گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نمادهای عمده متوقف بود، اما این امر محقق نشد. در بازار دیروز کارشناسان بازار با توجه به اعلام قبلی ناظر بازار مبنی بر بازگشایی برخی از نمادهای عمده متوقف در انتظار بازگشایی این نمادها بودند که به نظر می‌رسد تغییر در سایت منتشر کننده اطلاعات شرکت‌ها از شرکت بورس به سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین عدم انتشار آخرین اطلاعیه‌های برخی از شرکت‌های عمده، موجب به تاخیر افتادن این بازگشایی‌ها شده است.

در روز گذشته تنها نمادهای فولاد مبارکه از گروه نمادهای عمده، اطلاعیه سه ماهه عملکرد خود را منتشر کرد و به نظر می‌رسد با توجه به تاخیر برخی از شرکت‌‌ها، بازگشایی نمادها به ابتدای هفته آینده نیز کشیده شود.

در معاملات دیروز شرایط مناسب سیاسی با توجه به برگزاری قریب‌الوقوع دور دوم مذاکرات میان سفیران ایران و ایالات متحده و نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان پایدار باقی بماند. از سوی دیگر کارشناسان در انتظار سخنان رییس جمهوری در شامگاه امروز (چهارشنبه) در صدا و سیما در مورد مسائل روز هستند. انتظار می‌رودبخشی از سخنان رییس جمهوری در تلویزیون به مناظره تلویزیونی مدافعان و منتقدان اقتصادی (تیم ۵۷ اقتصاددان) بپردازد و پاسخ‌های مهمی را از طرف رییس‌جمهور به منتقدان اقتصادی دولت در برداشته باشد که از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

در بازار دیروز توجه بازار همچنان بر نماد ملی‌مس معطوف بود. این نماد دیروز تحت‌تاثیر تحلیل‌های منتشره در مورد شرایط جهانی بازار فلز مس و حل و فصل بخش عمده اعتصاب‌ها در شرکت‌ها و معادن تولید مس، با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد. بهای جهانی فلز مس که تحت‌تاثیر اعتصاب‌های شیلی رشد قابل‌ملاحظه‌ای را آغاز کرده بود، در چند روز گذشته شتاب بیشتری را تجربه کرد و در ۴روز گذشته ۹درصد دیگر بر بهای این فلز افزوده شده بود. بهای مس با ثبت رکود ۸هزار و ۲۰۰دلار در هر تن بالاترین قیمت در ۱۰هفته اخیر را تجربه کرده بود که این امر، لزوم استراحت بازار جهانی فلز مس را در میان کارشناسان بازار جهانی ایجاد کرده است. در بازار دیروز ملی مس بارها عرضه‌های سنگینی را متحمل شد، اما سرانجام پس از معامله ۱۶میلیون سهم با صف خرید ۸/۱میلیون سهمی به کار خود پایان داد. این امر موجب شد شاخص کل در بازار دیروز با توجه به تاثیر ۷/۱۵واحدی نماد ملی مس به‌رغم بازگشایی ۵ نماد متوقف، با ۱۲واحد رشد به کار خود پایان داد.

در گروه شرکت‌های اصل ۴۴ هم‌اینک اکثر کارشناسان به انتظار دریافت خبرهای قطعی از واگذاری بلوک‌های عمده سهام این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و همچنین برگزاری نشست معارفه فولاد خوزستان در عصر امروز (چهارشنبه)هستند. فولاد خوزستان به عنوان چهارمین شرکت مشمول صدر اصل ۴۴به زودی در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه فلزی انتشار اطلاعیه در مورد فجر گالوانیزه که در برگیرنده تکذیب رسمی هر گونه تعدیل EPS از سوی این شرکت بود، موجب شد این نماد از صف خرید به صف فروش فرو رود. در گروه دارویی‌ها انتشار گزارش‌های سه ماهه عملکرد شرکت‌های دارویی بار دیگر موجب اقبال معامله‌گران به گروه دارویی شده است.

زهراوی و فرآورده‌های تزریقی دیروز در انتشار گزارش‌های سه ماهه افزایش فروش و سودآوری را به بازار منعکس کرده‌اند. در این گروه برخی از شرکت‌ها به‌رغم عدم دریافت افزایش قیمت، به دلیل توسعه فعالیت‌ها و محصولات شرایط مناسبی را تجربه می‌کنند.