نوسانات جهانی، صف خرید مس را از بین برد

گروه بورس - علیرضا باغانی: نوسانات قیمت جهانی مس و دیگر فلزات روز چهارشنبه باز هم تداوم یافت تا جایی که معامله‌گران بازار سرمایه ایران ترجیح دادند که صف خریدی برای مس تشکیل ندهند. با این حال باز هم سهام مس روی درصد مثبت معامله می‌شد.

ایرالکو نیز از تاثیرات تحولات جهانی بی‌نصیب نبود و صف خرید خود را از دست داد. برخی از تحلیلگران از بین رفتن صف خرید برای «فملی» و دیگر فلزی‌ها را به خروج معامله‌گران از نمادهای مزبور به جهت ایجاد نقدینگی لازم برای خرید سهام مپنا نسبت می‌دهند.

روز یکشنبه چهارم شهریور تا میزان ۵درصد سهام مپنا برای نخستین بار در بورس عرضه خواهد شد.

در روز چهارشنبه ۳۳/۳درصد از سهام شرکت نوسازی ساختمان تهران به قیمت پایه ۲۸۹۰ ریال از سوی سرمایه‌گذاری ساختمان نوین عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری البرز و کاشی حافظ نیز پس از افزایش سرمایه و اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم بازگشایی شدند.

«ونیکی» از مپنا حمایت می‌کند

گفته‌های بازار: در آستانه عرضه سهام «مپنا» در بازار شایعه شده است که شرکت سرمایه‌گذاری ملی برای حمایت و تقویت قیمت سهم در روز اول عرضه با خریدهای خود وارد بازار می‌شود.

شنیده‌های ما: این شائبه به این دلیل در بازار شکل گرفته است که از زمان آغاز عرضه سهم‌های اصل چهل چهاری «ونیکی» به دلیل برداشت و تحلیل مالی از ارزندگی سهم‌هایی نظیر مس، فولاد خوزستان و مبارکه و ایجاد تعادل در قیمت‌ها، حضور فعالی دارد.

آنچه مشخص است، این که شرکت «ونیکی» برای خریدهای خود هیچ هماهنگی با سایر دستگاه‌های عرضه‌کننده نداشته و براساس تحلیل‌های مالی و کارشناسی وارد بازار می‌شود و در خصوص «مپنا» هم چنین قرار و مداری وجود ندارد.

تغییر مدیرعامل تکنو این بار جدی‌تر

گفته‌های بازار: برای دومین بار طی یک ماه اخیر، شایعات مربوط به تغییر مدیرعامل تکنوتار در تالار شیشه‌ای به گوش می‌رسد. معامله‌گران بازار هم که نسبت به تغییرات مدیریتی این شرکت حساسیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، برای سهام «تکنو» روی قیمت ۸۰۰ تومان صف فروش تشکیل دادند.

شنیده‌های ما: در تماس خبرنگار ما با شرکت چنین شایعه‌ای مورد تایید قرار نگرفت، این در حالی است که اخبار غیررسمی همچنان بر احتمال تغییرات مدیریتی در «تکنو» تاکید دارند.

توقف نماد مس

گفته‌های بازار: در حالی که بازار جهانی مس دستخوش نوسانات قیمتی است، در بازار شایعاتی از توقف نماد مس در ساعات پایانی روز چهارشنبه جهت تعدیل مثبت EPS تا ۱۴۰ تومان به گوش می‌رسید.

شنیده‌های ما: امور سهام «فملی» این اخبار را شایعات بازار سهام توصیف کرد و گفت: چنین شایعاتی صحت ندارد و هر گونه تغییر EPS از سوی بورس اعلام می‌شود.

معامله پارسیان دوباره انجام می‌شود؟

گفته‌های بازار: پس از گذشت چندین ماه از ابطال معامله بزرگ بانک پارسیان، دیروز شایع شده بود که مقدمات انجام دوباره این معامله در شرف انجام است. ظاهرا سهامدار عمده پارسیان با فروش سهام خود به قیمت پایه ۳۵۰ تومان با یک کنسرسیوم عرب به توافقاتی نیز رسیده است. سال گذشته معامله بزرگ بانک پارسیان با قیمت پایه ۲۴۰ تومان به دلیل وجود دیون هنگفت از سوی خریدار سهام، ابطال و مدیرعامل بانک نیز در پی این اتفاق برکنار شد.

شنیده‌های ما: منابع موثق ابراز داشتند که هیچ اقدام رسمی برای انجام این معامله در بانک پارسیان وجود ندارد و منابع رسمی چنین معامله‌ای را تایید نمی‌کنند.

همچنین خبرنگار ما از بازار شنید که این گونه شایعه‌ها برای تقویت قیمت روی سهم‌های مرتبط منتشر نمی‌شود.