گروه بورس- زهرا رحیمی: آخرین روز کاری این هفته با افزایش شاخص فرابورس همراه شد و این بازار درصدد جبران افت روزهای گذشته خود بر آمد به طوری که شاخص آیفکس با افزایش 8/14 واحدی خود به رقم 749 واحد رسید. نمادهای جم، شتران، شاوان، ذوب و خراسان در صدر نمادهای تاثیرگذار بر آیفکس بودند. در پایان معاملات چهاردهم اسفندماه، فرابورس، دادوستد 6/147 میلیون اوراق بهادار به ارزش 5/1578 میلیارد ریال در 23 هزار و 825 دفعه معامله ثبت شد.
در جریان معاملات دیروز پتروشیمی جم با معامله ۴۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۹۰ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش بازار را به خود اختصاص داد. نماد تازه وارد بمپنا در صدر بهترین تقاضا قرار گرفت و پس از آن نماد ثشرق و ثتران قرار گرفتند. نمادهای شراز و شتران نیز در صدر بهترین عرضه بودند.
همچنین به دنبال معامله نماد معاملاتی حق‌تقدم خرید سهام شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد «پترولح» که بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت انجام گرفت، این نماد با ۵۸۸ درصد افزایش قیمت روبه‌رو شد. زرین معدن آسیا و افرانت هم پس از آن با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند و در آن‌سوی بازار نیز هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و بیمه پاسارگاد بیشترین افت قیمت را داشتند.
پذیره‌نویسی موسسه اعتباری نور از ۱۸ اسفند در فرابورس
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران از آغاز پذیره‌نویسی موسسه اعتباری نور در روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با بیان اینکه موسسه اعتباری نور از جمله موسسه‌های در شرف تاسیس است، گفت: این موسسه که به ارائه تمامی عملیات مجاز پولی، مالی و بانکی در چارچوب قوانین و مقررات می‌پردازد، در نظر دارد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهام در دست انتشار خود را از طریق شبکه کارگزاری فرابورس ایران پذیره‌نویسی کند.
وی با اعلام اینکه پذیره‌نویسی موسسه اعتباری نور از روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه به مدت ۵ روز کاری صورت می‌گیرد، پیرامون نحوه تامین سرمایه این موسسه افزود: از میزان کل سرمایه اولیه، ۵۰ درصد توسط موسسان تامین شده و ۵۰ درصد باقیمانده هم که به مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است از طریق پذیره‌نویسی عمومی تامین خواهد شد.
محسنی همچنین درباره متعهد پذیره‌نویس و میزان تعهد یادآور شد: شرکت‌های تامین سرمایه امین، تامین سرمایه بانک ملت، تعاونی تولیدی کویر یزد، تعاونی تولیدی پیشگامان رسانه پارس و تعاونی پیشگامان کویر پرشیا متعهد شده‌اند در صورت به فروش نرفتن سهام منتشره در عرضه عمومی، هر یک تا سقف ۵ درصد از سرمایه موسسه اعتباری نور و در مجموع به میزان ۷۵۰ میلیارد ریال از سهام در دست انتشار را خریداری کنند.
به گفته محسنی، اشخاص حقیقی می‌توانند به میزان حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۵۰ هزار سهم و اشخاص حقوقی به میزان حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۱۰۰ هزار سهم در این پذیره‌نویسی شرکت کنند؛ ضمن آنکه سرمایه موسسه اعتباری نباید از محل تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تامین شود و پذیره‌نویسان باید فاقد هرگونه بدهی غیرجاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری و فاقد سابقه صدور چک بی‌محل باشند.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری نمی‌توانند در هیچ زمان بیش از یک درصد سهام موسسه را دارا باشند، افزود: اشخاص حقوقی غیر‌بانکی که بخشی از سرمایه یا سهام آنها متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی بوده یا تحت مدیریت بخش دولتی قرار دارند نیز نمی‌توانند در موسسه اعتباری، سهامدار باشند.
آخرین عرضه بلوکی در فرابورس
سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: ۱۰۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت را به قیمت پایه هر سهم ۱۱هزار و ۱۸۰ریال، سه‌شنبه ۲۷ اسفند در بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۱۰۰درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت معادل ۸۵ میلیون سهم را که از این تعداد ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار سهم ترجیحی است سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه در بازار سوم به فروش می‌رساند.
سهام این شرکت با سرمایه ۸۵۰ میلیارد ریال به قیمت پایه هر سهم ۱۱هزار و ۱۸۰ریال به صورت یکجا و نقد و با شرایط ۳۰ درصد نقد، بقیه اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵درصد عرضه می‌شود. این در حالی است که مهلت پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای حداکثر ۹روز کاری سازمان خصوصی‌سازی و مبلغ سپرده در رقابت ۵/۲۸ میلیارد ریال تعیین شده است.