گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار فرابورس ایران 656 میلیارد و 53 میلیون اوراق بهادار به ارزش 560 هزار و 88 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت تا به این واسطه به‌رغم هشدار وزیر راه نسبت به آلودگی هوای تهران در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان هواشناسی؛ عدم رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح استفساریه شمول عوارض آلایندگی به پالایشگاه‌های نفت و واحدهای پتروشیمی، شاخص آیفکس از رشد 50/13 واحدی برخوردار شود.
از سوی دیگر انتظار بازار برای مذاکرات امروز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سبب شد تا تاکید مجدد بانک مرکزی بر پیش‌بینی کاهش ۵ درصدی نرخ تورم تا پایان سال، از اثرگذاری کمتری بر بازار سرمایه برخوردار شود و در نهایت شاخص این بازار در پایان فعالیت کاری روز گذشته خود رقم ۷۵/۸۲۵ واحدی را ثبت کند. بر این اساس نمادهای تاثیرگذار بر شاخص روز گذشته تماما سبزپوش بودند که در این میان می‌توان به نمادهای پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت تهران، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز، میدکو و پتروشیمی جم اشاره کرد.
اگرچه در میان با ارزش‌ترین معاملات صورت گرفته در نمادهای مسکن شمال شرق، بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، سیمان لار سبزوار، تولیددارو و مسکن شمال غرب و بیمه دی بیشترین ارزش معاملات فرابورس را نمادهای پالایش نفت تهران، مسکن شمال شرق، پتروشیمی جم، تولیددارو، پتروشیمی رقم زدند. با این حال بیشترین افزایش قیمت در میان تمام نمادهای فرابورسی نصیب سهام شرکت بالاست، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، کویرتایر و صنایع فولاد آلیاژی یزد شد.
این گزارش می‌افزاید: در میان نمادهای دادوستد شده دیروز نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین پس از برگزاری جلسه هیات‌ مدیره در خصوص افزایش سرمایه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد معامله شد که با ۱۲/۱۱ درصد افزایش، بیشترین رشد قیمت را داشت. همچنین به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی ممسنی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی هر سهم، این نماد با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد به جریان معاملات بازگشت و با افزایش ۲۸/۵ درصدی مواجه شد. از سوی دیگر، امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۹۰ با ۶۳/۲ درصد افزایش به قیمت ۳۹۵ هزار و ۹۹۲ ریال رسید و امتیاز تسهیلات مسکن بهمن ۸۹ نیز با بیشترین کاهش به نرخ ۳۷۷ هزار و ۱۰۱ ریال معامله شد. در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۲۸ هزار و ۱۱۵ برگه گواهی سپرده انصار تعلق گرفت.