تعدیل شاخص فرابورس در کاهش معاملات بلوکی

گروه بورس: مسعود‌رضا طاهری: روند تعدیل شاخص بازار فرابورس روز گذشته نیز ادامه یافت و ۴ واحد افت ثبت کرد و درنهایت به ۷۶۶ واحد رسید. در این بازار نزدیک به ۱۴۰میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش بیش از ۷۰۱ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد که این حجم از معاملات در ۲۲هزار و ۲۴۰ دفعه صورت گرفت. روند حرکت شاخص در جریان معاملات دیروز در ابتدا با تقریبا ۲ واحد افزایش روبه‌رو شد و بازار را در نیم ساعت اول مثبت کرد که افزایش بیش از ۱۰ درصدی سهم آ‌س‌پ از جمله عوامل تاثیر‌گذار در این راستا بوده است. در مقابل نماد شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و سایر نمادها همچون شاوان، شرانل، مارون، ذوب، وخاور و خراسان با تاثیرات منفی خود در ادامه بازار موجب سرازیر شدن منحنی شاخص شدند که در نهایت آیفکس روی رقم ۷۶۶ واحد در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ایستاد.

کارشناسان معتقدند افت و تعدیل ادامه دار این بازار در شرایطی که شرکت‌های بورسی در حال برگزاری مجامع هستند، امری تقریبا طبیعی است.پیش‌بینی‌های اعلام شده پس از مجامع بیشتر کاهشی است و افزایش سرمایه‌ها در این فصل نیز اغلب با تعدیل پیش‌بینی درآمدها و افزایش پی بر ای سهام توام است که تغییر در استراتژی‌های خرید را ناگزیر می‌سازد. این در حالی است که در روزهای اخیر میزان معاملات بلوکی در فرابورس افت کرده است. در روزهای پیشین انجام معاملات بلوکی در یک روز و حتی قطعیت یافتن معامله در روزهای بعد موجب می‌شد تا ضمن افزایش حجم معاملات، ارزش به مراتب بیشتری برای آنها درج شود.

روز گذشته معامله بلوکی ۱۵۰ هزار برگه از اوراق مشارکت ماهانه ۲۰ درصدی رایتل در نماد صایتل۴ به ارزش ۱۹۸ میلیارد ریال در صدر بیشترین ارزش معاملات فرابورس قرار گرفت. بیشترین حجم معاملات نیز به نماد وزمین (بانک ایران زمین) اختصاص یافت که در آن بیش از ۱۵ میلیون برگه سهم داد‌و‌ستد شد. نماد آ‌س‌پ در این رده‌بندی در رتبه دوم با دادو‌ستد ۶ میلیون سهم جای گرفت.

در بازار روز گذشته صف خرید‌های عمده بیشتر متوجه نماد گل‌گهر بوده است. همین نماد همچنین در راس برترین عرضه‌ها قرار گرفت. این نماد همچنین در بین ابزارهای نوین مالی بیشترین افزایش قیمت را ثبت کرد.

در بازار دیروز فرابورس که همزمان با تعدیل ۱۴۴ واحدی شاخص بورس اوراق بهادار دچار فضای منفی شده بود، سهام شرکت‌های نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی با تاثیر منفی موجب ریزش شاخص شدند. با این حال بازار فرابورس تا هفته آینده به گزینه‌ها‌ی معاملاتی جدید‌تری نیز مجهز می‌شود که فروش مالکیت اختراعات یک نمونه از آنها است. همان‌طور که روزهای قبل نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی شد، روز یکشنبه ۱۱ خرداد اولین مورد آن عملیاتی می‌شود. بنا بر اعلام ناظر بازار قراراست مالکیت یک اختراع با عنوان استارتر هوشمند دیجیتال ضد سرقت خودرو را با قیمت پایه کل ۲ میلیارد ریال به‌طور یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس ایران، روز یکشنبه مورخ ۱۱خرداد به فروش برساند.

عرضه اوراق اجاره گلوکزان

شرکت تامین سرمایه امین (سهامی خاص) در نظر دارد، تعداد ۲۰۰ هزار ورقه معادل ۱۰۰ درصد از کل اوراق اجاره منتشره شرکت واسط مالی خرداد یکم (با مسوولیت محدود) را به‌منظور تامین مالی شرکت گلوکزان (سهامی عام)، با قیمت پایه کل ۲۰۶ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به‌طور یکجا و شرایطی از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران، در تاریخ ۱۱ خردادماه به فروش برساند.

در خصوص فروش شرایطی آن گفته شده باید مبلغ ۶میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۲۰۰هزار ریال به صورت نقد حداکثر طی ۲ روز کاری پس از انجام معامله پرداخت شود و بقیه ثمن معامله طی یک فقره چک به تاریخ سررسید پایان تیر ماه پرداخت شود همچنین ارائه یک چک قابل تعویض با ضمانت نامه بانکی معادل ۲۰۰میلیارد ریال یا سهام قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران معادل ۳۰۰ میلیارد ریال نیز در ادامه شروط این معامله عنوان شده است. همچنین خبر رسید که سازمان‌خصوصی‌سازی در نظر دارد، روز دوشنبه مورخ ۱۹خرداد‌ماه تعداد ۸۵ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت (سهامی خاص) با قیمت پایه کل تقریبا ۹۵۰میلیارد ریال را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط (۳۰ درصد نقد، بقیه اقساط ۴ ساله با نرخ ۱۵ درصد)، از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند.

همچنین اعلام شد ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت سولیران (فسلیر۱) و همچنین ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت پرمیت (سپرمی۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، از روز شنبه ۱۰ خرداد بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) در سامانه معاملات توافقی امکان پذیر است.همچنین اعلام شد که شرکت شاهد (سهامی عام) را در نظر دارد، تعداد ۲۰ میلیون و ۱۶۰ هزار سهم معادل ۲۲/۲ درصد از سهام شرکت بیمه پاسارگاد (سهامی عام) را با قیمت پایه کل ۸۳ میلیارد و ۶۶۴ میلیون ریال، به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای(۳+T)، روز یکشنبه در بازار اول فرابورس ایران به فروش برساند.

دیروز همچنین نماد معاملاتی وماح۱ با توجه به فروش تمامی حق‌تقدم استفاده نشده شرکت بیمه ما (سهامی عام) بسته شد.