مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار گفت: طراحی زیرساخت‌های الکترونیک برای بهبود فرآیندهای تسویه پایاپای در شبکه بانکی از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس نیز در آیین افتتاح نخستین شعبه تخصصی بورس بانک تجارت، با اشاره به اقدام بانک تجارت در عقد این تفاهمنامه و ایجاد شعبه تخصصی بورس اظهار کرد: عقد این تفاهمنامه گام بسیار مهمی است که تامین مالی کوتاه مدت در بازار سرمایه را تسهیل می‌کند و می‌تواند نقطه عطفی در مسیر همکاری‌های شبکه بانکی و بازار سرمایه باشد. امیدواریم شعبه تخصصی بورس بانک تجارت نیز در ترغیب سایر بانک‌های کشور به تخصصی‌سازی و ارتقای سطح خدمات بانک‌ها به شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به‌ویژه در حوزه تامین مالی موثر باشد.
قالیباف با اشاره به افزایش نقش بازار سرمایه در فرآیندهای تامین مالی در کشور گفت: فلسفه وجودی بازارهای مالی در کشورها، تامین مالی است.
در ادامه این مراسم سلطانی‌نژاد، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در بازار سرمایه حجمی از منابع مالی در گردش وجود دارد، به طوری که از یک طرف مشتریان منابع مالی خود را به حساب شرکت‌های کارگزاری واریز می‌کنند و از طرف دیگر شرکت‌های کارگزاری منابع مالی را به صورت خالص با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه
می‌کنند.
وی افزود: بنابراین درخواست‌های متعددی از جانب بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری ارائه شد که بتوانیم بانک‌ها را در فرآیند تسویه داخل کنیم و سیستم را به سمتی ببریم که شرکت‌های کارگزاری بتوانند بانک مورد نظر خود را انتخاب کنند.
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد:‌ دراین راستا تعدادی از بانک‌ها متقاضی ارائه این سرویس به شرکت‌های کارگزاری بوده‌اند و بانک تجارت به عنوان اولین بانک در این حوزه وارد شد.
سلطانی‌نژاد ادامه داد: امیدواریم حرکتی که آغاز شده است حرکتی باشد برای اینکه بتوانیم مدیریت ریسک بهتری در بازار سرمایه داشته باشیم، زیرا کارگزاران با این مشکل مواجه‌اند که باید راس ساعت ۱۲ روز تسویه با شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه کنند که در این راستا ممکن است محدودیت‌هایی را در منابع مالی داشته باشند که اگر این محدودیت‌ها منجر به دیر واریز کردن وجوه تسویه شود باعث می‌شود که کلیه فرآیند تسویه ناقص
بماند.
وی اضافه کرد: بنابراین، بانک‌ها می‌توانند کمک کنند تا شرکت‌های کارگزاری فرآیند تسویه خود را راس ساعت انجام دهند. مدیر‌عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در بیان مزایای ورود بانک‌ها به فرآیند تسویه خاطرنشان کرد: بانک‌ها می‌توانند با ارائه سرویس‌های جذاب به شرکت‌های کارگزاری کارگزاری‌های بیشتری را تحت پوشش خود قرار
دهند.
همچنین تعهدات مالی کارگزاری‌ها توسط بانکی که با آنها قرارداد بسته شده است تسویه خواهد شد و این آغازی است برای اینکه مدیریت ریسک بهتری در بازار سرمایه داشته باشیم و سرویس‌های بهتری را به مشتریان و کارگزاری‌ها در آینده نزدیک ارائه دهیم.
سلطانی‌نژاد عنوان کرد: همچنین طرح‌های دیگری در حوزه تسویه در دست اجرا داریم که در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از آنها خواهیم بود.
وی ادامه داد: در این راستا سعی داریم تسویه وجوه معاملات را در بازار سرمایه به یک سیستم کاملا مکانیزه و الکترونیک تبدیل کنیم تا نیازی به مراجعه حضوری افراد به بانک‌ها وجود نداشته باشد.
مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ادامه داد: بنابراین، با توجه به زیرساخت‌هایی که توسط بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری فراهم می‌شود کل فرآیند انتقال وجوه در بازار سرمایه به صورت الکترونیک و کاملا پیشرفته جابه‌جا خواهد شد.
سلطانی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌های دیگری متقاضی ارائه خدمات بورس مشتریان هستند، گفت: بعد از اینکه بتوانیم شکل نظام‌مندی به ساختار فعلی بدهیم، سازمان بورس وارد این حوزه شده و طی چند روز آینده این قراردادها را به قراردادهای استاندارد تبدیل می‌کند تا بتوانیم قانونمند شدن قراردادها را در آینده نزدیک توسط سازمان بورس در اختیار داشته باشیم.