گروه بورس - هدیه لطفی: پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط بهمن به منظور تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان، از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران به پایان رسید. در ادامه پذیره‌نویسی نخستین اوراق صکوک در شبکه کارگزاران فرابورس، دیروز نیز تعداد ۱۵۹ هزار و ۸۸۰ ورقه اوراق صکوک اجاره، با قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال و به ارزش تقریبی ۱۶۰ میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد و بدین ترتیب کل اوراق صکوک مزبور فروخته شد و پذیره‌نویسی یادشده به اتمام رسید.

عرضه اوراق «پالایش نفت تهران»

همچنین اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد ریالی پالایشگاه نفت تهران از امروز و به مدت ۷ روز کاری در بازار فرابورس عرضه می‌شود.

در راستای انتشار اوراق مزبور، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، به عنوان متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان اوراق، گفت: این اوراق با نام، چهارساله، قابل بازخرید قبل از سررسید و دارای سود روزشمار ۱۷ درصد است که سود آن هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود و بانک ملی ایران ضمانت اوراق را به عهده دارد.

محمد آرام در ادامه افزود: این اوراق با هدف اجرای طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرآورده‌های شرکت پالایش نفت تهران منتشر می‌شود که مجوز آن را سازمان بورس و اوراق بهادار صادر کرده است.

وی در خصوص مزایای عرضه این اوراق در بازار فرابورس تصریح کرد: در این بازار امکان خرید برای همه سرمایه‌گذاران در سراسر کشور وجود دارد در حالی که توزیع از طریق شبکه بانکی با مراجعه مستقیم به بانک و تنها برای مشتریان همان بانک میسر می‌شود.

آرام در ادامه خاطرنشان کرد: مزیت دیگر عرضه اوراق در فرابورس، نقدشوندگی و بازارگردانی ۱۰۰ درصد آن است که این امکان را به صاحبان اوراق می‌دهد تا در هر لحظه، از طریق شبکه کارگزاری اوراق خود را بازخرید کنند.

وی تاکید کرد: مزیت بسیار مهم دیگر این است که در صورت بازخرید اوراق مشارکت در بازار فرابورس، جریمه و نرخ شکست به آن تعلق نمی‌گیرد و اوراق ۱۷ درصدی با همان ۱۷ درصد بازخرید می‌شود در حالی که در شبکه بانکی جریمه نیم درصدی به آن تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل تامین سرمایه امین خاطرنشان کرد: بر اساس مقررات جدید کشور، از سال ۹۰ عرضه اوراق مشارکت فقط و فقط از طریق بازارهای بورس و فرابورس انجام خواهد شد و لذا اوراق مشارکت پالایش نفت تهران که با حجم قابل توجه ۵۰ میلیارد تومان در فرابورس عرضه می‌شود، نخستین اوراقی است که در سال جدید قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

آرام با اشاره به نرخ بازده داخلی (IRR) ۳/۲۱ درصدی طرح گفت: این نرخ و تفاوت آن با نرخ هزینه سرمایه و توجه به خالص ارزش کنونی طرح، بیانگر توجیه‌پذیر بودن آن است و دوره بازگشت کل سرمایه شامل اوراق مشارکت و آورده سهامدار عمده از تاریخ بهره برداری و از زمان انتشار اوراق مشارکت به ترتیب معادل ۵۳/۴ و ۱۹/۵ سال برآورد می‌شود.

مدیرعامل تامین سرمایه امین در خصوص افزایش حجم فروش طرح در سال ۹۰ خاطرنشان کرد: در سال آینده در صورت اجرای طرح، حجم فروش شرکت ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و در سال ۹۱ این رقم به ۳۴ درصد خواهد رسید.

بهره‌برداری در سال جدید

همچنین مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران در خصوص حجم کل سرمایه‌گذاری در این پروژه به خبرنگاران گفت: کل مخارج سرمایه‌ای طرح ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است که مقرر شده ۵۰۰ میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت و باقیمانده از طریق سهامداران تامین شد.

محسن قدیری در خصوص ترکیب سرمایه‌گذاری در این طرح خاطرنشان کرد: از مجموع مخارج سرمایه‌ای طرح، حدود ۱۲۰ میلیون یورو به صورت ارزی و سه هزار و ۱۳۵ میلیارد ریال به صورت ریالی تامین می‌شود که تاکنون مبلغ سه هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال از این مخارج توسط سهامدار عمده شرکت تامین شده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی طرح تا پایان سال ۸۹، ۹۰ درصد بوده است که با تامین منابع از طریق انتشار اوراق مشارکت پروژه در سال ۱۳۹۰ تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

کارنامه ۸۹

از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» به روند معاملات فرابورس در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: بازار فرابورس در سال جاری ۲۳۵ روز فعالیت داشت و ارزش کل معاملات این بازار از ابتدای سال تا ۱۶ اسفند ماه به پنج‌ هزارو۶۲۹ میلیارد تومان رسید.

مصطفی امید قائمی در ادامه افزود: ارزش معاملات سهام این بازار یک هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان بود که این رقم ناشی از معامله یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم در ۲۹۲ هزار و ۵۰۰ دفعه بود.

وی با بیان اینکه این بازار ۱۰۳ هزار نفر خریدار داشته است، به معاملات اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: ارزش کل معاملات بازار اوراق مشارکت در سال ۸۹ نیز معادل سه‌هزار و۶۶ میلیارد ریال بود.

وی اضافه کرد: ارزش معاملات بازار سوم فرابورس از ابتدای سال تاکنون به رقم ۱۷ هزار و ۵۸ میلیارد ریال رسید که در این مدت تقریبا ۹/۳ میلیارد سهم معامله شد.

مدیرعامل شرکت فرابورس در ادامه اضافه کرد: در این مدت تعداد ۸۱۹ هزار برگه از اوراق حق تقدم مسکن به ارزش ۵۶۰ میلیارد ریال معامله شد و تعداد خریداران این بازار نیز ۱۸ هزار و ۸۴۷ نفر بود.

به گفته امید قائمی از ابتدای سال تاکنون ۲۱ هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال از طریق پذیره‌نویسی روانه بازار شد که این رقم از مشارکت ۳۹ هزار و ۱۰۰ نفر در پذیره‌نویسی ۱۰ میلیارد و ۷۳۰ میلیون سهم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ارزش معاملات بازار عمده نیز ۴۲۰ میلیارد ریال و حجم سهام معامله شده ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار سهم بوده است.

امید قائمی به شرکت‌های عرضه‌ شده در فرابورس اشاره کرد و گفت: در سال ۸۹ سهام شرکت‌های بالاست، تجارت الکترونیک پارسیان، عمران توسعه شاهد، ارتباطات سیار، سیمان سبزوار، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، سبحان دارو، فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور از طریق فرابورس عرضه شد.

وی اضافه کرد: همچنین شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک پاسارگاد، بانک گردشگری، بانک آرین، بانک ایران زمین، بانک سرمایه، پتروشیمی پردیس، چوب و کاغذ مازندران، توسعه عمران اردبیل، صبا جهاد، آ.س.پ، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، باغ میشه، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه در فرابورس پذیرش شدند و در سال آینده

عرضه می‌شوند.

صف‌های طویل در بازار

در همین حال بازار فرابورس روز گذشته را نیز با تشکیل صف‌های خرید سپری کرد.

در این بازار نه تنها صف خرید سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور عرضه نشد، بلکه تداوم یافت و در پایان دیروز هر کدام به ترتیب به ۵/۸ میلیون سهم و یک میلیون و ۳۰۰ هزار سهم رسید.

همچنین در این روز صف خریدی معادل ۱۸۰ هزار سهم برای سهام مرجان‌کار نیز تشکیل شد و به دنبال تشکیل هر کدام از صف‌های یادشده، سهام این سه شرکت ۵ درصد رشد قیمت را تجربه کردند.

همچنین دیروز شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، کویرتایر، سبحان‌دارو، همراه اول و لیزینگ ایرانیان نیز با رشد قیمت سهام خود روبه‌رو شدند.

این در حالی است که نمادهای معاملاتی سیمان سبزوار و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به همراه تمام گواهی‌های تسهیلات مسکن، شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.

در مجموع بازار دیروز بیش از ۵ میلیون و ۶۲۴ هزار سهم در میان دو هزار نفر سهامدار فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات بازار به رقم ۱۳۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون ریال رسید.

شایان ذکر است حدود ۸۴ درصد از ارزش کل معاملات دیروز در اختیار دادوستد سهام همراه اول بود.

در این روز هر سهم «همراه» با یک درصد رشد به قیمت ۴۴ هزار و ۲۷۸ ریال رسید و در مجموع دو میلیون و ۴۷۵ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل ۱۰۹ میلیارد و ۶۲۱ میلیون ریال روانه بازار کرد و بدین ترتیب همراه اول به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد.