گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار در روز گذشته شاهد بازگشایی ده نماد معاملاتی و توقف یک نماد بود. در پایان معاملات روز دوشنبه نماد معاملاتی کاشی حافظ به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده جهت انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. نماد شرکت‌های شکر شاهرود و قند نقش جهان نیز با توجه به ارائه آخرین اطلاعات مبنی بر تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم آماده انجام معامله شد.

نماد شرکت‌های صنایع شیمیایی فارس، قند ثابت خراسان، تجهیز نیروی زنگان، قند مرودشت و جوشکاب یزد نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شدند.

در این روز معاملاتی نماد شرکت داروسازی امین و سولیران هم پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم آماده معامله شد.

نماد سیمان خاش نیز در روز معاملاتی قبل آماده انجام معامله بود.

همچنین سازمان بورس نیز اعلام کرد ۱۳/۹۱درصد سهام شرکت وطن اصفهان چهارشنبه ۲۰ دی به طور عمده در تابلوی غیر رسمی عرضه می‌شود. بانک ملت ۱۹میلیون و ۱۳۷هزار و ۱۶۰ سهم از سهام این شرکت را با قیمت پایه یک‌هزار ریالی به صورت یکجا و نقد واگذار خواهد کرد. عرضه سهام این شرکت براساس دستورالعمل معاملات تابلوی غیر رسمی و بین ساعت ۳۰/۸ تا ۹ صبح چهارشنبه ۲۰ دی و با نماد اصلی (نماد نوطن) انجام خواهد شد. مجموع سهام منتشر شده این شرکت ۲۱میلیون سهم و وضعیت سهام، سپرده شده گزارش شده است.

ادامه حمایت‌ها از «ومعادن»

گفته‌های بازار: درباره معادن و فلزات گفته می‌شود که حمایت سهامدار عمده به زودی موجب بازگشت روند قیمتی در این نماد معاملاتی خواهد شد. حمایت سهامدار عمده «ومعادن» موجب جمع‌آوری صف فروش ۶میلیون سهمی این نماد طی روزهای گذشته شد.

شنیده‌های ما: به طور کلی سهام معادن و فلزات از سوی سهامداران اصلی در مواقع لازم حمایت شده است و خود «ومعادن» نیز در مواقع مقتضی از سهم‌های زیرمجموعه از جمله چادرملو و گل‌گهر حمایت کرده است. در این که سهم «ومعادن» سهمی با پتانسیل بالا است، شکی نیست.

درحال‌حاضر بورس ما تحت تاثیر شرایط بین‌المللی دچار افت شده و در این میان سهم‌های ارزنده نتوانستند موقعیت مناسب خود را حفظ کنند.

بازگشت روزهای خوب برای «باما»

گفته‌های بازار: تداوم صف فروش باما در روزهای گذشته موجب شد تا این نماد معاملاتی با شایعاتی مبنی‌بر پر شدن سقف قیمتی و ادامه ندادن به تعدیل‌های مثبت پی‌درپی در EPS مواجه باشد.

شنیده‌های ما: اما از شرکت خبر می‌رسد که دلیل ایجاد صف فروش برای باما، روند کلی بازار، تغییر رفتار معامله‌گران و بازگشایی برخی از نمادهای معدنی بوده است. با افزایش بهای جهانی روی پیش‌بینی می‌شود که پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت بازهم با تعدیل مثبت همراه باشد.

پیش‌بینی می‌شود باما در روزهای معاملاتی آینده دوباره با صف خرید مواجه شود.

بازدید سرمایه‌گذاری‌ها از پروژه‌های «ثشاهد»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه اخیرا از پروژه‌های «ثشاهد» بازدید کرده و قصد همکاری با شرکت مزبور را در این پروژه‌ها دارند.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: گروهی از کارشناسان شرکت‌های سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، ایرانیان، صنعت بیمه، فرهنگیان، سایپا و شرکت‌های بیمه مرکزی، بیمه ایران و بیمه البرز از برخی از پروژه‌های ما بازدید کردند.

براساس خبرهای رسیده، کارشناسان شرکت‌های مزبور از پروژه‌های فعال «ثشاهد» از جمله استخر البرز (میرداماد)، ملارد و وردآورد بازدید کرده و در جریان آخرین پیشرفت‌های این پروژه‌ها قرار گرفتند.

افزایش سهم شناور سیمان قائن

گفته‌های بازار: شایع شده شرکت سیمان قائن برای عدم خروج از تابلوی فرعی بورس، قصد دارد سهم شناور خود را در بازار سرمایه افزایش داده و به سطح ۲۵درصد برساند. همچنین در بازار از شایعاتی مبنی بر احتمال تعدیل مثبت ۱۵درصدی EPS سخن گفته می‌شود.

شنیده‌های ما: طبق مکاتباتی که بین شرکت و بورس صورت گرفته است، باید سهم شناور آزاد سیمان قائن به بالای ۲۰درصد برسد و احتمال رخ دادن این اتفاق در آینده بسیار زیاد است.

پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت هم همان ۵۲۱۹ ریال است و شرکت در EPS تغییری نداده است. سیمان قائن در ۶ ماه ۵۰درصد از EPS خود را پوشش داد و ممکن است در گزارش ۹ ماهه میزان پوشش دهی EPS نزدیک به ۸۰درصد باشد. اما از آنجا که صادرات و نرخ سیمان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد، انتظار تعدیل مثبت در EPS شرکت چندان منطقی نیست.

«وتوس» سهم پرشایعه اما مسوولان...

گفته‌های بازار: شرکت توس گستر، برج بین‌المللی IT در مشهد را که از سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به میزان ۱۱میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان خریداری کرده است، تغییر کاربری می‌دهد. شنیده‌ها حاکی از آن است که درآمد این تغییر در برج، بر EPS توس گستر تا سقف ۱۰۰درصد افزایش، تاثیرگذار است. همچنین توس گستر تعدادی از واحدهای این برج را برای فروش گذاشته است.

شنیده‌های ما: شرکت در تماس‌های پی‌در‌پی خبرنگار ما پاسخی نداد و طبق معمول نتیجه‌ای در خصوص شایعات بازار این سهم در دست نیست.

«لکما» و رد شایعه برج میلاد

گفته‌های بازار: در بازار سهام شایع شده است که شرکت کارخانجات مخابراتی ایران تامین تجهیزات مخابراتی برج میلاد را بر عهده گرفته است.

شنیده‌های ما: مدیرعامل شرکت کارخانجات مخابراتی ایران درخصوص این شایعه اظهارداشت که قراردادی مبنی بر تامین تجهیزات مخابراتی این برج منعقد نشده است.