گروه بورس- هدیه لطفی: تامین نقدینگی برای عرضه اولیه نخستین نیروگاه، بازار دیروز را با روند منفی مواجه ساخت، به طوری که شاخص فرابورس در پایان معاملات با 3/5 واحد کاهش به محدوده 755 واحدی نزول کرد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، قرار است فردا ۵ درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا معادل ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم در بازار فرابورس عرضه شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که هفته آینده نیز عرضه اولیه سهام دو شرکت «کی‌بی‌سی» و «سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز» در بازار دوم فرابورس صورت خواهد گرفت؛ سرمایه شرکت‌ کی‌بی‌سی معادل ۶ میلیارد تومان و سرمایه سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز نیز معادل ۱۸ میلیارد تومان است.
مدیرعامل فرابورس در خصوص عرضه اولیه مزبور با توصیه به سهامداران اظهار کرد: جای نگرانی از بابت تجهیز نقدینگی در بازار نیست اما سهامداران در این میان باید توجه داشته باشند که تنها متناسب با حجم عرضه نیروگاه برق عسلویه مپنا تجهیز نقدینگی کنند.
امیر هامونی در ادامه افزود: سهامداران توجه کنند که بیش از نیاز خود برای عرضه اولیه، نقدینگی تجهیز نکنند چون این عرضه، محدود است گرچه نقدینگی حاصل از این عرضه دوباره به بازار باز خواهد گشت.
مدیرعامل فرابورس در‌خصوص تخصیص سهام این شرکت به فعالان آنلاین خاطرنشان کرد: از آنجا که فرابورس تصمیم گرفته است تا سهم کاربران آنلاین را در عرضه‌های اولیه گسترش دهد، سهم این گروه از سهامداران در عرضه اولیه نیروگاه برق عسلویه مپنا بیش از ۴۵ درصد از کل حجم عرضه خواهد بود. هامونی یادآور شد: از آنجا که احتمال می‌رود بالای ۲۰ هزار نفر از طریق آنلاین در این عرضه مشارکت کنند و کل حجم عرضه معادل ۵ درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا خواهد بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰-۵۰۰ سهم برای معامله گران برخط در نظر گرفته
شود.
مدیرعامل فرابورس در ادامه تصریح کرد: متناسب با این محدودیت‌ها و سهام در نظر گرفته شده برای ایستگاه‌های معاملاتی و کلیه شعب کارگزاری، سهامداران هوشیار باشند و متناسب با میزان نقدینگی و میزان عرضه اولیه که صورت خواهد گرفت، تجهیز نقدینگی کنند تا دچار مشکل نشوند.
وی با اشاره به سرمایه این شرکت و تاثیر آن بر بازار یادآور شد: سرمایه نیروگاه برق عسلویه مپنا ۷۲۸ میلیارد ریال است که تأثیر زیادی بر بازار ندارد اما این سهم در نوع خود اولین نیروگاهی است که وارد فرابورس خواهد شد.
به گفته هامونی با ورود این شرکت پای صنعت برق به بازار سرمایه باز می‌شود و به صنایع بورس و فرابورس نیز یک صنعت دیگر افزوده می‌شود.
وی در خصوص اظهار نظر سهامدار عمده در خصوص منابع حاصل از این عرضه بیان کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته، منابع حاصل از این عرضه برای حمایت از همین سهم و حمایت از سهم سهامدار عمده در نظر گرفته می‌شود.
عرضه بلوکی برق آبادان
افزون بر این سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰ درصد از سهام شرکت تولید نیروی برق آبادان را به قیمت پایه هر سهم ۴۶ هزار و ۱۷۰ ریال در بازار سوم عرضه می‌کند. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از توانیر قصد دارد، ۲۲۰ میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق آبادان را که از این تعداد ۱۱ میلیون سهم ترجیحی است، به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط چهارشنبه ۷ اسفند در بازار سوم به فروش برساند.
این بلوک ۱۰۰ درصدی به ارزش پایه ۱۰ هزار و ۱۵۷ میلیارد ریال و قیمت پایه هر سهم ۴۶ هزار و ۱۷۰ ریال به صورت نقد یا با شرایط پرداخت ۲۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۷ ساله با نرخ ۱۵ درصد عرضه می‌شود. بر اساس این گزارش، شرکت تولید نیروی برق آبادان با سرمایه ۲۲۰ میلیارد ریال در زمینه تولید و فروش انرژی برق فعالیت می‌کند.
در بازار چه گذشت؟
افزون بر این روز گذشته هرچند شاخص آیفکس با ۳/۵ واحد کاهش مواجه شد اما حجم و ارزش کل معاملات تقریبا چشمگیر بود، به طوری که در مجموع دیروز حدود ۱۰۲ میلیون اوراق بهادار در ۲۱ هزار مرتبه میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات به رقم یک هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال رسید که بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین نقش را در این معاملات داشتند؛ در این روز اوراق مشارکت شیراز با جابه‌جایی ۳۱۰ میلیارد ریال از اوراق؛ در صدر معاملات جای گرفت و اوراق اجاره مپنا، گواهی سپرده انصار، اوراق اجاره رایتل، اوراق اجاره سامان، اوراق مشارکت نفت و مشارکت نارنجستان نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. افزون بر این نمادهای ساختمانی از جمله سرمایه‌گذاری مسکن تهران و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق هر کدام با جابه‌جایی صعود ۹ میلیون سهم در فهرست پرمعامله‌ترین نمادها قرار
گرفتند.