گروه بورس- هدیه لطفی: معاملات روز گذشته فرابورس هرچند در جو منفی و افت قیمت لیدرهای بازار دنبال شد، اما ارزش کل معاملات این بازار با جهش چشمگیری از هزارمیلیارد تومان فراتر رفت.
به گزارش خبرنگار ما به دنبال ابهامات موجود در گروه پتروشیمی و پالایشگاهی و عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به معاملات این نمادها، نمادهای فعال در این صنایع همچنان با افت قیمت و صف فروش مواجه شدند، به طوری که لیدرهایی از جمله پالایش نفت تهران و پالایش نفت شیراز به همراه نمادهای پتروشیمی زاگرس، جم و مارون با تاثیر منفی خود بر شاخص فرابورس و همچنین توقف نماد پالایش نفت لاوان به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود سال مالی ۹۲ منجر به افت ۴/۹واحدی شاخص آیفکس شد که در نهایت دماسنج فرابورس به محدوده ۸۱۴ واحد نزول کرد.
بازار فرابورس روز گذشته را با جابه‌جایی بیش از ۶/۵۴ میلیون برگه اوراق بهادار سپری کرد و ارزش کل معاملات با ۴۰ درصد افزایش نسبت به معاملات روز شنبه به رقم یک هزار و ۱۰۹ میلیارد ریال رسید که بخش عمده این رشد تحت تاثیر معاملات بازار ابزارهای نوین مالی بود؛ در این روز ۸/۲۶۰ میلیارد ریال از اوراق اجاره مپنا، ۲/۲۲۰ میلیارد ریال از اوراق مشارکت گهر، ۲/۱۶۳ میلیارد ریال از اوراق اجاره امید و همچنین ۷/۵۲ میلیارد ریال از اوراق گواهی سپرده انصار خرید و فروش شد.
افزون بر این دیروز بیشترین حجم معاملات به داد‌و‌ستد بیش از ۳/۱۳ میلیون سهم بانک دی اختصاص داشت و پس از آن هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، لیزینگ ایرانیان و ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب با ۲۳/۴، ۶۶/۳ و ۱۷/۳ میلیون سهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
سهام شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، هلدینگ صنعتی و معدنی خاورمیانه و لیزینگ ایرانیان با بیش از ۴ درصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را داشتند و در عین حال بیشترین کاهش قیمت نصیب شرکت‌های پالایش نفت شیراز، قند شیروان قوچان و بجنورد، پالایش نفت تهران و پتروشیمی زاگرس شد.
از سوی دیگر در بازار ETF، ۴۹۳ هزار و ۵۷۹ واحد صندوق قابل معامله کاریس به ارزش ۴/۵ میلیارد ریال و ۹۹ هزار و ۵۰۰ واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش ۱۲/۱ میلیارد ریال مبادله شد و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز ۲۶۰ هزار و ۸۶۰ برگه اجاره مپنا و ۱۶۳ هزار و ۲۱۰ برگه اجاره امید دست به دست شد.
در بازار تسهیلات مسکن نیز اوراق تسهیلات بهمن ۸۹ با ۲۱/۴ درصد رشد به قیمت ۳۷۵هزار و ۱۶۸ریال رسید و اوراق تسهیلات فروردین ۹۰ با ۲/۳ درصد کاهش ۳۷۵ هزار و ۶۴۲ ریال قیمت خورد.

ابهامات لیدرها «آیفکس» را منفی کرد