گروه بورس- مسعودرضا طاهری: روند کاهشی شاخص در بورس و فرابورس با پشت سر گذاشتن تاثیرات مقطعی ناشی از نرخ خوراک گازی 13 سنتی پتروشیمی‌ها به تدریج کندتر شده است، به‌طوری که روز گذشته شاخص کل بازار فرابورس که در ساعات میانی بازار با افزایش تقریبا 7 واحدی روبه‌رو شده بود تا پایان معاملات به رقم 735 واحد رسید که نسبت به روز دوشنبه تقریبا نزدیک به 3 واحد افت ثبت کرد.
همچنین روز گذشته نمادهای ۶ شرکت پتروشیمی در بازار سرمایه باز شد که دو شرکت پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی خراسان ازجمله شرکت‌های قابل معامله در بازار فرابورس بودند. بازگشایی این نمادها که البته با تعدیل منفی پیش‌بینی‌های سود همراه بود، همچنان سایه نگرانی و احتیاط را بر معاملات باقی گذاشته است. افزون بر این، روند محدودیت‌های فروش همچنان به‌عنوان دغدغه بازار سهام معاملات را تحت تاثیر قرار داده که برخی اعضای بورس همچنان به دنبال برداشته شدن محدودیت فروش سهام هستند تا بازار به نوعی به تعادل بهتر و سریع‌تری برسد.
نگرانی و خروج برخی سهامداران کم طاقت که عمدتا از بازار ارز و سکه به این بازار آمده اند، در حالی تداعی‌کننده از بین رفتن پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری و ماندن در بازار سرمایه است که البته در این بین تصمیمات تازه‌ای برای پذیره‌نویسی تازه‌واردها گرفته می‌شود. ۱۰۰ درصد سهام ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز در ۲۶ اسفند و ۱۰۰ درصد سهام شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی در روز ۲۵ اسفنددر حالی در بازار فرابورس عرضه می‌شوند که ۶ شرکت نیز در آستانه ورود به فرابورس هستند. به گفته برخی البته نقدینگی از بازار سهام خارج نمی‌شود، چراکه در مقابل هر فروشی، خریدی صورت می‌گیرد و نقدینگی در بازار سرمایه همچنان باقی می‌ماند.
دیروز اما در بازار فرابورس ۱۶۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۳۴۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. نمادهای جم، ذوب، بمپنا و شپاس در صدر نمادهای مثبت کننده شاخص و نمادهای زاگرس، شتران و خراسان از جمله نمادهای منفی کننده شاخص آیفکس بودند.
دیروز بازهم نماد شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) ۵درصد افزایش قیمت خودرو در صدر بیشترین افزایش قیمت‌ها قرار گرفت. نماد افرا (افرانت) نیز در رتبه بعدی این طبقه بندی ۹۹/۴ درصد افزایش را ثبت کرد. بیشترین صف خرید در بازار دیروز به بمپنا اختصاص یافت. در عین حال بیشترین حجم معامله و بیشترین ارزش معامله بازهم به نماد بمپنا اختصاص یافت. بیش از ۳۶ میلیون ازاین سهم به ارزش ۴۹۴ میلیارد ریال در صف خرید قرار گرفت. ضمن اینکه بیشترین صف فروش به نماد پالایش نفت شیراز (شراز) اختصاص
یافت.
اوراق اجاره سپهر در فرابورس به فروش رفت
در معاملات دیروز فرابورس همچنین تعداد ۱۵۰ هزار ورقه معادل ۳۷/۵۰ درصد از کل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالی شهریور یکم به‌منظور تامین مالی شرکت واسپاری سپهر صادرات به فروش رفت.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، این تعداد اوراق که به‌صورت یکجا و شرایطی به قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و ۲۸۸ هزار ریال عرضه شده بود، به فروش رسید و با ۲/۱۹۳ میلیارد ریال ارزش بیشترین ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین را به خود اختصاص داد.
در آن‌سوی بازار و به‌دنبال بازگشایی نمادهای معاملاتی پتروشیمی، نماد شرکت پتروشیمی زاگرس با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد از کاهش ۸۸/۶ درصدی برخوردار شد. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان (خراسان۱)، نیز پس از ارائه اطلاعات پیش بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد باز شد.
در بازار ETF نیز ۹۹ هزار و ۲۲۴ واحد صندوق‌ قابل معامله اطلس با ارزشی بالغ بر ۹۰۰ میلیون ریال معامله شد و اوراق تسهیلات مسکن هم بدون تغییر قابل توجهی در حدود ۶۰۰ هزار ریال به فروش رسید. با توجه به اینکه مدت اعتبار اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ در نماد معاملاتی تسه ۸۹۱۲، به‌منظور نقل و انتقال (خرید و فروش و هبه) و استفاده از تسهیلات از محل آن، در پانزدهم اسفندماه جاری به اتمام می‌رسد، این نماد معاملاتی در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود.