سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: سهام 11 شرکت دولتی در اسفند امسال از طریق بورس، فرابورس و مزایده واگذار می‌شود.
به گزارش «سنا»، بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهمی شرکت پالایش نفت لاوان شامل ۵۷۱ میلیون و ۷۱۰ هزار سهم به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه (معادل بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۳۷ هزار و ۳۸۰ ریال کمتر نباشد و نیز بلوک ۱۷ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شامل ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۶۴ هزار و ۳۷۰ سهم به قیمت تابلو بورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۳۰ درصد به شرط آن که از ۲۲ هزار و ۲۵۱ ریال کمتر نباشد در روز ۱۱ اسفند در فرابورس عرضه خواهد شد. همچنین تعداد ۳۳۶ میلیون و ۷۵۷ هزار سهم شرکت زغال سنگ البرز شرقی به ارزش کل پایه ۶۱۶ میلیارد و ۲۶۵ میلیون ریال، ۵۹ میلیون سهم شرکت تولید کاشی گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر به ارزش کل پایه ۵۹ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال و تعداد یک میلیارد و ۷۰۶ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۵۸۲ سهم شرکت نورد و لوله اهواز به قیمت پایه هر سهم ۵۳۸ ریال و ارزش کل پایه ۲۳ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال در روز ۱۲ اسفند در فرابورس واگذار می‌شود. همچنین ۹۵۰ هزار سهم شرکت پالایش نفت خوزستان به قیمت پایه هر سهم ۸۱۲ هزار و ۴۸۰ ریال و ارزش کل پایه ۷۷۱ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال و تعداد ۸۵ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت به قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۱۸۰ ریال و ارزش کل پایه ۹۵۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در روز ۱۳ اسفند در فرابورس عرضه خواهد شد. افزون بر این، ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه برق شهید مفتح به ارزش کل پایه ۱۴ هزار و ۵۸۹ میلیارد و ۶۹۱ میلیون ریال، ۴۰ درصد سهام شرکت مدیریت تولید برق شهید مفتح به ارزش کل پایه ۲۹ میلیارد و ۳۳۷ میلیون ریال، ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی بروجن به ارزش کل پایه ۱۳۰ میلیارد ریال و ۲۰ درصد سهام شرکت سایپا سیلندر ایلام به ارزش کل پایه ۶ میلیارد ریال در روز ۱۳ اسفند روی میز مزایده خواهد رفت.
تصویب شیوه‌نامه تشویق بخش خصوصی
هیات‌ واگذاری به‌منظور تشویق بخش خصوصی و جلب مشارکت این بخش در برنامه واگذاری‌‌ها، شیوه نامه این موضوع را با رویکرد خصوصی‌سازی واقعی تصویب کرد. بر این اساس، به‌منظور تشویق بخش خصوصی واقعی و با هدف جلب مشارکت عموم به خرید سهام شرکت‌ها در واگذاری‌های اقساطی، مشوق‌های زیر از تاریخ تصویب این شیوه نامه، به صورت موردی یا یک‌جا در خصوص هر شرکت و مشروط به درج در آگهی عرضه عمومی، برای خریداران بخش خصوصی قابل اعمال است و مراتب با پیشنهاد سازمان خصوصی سازی به تصویب هیات واگذاری می‌رسد.
ارسال اطلاعات مشمولان سهام عدالت به سپرده‌گذاری
معاون امور سهام سازمان خصوصی‌سازی با اعلام خبر ارسال اطلاعات مشمولان سهام عدالت ۲۴ استان به سپرده‌گذاری مرکزی بورس اوراق بهادار و تسویه وجوه، گفت: واگذاری باشگاه‌های پرطرفدار سرخابی‌، سال ۹۳ از طریق مزایده انجام می‌شود.
حسن محمد تبار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی نزدیک به ۴۵ روز متوقف شده است، اظهار کرد: طی ۴۵ روز گذشته هیچ سهامی را از طریق بورس یا فرابورس عرضه نکرده، چرا که شرایط بازار مساعد نبوده است. وی ادامه داد: طبق مصوبه هیات وزیران، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است که سهام شرکت‌های قابل عرضه را در بورس به فروش برساند که با توجه به شرایط فعلی بازار و عدم تقاضای سنگین هیچ عرضه‌ای نخواهیم داشت. معاون سازمان خصوصی سازی در مورد عرضه‌های گذشته در بورس که به صورت خرد در برخی نمادها انجام شد، توضیح داد: برخی مطالبات از بدهکاران وجود دارد که بدهی آنان که بسیار ناچیز است و در صورت وجود تقاضا عرضه و بدهی‌ها پرداخت می‌شود. وی افزود: بنابراین این عرضه‌ها سنگین نبوده و نباید به پای عرضه‌های بزرگ دولت گذاشته شود؛ چرا که نزدیک به ۴۵ روز هیچ عرضه دولتی نداشتیم. محمد‌تبار درباره سرانجام وضعیت مشمولان سهام عدالت و زمان معاملاتی شدن سهام در بورس تاکید کرد: روند سهام عدالت متوقف نشده، بلکه تمام اقدامات آن در حال پیگیری است.