفاوتی را به نمایش گذاشته است.

در گروه واسطه‌گری مالی دیروز نماد سرمایه‌گذاری ملی پس از تقسیم سود ۱۵۰ ریالی بازگشایی شد که با معامله یک میلیون سهم همراه شد. در این گروه بلوک ۷۳/۱۳ درصدی سرمایه‌گذاری نیرو نیز دیروز فروخته شد. در جریان این عرضه بلوکی، ۳۲ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۷۲۰ سهم سرمایه گذاری نیرو توسط شرکت لازک خلیج فارس عرضه و به همان قیمت هر سهم ۲۰۰ تومان و به صورت یکجا و نقد و بدون رقابت فروخته شد.

در گروه بانکی، دیروز بانک پارسیان گزارش پیش‌بینی سود سال آینده خود را با رشدی قابل ملاحظه اعلام کرد، هر چند این گزارش با نرخ عقود مشارکتی معادل ۲۴ تا ۲۵ درصد اعلام شده است که هنوز مشخص نیست بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی راه را برای چنین نرخ‌هایی باز خواهد گذاشت یا خیر؟

در گروه دارویی انتقال یک بلوک ۲۲ میلیون سهمی از کیمیدارو، این نماد را به صف خرید رساند.

در همین حال جابربن حیان نیز دیروز شاهد جابه‌جایی بلوکی بود. به نظر می‌رسد این جابه‌جایی‌ها در مجموعه سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (بانک ملی سابق) انجام شده باشد. در گروه مالی دیروز نخستین عرضه صکوک اجاره در فرا بورس تکمیل شد. امروز نیز پالایشگاه تهران اوراق مشارکت ۱۷ درصدی خود را با ضمانت بانک ملی عرضه می‌کند. انتظار می‌رود این تفاوت نیم درصدی بتواند سهم بورس و فرابورس از معاملات اوراق مشارکت را افزایش دهد.

در گروه تجهیزات حفاری شمال دیروز نیز شاهد تداوم انتقال سهام حفاری شمال از تامین اجتماعی به صبا تامین بود. تامین اجتماعی دیروز سهام پالایشگاه تبریز خود را به شرکت «نفت و گاز تامین» منتقل کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۴/۱۴۵ میلیارد تومان سهام دادوستد شد که البته ۵/۵۸ درصد آن را معاملات بلوکی کیمیدارو مخابرات، حفاری شمال و دارویی جابر بن حیان تشکیل داد. از ۲۱۴ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۵ نماد با کاهش قمیت و ۱۱۴ نماد با رشد ارزش معامله شدند.