گروه بورس- شرکت ملی صنایع مس در خصوص طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح تولید اسیدسولفوریک و گوگردزدایی سال مالی ۸۵ و ۸۶ را گزارش داد. بر اساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، این شرکت اعلام کرده است که طرح کارخانه اسید سولفوریک با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۶۲۰میلیارد ریال را در دست اجرا دارد. هزینه‌های انجام شده تاکنون به مبلغ ۵/۵۹۰میلیارد ریال است. این طرح ۹۴درصد پیشرفت کار داشته و برآورد می‌شود که در آبان ماه ۸۶ به بهره‌برداری برسد.

اهداف کیفی این طرح شامل تولید اسیدسولفوریک با استفاده از گاز SO۲ متصاعد شده از استخراج مس به روش پیسرومتالوژی، مهار آلودگی محیط‌زیست، استفاده از اسید سولفوریک تولیدی در واحد لیچینگ و بررسی مطالعه گوگردزدایی ذوب‌ مس خاتون‌آباد است.

همچنین از اهداف کمی این طرح می‌توان، تولید یکصد هزار تن اسیدسولفوریک در مرحله نخست و ۳۰۰هزار تن در مرحله توسعه (پس از توسعه کارخانجات مجتمع مس سرچشمه) برشمرد.

این در حالی است که عملیات اصلی به تولید اسیدسولفوریک از گازهای خروجی مجتمع مس سرچشمه اختصاص دارد.

منابع تامین اعتبار طرح‌های یاد شده از درآمد عمومی و سایر منابع این شرکت شکل می‌گیرد. برای طرح‌های مزبور مبلغ ۲۳۱میلیارد و ۴۳۲میلیون ریال اعتبار مصوب سال جاری در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که برای احداث کارخانه اسید سولفوریک مجتمع مس سرچشمه مبلغ ۲۲۳میلیارد و ۴۳۲میلیون ریال اعتبار تصویب شده است.

طرح مطالعه گوگردزدایی مس خاتون‌آباد هم رقمی معادل هشت میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده است.