گروه بنگاه‌ها- فاطمه حاج‌علی: مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند با اشاره به برخورداری این شرکت از بهترین معادن مواد اولیه تولید سیمان در کشور اعلام کرد: کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی باعث شده تا با وجود فاصله 300 کیلومتری از مرز بیش از 60درصد سیمان تولید شده شرکت نهاوند به کشور عراق صادر شود.
مهندس حمیدرضا سواری، در ادامه رسیدن به ظرفیت تولید اسمی ‌کارخانه در بدو شروع تولید را یکی دیگر از ظرفیت‌های فنی و تخصصی شرکت نهاوند عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تاکنون طبق رصد شاخص‌های بهره‌وری ما با 9.2 درصد افزایش ظرفیت تولید، 7.5درصد افزایش تولید سیمان، 13درصد افزایش صادرات محصول به خارج کشور و کاهش 18 درصدی توقفات تولید مواجه بودیم که در نوع خود بی‌سابقه است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد برنامه ورود به فرابورس گفت: برنامه مدونی برای حضور در فرابورس و بورس اوراق بهادار داریم، ولی هزینه‌های تامین مالی شرکت بسیار قابل توجه است؛ به طوری که با سیاست‌های فعلی مالی و پولی برای تامین سرمایه مورد نیاز، بازپرداخت وام‌های ارزی و نرخ تسعیر با بهره‌های سنگین اختصاص‌یافته از سوی بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی به نظر می‌رسد هیچ کارخانه جدیدی با شرایط فعلی در عمر مفید خود به سوددهی مورد انتظار نخواهد رسید.
مضاف بر اینکه حتی بانک‌ها به دلیل اطمینان از باز پرداخت تسهیلات شرکت‌های سیمانی اشتیاق خاصی به تمدید اعتبار معوق دارند، چرا که نرخ بهره ۲۶درصدی خود را با ۴درصد افزایش به ۳۰درصد می‌رسانند؛ در حالی که حاشیه سود تولید‌کنندگان سیمان با توجه به حجم سرمایه‌گذاری و گردش مالی ماهانه متوازن نیست.
سواری در ادامه نرخ سیمان در روسیه را حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار به ازای هر تن و در عراق حدود ۱۲۰تا ۱۳۰ دلار عنوان کرد و در مورد علت فروش محصولات سیمان نهاوند با قیمت تنی ۴۰ تا ۴۵ دلار در تن به واسطه‌ها گفت: متاسفانه علاوه بر نقش ناعادلانه تحریم‌ها برای انتقال پول به داخل کشور، ساز و کاری برای حمایت از این صادرات پایدار وجود ندارد و در حال حاضر دسترسی مستقیم به بازار‌های روسیه و کشور‌های همسایه بدون دخالت واسطه‌ها عملا کاری بسیار مشکل است که نیاز به حمایت‌های حاکمیتی و صنفی دارد که البته خبر‌های خوبی در زمینه تفاهمنامه انجمن صنفی در این زمینه رسیده که امیدوارم به زودی اجرایی شود.
وی در ادامه افزود: از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش ۲۵درصدی قیمت پاکت سیمان به عنوان جزئی‌ترین مواد اولیه برای تولید بودیم، ولی متاسفانه تجربه نشان داده که افزایش قیمت سیمان هیچ تقارن و توازنی با سایر عوامل تولید ندارد. وی در خصوص نقش قیمت سیمان برای کنترل بازار مسکن توضیح داد: هزینه مصرف سیمان استاندارد فقط شامل ۶ درصد کل هزینه ساخت سازه‌های عمرانی می‌شود؛ به نظر من باید قیمت سیمان واقعی شود تا پس از تنش احتمالی با توازن عرضه و تقاضا و اصل مهم توزیع در اصول آمیخته بازاریابی دست واسطه‌ها و حتی جوسازی آنها از صنعت سیمان کوتاه شود. به جرات می‌توانم ادعا کنم این نوع قیمت‌گذاری و نقش مراقبتی در صنعت سیمان باعث افزایش دلالی و نقش آفرینی واسطه‌ها شده است که بیشتر به دلیل بی‌اطلاعی مصرف‌کنندگان نهایی تقویت می‌شود.
وی با بیان اینکه سیمان نهاوند در تاریخ ۲۵/۶/۱۳۸۲ به صورت شرکت سهامی ‌خاص تاسیس شد، تاکید کرد: پس از سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان با هدف توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه‌ای در سال ۸۹، شرکت در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در بخش تولید کلینکر و در سال ۹۰ در بخش تولید سیمان به بهره‌برداری رسید. تکنولوژی و تجهیزات مورد استفاده کارخانه از برند‌های معتبر جهانی و از کشور‌های آلمان و دانمارک خریداری و منتقل شده است.