فرشاد به‌آبادی *

مقدمه: نخستین جشنواره انتخاب نام و نشان‌های تجاری ایران به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر برگزار می‌شود. در این جشنواره بهترین نام و نشان‌های تجاری برمبنای معیارهای علمی و بازاریابی مورد ارزیابی قرار گرفته و بهترین‌ها، طی مراسم معرفی می‌شوند. ۲) اسطوره‌های جهانی

مصرف‌کنندگان به نام‌های تجاری جهانی به عنوان نماد فرهنگی نگاه می‌کنند. شرکت‌های فراملی نه تنها تلاش می‌کنند ارزش‌های برتری را ارائه کنند، بلکه سعی می‌کنند نمادهای فرهنگی با چهره جهانی داشته باشند. یک مصرف‌کننده آرژانتینی می‌گوید: «نام‌های تجاری به ما احساس شهروند جهانی بودن را می‌دهند. آنها به ما نوعی شناسه می‌دهند.» یک فرد اهل زلاندنو می‌گوید: نام‌های تجاری به شما احساس بزرگ بودن را می‌دهند و فکر می‌کنید بخشی از یک چیز بزرگ‌تر هستید. یک مصرف‌کننده اهل کاستاریکا می‌گوید: نام‌های تجاری جهانی به شما چیزی می‌دهند که می‌خواهید باشید.

این عقاید چندان جدید نیستند. به علاوه امروز غول‌های تجاری جهانی فقط آمریکایی نیستند و نام‌های تجاری جهانی فقط نشان‌دهنده زندگی لوکس نخواهند بود و در صنایع گوناگون از صنایع نفت گرفته تا تکنولوژی اطلاعات حضور دارند.

ادامه دارد...

* مدیرعامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر