گروه بورس- مجید اسکندری: افت دنباله‌دار بازار سرمایه، فعالان بازار را با موجی از نگرانی و سردرگمی مواجه ساخته است. سرمایه‌گذاران در حال حاضر نگاه خود را معطوف به سرنوشت مصوبه مجلس کرده‌اند و در انتظار رای شورای نگهبان درخصوص رد یا قبول این مصوبه به سر می‌برند. براساس اخبار منتشرشده، شورای نگهبان رای قطعی خود را در این باره در روز دوشنبه هفته جاری اعلام خواهد کرد.
شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا در آخرین نظرسنجی خود از میان فعالان بازار اعم از شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، مشاوره سرمایه‌گذاری، بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و... نخست به انتظار سرمایه‌گذاران از شورای نگهبان پرداخته است. در این میان ۷۴ درصد از حاضران در نظرسنجی، امیدی به تغییر در مصوبه یادشده ندارند و تنها ۲۶ درصد فعالان بازار امیدوارند، شورای نگهبان نرخ ۱۰ سنتی را برای خوراک پتروشیمی‌ها تعیین کند.
بر این اساس، اکثریت ۵۲ درصدی فعالان بازار انتظار هفته‌ای منفی را برای بازار دارند و معتقدند شاخص کل در هفته جاری بیش از ۲ درصد کاهش خواهد یافت. در این میان ۳۹ درصد بر این باورند که شاخص بین ۲ درصد مثبت و ۲ درصد منفی در نوسان خواهد بود. از سوی دیگر تنها ۲ درصد انتظار رشد شاخص به میزان بیش از ۲ درصد را دارند. به دلیل تاثیر روانی عدد شاخص بر روند تصمیم‌گیری فعالان بازار نیمی از حاضران در نظرسنجی هنوز بر این باورند که شاخص تا پایان سال به بالای ۸۰ هزار واحد صعود خواهد کرد. در همین حال ۴۱ درصد فعالان، محدوده ۷۵ تا ۸۰ هزار را برای شاخص متصور شده‌اند و ۷ درصد نیز برآوردشان از تغییرات شاخص در محدوده ۷۰ تا ۷۵ هزار قرار دارد و تنها ۲ درصد معتقدند که شاخص به زیر ۷۰ هزار واحد خواهد رسید. اما آنچه در شرایط افت بازار برای فعالان بازار اهمیت داشته این است که استراتژی خود برای سرمایه‌گذاری در بازار را تغییر ندهند. بر این اساس، هنوز هم صنایع بانک، خودرو و پالایشگاه گزینه‌های اصلی سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد. صنایع یادشده به ترتیب توانسته‌اند نظر ۳۴، ۱۹ و ۱۳ درصد حاضران را برای سرمایه‌گذاری یک ماهه به خود جلب کنند. در این شرایط ۲۶ درصد فعالان بازار سهام بانک پاسارگاد، ۱۱ درصد تجارت الکترونیک پارسیان، ۹ درصد ایران‌خودرو و ۸ درصد پالایشگاه بندرعباس را برای خرید یک ماهه توصیه کرده‌اند.

ناامیدی سرمایه‌گذاران از تغییر مصوبه «خوراک»