سهام شرکت‌های خارج از صدر اصل 44 واگذار می‌شود

ایسنا- با توجه به عزم سیاسی در کشور از سوی مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و قوه قضائیه، پیش‌بینی می‌شود که سهام خارج از صدر اصل ۴۴ یک سال زودتر از برنامه چهارم که بیشتر در قالب سهام عدالت است، واگذار شود. غلامرضا حیدری کردزنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی و سخنگوی سهام عدالت، در یک برنامه تلویزیونی درباره خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های دولتی و این که تا پایان برنامه چهارم باید تمامی شرکت‌های خارج از صدر اصل ۴۴ واگذار شوند، گفت: در بودجه سال ۸۵ دولت و مجلس به این سیاست تاکید داشتند، اما سیاست اصلی برای واگذاری در سال ۸۵ است.

کردزنگنه ارزش سهام برای هر نفر را ۵۰۰‌هزار تومان دانست و گفت: با توجه به امکانات دولت در آینده این رقم افزایش یافته و تا ۲میلیون تومان و هر خانوار ۱۰‌میلیون تومان سهام واگذار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی به وجود مکانیزم‌های کنترلی برای واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ این سیاست‌ها نیاز به قوانین جدید و تغییرات در قوانین قبلی و تغییر ساختار‌های اجتماعی و سیاسی یک فرهنگ دارد که باید قانون چهارم را بازنگری کنیم، همچنین باید مجددا تعریف‌های جدیدی از رقابت بیاوریم.

وی به امنیت سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: با فرمان مقام معظم رهبری عزم در دولت و مجلس ایجاد شده بنابراین حمایت‌های دولت قطعا وجود دارد.

کردزنگنه به تشریح علل ناکارآمدی واگذاری‌ها در گذشته پرداخت و گفت: دولت رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرد، بنابراین اگر این امنیت ایجاد نشود بخش خصوصی نمی‌تواند هیچ کار هدفمندی را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی درباره تبعات این کار در جامعه گفت: بستر‌سازی‌های لازم باید برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در واگذاری‌ها به وجود آید که با اصلاح قوانین این بستر‌ها فراهم خواهد شد.