صف‌های خرید 31میلیارد تومانی برای فلزی‌ها

گروه بورس- علیرضا باغانی: به دنبال افزایش بهای جهانی مس به بالای ۷هزار دلار و به تبع آن افزایش بهای جهانی دیگر فلزات، نمادهای گروه فلزی توانستند موقعیت گذشته خود را بازیابند. روز گذشته ارزش صف‌های خرید، شرکت‌هایی که در قالب اصل ۴۴ واگذار شده بودند به رقمی بالغ بر ۳۱میلیارد تومان رسید، این در حالی است که ارزش دیگر صف‌های خرید موجود در بازار رقمی در حدود ۱۹میلیارد تومان بود، با این وصف سهام شرکت‌هایی که در قالب اصل ۴۴ در بورس عرضه شده‌اند، ۶۲درصد تقاضاهای خرید بازار روز دوشنبه را تشکیل می‌‌دادند.

فولاد مبارکه در پایان معاملات دیروز بیش از ۴۷میلیون صف خرید به ارزش ۱۴میلیارد تومان داشت.‌ صف خرید فولاد خوزستان نیز به سطح بیش از ۳۵میلیون سهم رسید و ارزشی بالغ بر ۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان داشت.

شرکت‌های مس ایران و ایرالکو نیز مجموعا صف‌های خریدی به ارزش نزدیک به ۴میلیارد تومان داشتند.

در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگ سایپا (پس از برگزاری مجمع سالانه و افزایش سرمایه) و بانک پارسیان (پس از برگزاری سالانه) مورد بازگشایی قرار گرفتند.

همچنین نماد معاملاتی شرکت‌‌های صنعتی کیمیدارو، آهنگری تراکتورسازی (پس از افزایش سرمایه) و قند هگمتان و فارسیت اهواز (پس از اعلام پیش‌بینی سود) بازگشایی شدند.

دیگر خبر بازار اینکه زمان و مکان برگزاری نشست معارفه شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) با نمایندگان کارگزاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و نیز کارشناسان و فعالان بازار اعلام شد.

این نشست از ساعت ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه ۳۰مرداد ۸۶ در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

در این نشست مدیرعامل، معاون اقتصادی و مالی و اعضای هیات‌مدیره شرکت پاسخگوی سوالات خواهند بود.

واگذاری سد باطله در کالسیمین

گفته‌های بازار: شایعاتی مبنی بر واگذاری سد باطله کالسیمین حاوی مواد معدنی به گوش می‌رسد که با توجه به تغییرات در وزارت صنایع باید برای تایید این خبر منتظر ماند.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که چنین تصمیمی در شرکت کالسیمین گرفته نشده است.

نزدیکی زمان عرضه سهام فولاد خراسان

گفته‌های بازار: به دنبال آنکه رییس مجمع سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جمع سهامداران وعده داد که فولاد خراسان ظرف چند ماه آینده وارد بورس می‌شود، در بازار شایع شده که پس از عرضه مپنا، در شهریور سهام فولاد خراسان نیز در بورس عرضه خواهد شد.

گفته می‌شود با عرضه سهام این شرکت در بورس ارزش پرتفوی «ومعادن» بیش از ۱۰۰درصد افزایش خواهد یافت. «ومعادن» ۲۳درصد از سهام فولاد خراسان را در اختیار دارد.

شنیده‌های ما: گروهی متشکل از مدیران شرکت و برخی از سهامداران عمده به دنبال ایجاد مقدمات لازم ورود فولاد خراسان به بورس هستند و به نظر می‌رسد تا پایان شهریور این عرضه صورت گیرد.

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت نیز ۸۷۵میلیارد ریال است که در یک مرحله دیگر سرمایه شرکت به یک‌هزار میلیارد ریال خواهد رسید که مجوز این افزایش سرمایه هم از بورس گرفته شده است.

«ومعادن» نیز ۲۳درصد از سهام فولاد خراسان را در اختیار دارد که تعداد سهام این شرکت در فولاد خراسان با افزایش سرمایه جدید به ۲۳۰میلیون سهم خواهد رسید.

با این عرضه ارزش پرتفوی بورسی «ومعادن» حدود ۱۰درصد رشد می‌یابد.

باز هم شایعاتی از تعدیل EPS «شصفها»

گفته‌های بازار: شایعات مربوط به اعلام ۱۳۰EPSتومانی از سوی پتروشیمی اصفهان همچنان بر قوت خود باقی است، ضمن اینکه در صورت احتمال عدم آزادسازی نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی تا پایان امسال، امکان تعدیل EPS «شصفها» نیز تا سطحی بیش از رقم مزبور نیز وجود دارد.

شنیده‌های ما: همانطور که قبلا گفته شده بود، سهام پتروشیمی اصفهان طی سال‌های گذشته به تناوب در ماه‌های مختلف شاهد تعدیل مثبت بوده است، اما در حال حاضر به رغم اینکه شایعات بسیاری درباره تعدیل مثبت EPS شرکت به گوش می‌رسد، واقعیت آن است که هنوز تعدیلی در صورت‌های مالی شرکت دیده نشده است، اما تعدیل در گزارش ۶ ماهه بعید نیست.

جابه‌جایی پارس دارو مطرح نیست

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی درباره جابه‌جایی کارخانه پارس‌دارو به گوش می‌رسید، ظاهرا چنین برنامه‌ای در دستور کار پارس دارو قرار داشته و تا پایان سال عملی خواهد شد. تعدیل ۵درصدی EPS پارس دارو دیگر شایعه مربوط به این نماد معاملاتی بود.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که بحث جابه‌جایی کارخانه پارس دارو از دیرباز مطرح بوده است، اما تاکنون این بحث به نتیجه و تصمیمی قطعی نرسیده است، چرا که انتقال یک کارخانه داروسازی کار ساده‌ای نیست و در صورت اتخاذ چنین تصمیمی این انتقال به صورت تدریجی و در درازمدت انجام خواهد شد.

آخرین تغییرات EPS پارس دارو نیز به طور رسمی به بورس اعلام شده و در حال حاضر پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت تغییری نداشته است.