بازار «ایده» آغاز به کار کرد

گروه بورس: روزگذشته بازار دارایی فکری فرابورس ایران با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و فعالان بازار سرمایه به‌طور رسمی افتتاح شد. بازار دارایی فکری گام عملی فرابورس در جهت دستیابی به اهداف تجاری سازی ایده‌ها محسوب می‌شود و می‌تواند با شفاف‌سازی ابعاد پیچیده حقوق، شرایط خوبی را برای تکمیل ارتباط حلقه علم و صنعت فراهم کند و دانشگاهیان، مخترعان و مبتکران بتوانند در ارتباطی نظام‌مند، ایده‌ها و ابتکارات خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. اقتصاد دانش بنیان، بازار سرمایه را توسعه می‌دهد و نقش بسزایی در گسترش این بازار ایفا می‌کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر مراسم افتتاح بازار دارایی فکری با بیان مطلب بالا با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان، یکی از موارد کلیدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است،گفت: ایجاد بازار دارایی فکری، گامی در جهت تحقق این سیاست است.علی صالح‌آبادی تصریح کرد: ثبت اختراعات یک ارزش است و همیشه سوال بوده که چرا بین صنعت و دانشگاه ارتباط کمی برقرار است، در حالی که بازار دارایی فکری می‌تواند به عنوان بهترین راه، این ارتباط را تقویت کند.وی با بیان اینکه بازار سرمایه جایی است که بنگاه‌های صنعتی حضور دارند، گفت: علایم تجاری هم می‌تواند در این بازار داد‌و‌ستد شود. به علاوه طرح‌های صنعتی و برندها هم در این بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف اصلی این بازار را حمایت و تشویق دارندگان ایده و دارایی‌های نامشهود دانست و ابراز داشت: بسیاری از نخبگان دارای اختراعاتی هستند و اگر بدانند که این بازار به تجاری سازی اختراعات کمک می‌کند، وارد آن می‌شوند.وی با تاکید بر اینکه برند هم در بازار دارایی فکری معامله خواهد شد، افزود: بنابراین شرکت‌هایی که محصولی را تولید می‌کنند، برای شکل گیری برند خود تلاش می‌کنند، زیرا این بازار به کشف قیمت کمک می‌کند و در نقل و انتقالات، شفافیت ایجاد می‌شود.صالح‌آبادی با بیان اینکه تحقیقات با راه‌اندازی این بازار کاربردی‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه بیشتر مبتنی بر تولید و خدمات است اما باید تلاش کنیم تا سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را در اقتصاد گسترش دهیم.

فرابورس‌؛ پل ارتباطی دانشگاه و صنعت

در این میان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توفیقات روز افزون بازار سرمایه در سال‌های اخیر گفت: سیاست‌های ابلاغی و قانون اصل ۴۴ بود که موجب شد عرضه ۹۵ درصد بنگاههای اقتصادی دولتی در این بازار صورت گیرد اما در کنار آن، نقش مدیران دانشمند و انقلابی بورس که با خلاقیت و تعهد خود اعتماد را به عرصه اقتصادی بازگرداندند و همچنین با خلاقیت‌های روزانه موجب رشد و توسعه اقتصاد را فراهم آوردند وصف نشدنی است.وی در پایان با اشاره به ایجاد رابطه بین مخترعین و تولید‌کنندگان تصریح کرد: قطعا ایده‌پردازان انسان‌های دارای ابتکار و اندیشه و کارآفرینان نیز از این ارتباط بهره می‌برند در‌حالی‌که بسیاری از مخترعین که دارای اندیشه و تفکر بودند از به ثمر نرسیدن ایده‌های خود ناامید می‌شدند اما امروز با نوع آوری در اقتصاد و حوزه‌های اقتصادی می‌توان این ناامیدی‌ها را برطرف کرد و به سمت اقتصاد دانش بنیان کشور به معنی واقعی کلمه حرکت کرد.

حقوق صاحبان آثار به رسمیت شناخته می‌شود

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز در این مراسم گفت: با راه‌اندازی بازار دارایی فکری، حق ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی در این بازار قابل معامله خواهد بود و حقوق مادی صاحبان آثار ادبی و هنری و سایر مصادیق مالکیت فکری از جمله انواع ارقام جدید گیاهی نیز پس از گذران مراحل لازم، به عنوان اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری به رسمیت شناخته می‌شود.

امیر هامونی گفت: بیش از پنج سال از تاسیس فرابورس ایران گذشته و این شرکت با آنکه همچنان نهال نوپایی به نظر می‌رسد اما به آنچنان بلوغ فکری دست یافته که توانسته است در همین فرصت کوتاه زمینه ‌ساز نوآوری‌ها و اوراق بهادار‌سازی‌ها باشد. مدیرعامل فرابورس با اشاره به اهداف منحصربه‌فرد این بازار، اظهار کرد: بازار دارایی فکری، ایجاد فرصتی برای دارندگان دانش فنی و امتیاز ثبت اختراعات به‌منظور ارزش‌گذاری دارایی فکری و همچنین کاهش ریسک‌های مترتب بر بازار اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت فکری آنها است. وی ادامه داد: بر همین اساس حق ثبت اختراع، علائم تجاری و طرح‌های صنعتی در این بازار قابل معامله است و حقوق مادی صاحبان آثار ادبی و هنری و سایر مصادیق مالکیت فکری به عنوان اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری به رسمیت شناخته خواهد شد.