گروه بورس- زهرا رحیمی: پس از حدود یک هفته منفی شدن شاخص کل فرابورس، بالاخره آیفکس بیش از ۱۰ واحد افزایش یافت و به ۷۴۲ واحد نزدیک شد.در بازار دیروز ۱۲۲ میلیون سهم به ارزش ۶۲۰ میلیارد ریال در ۱۲ هزار و ۹۱۷ نوبت معامله داد‌و‌ستد شد. روند منحنی شاخص کل این بازار درهمان دقایق ابتدایی صعودی بود و در نهایت تا پایان معاملات روند افزایشی خود را ادامه داد و مثبت شد. این در حالی است که فرابورس در ساعات معاملاتی دیروز برای برخی نمادهای معاملاتی محدودیت اعمال کرد به طوری که‌، محدودیت حجمی(حداکثر تعداد اوراق در هر سفارش - بلوک) برای نمادهای معاملاتی جم۱، خراسان۱ و ارفع۱ از روز گذشته به تعداد ۱۰۰ هزار سهم افزایش یافت. بر اساس این گزارش، همچنین محدودیت حجمی(حداکثر تعداد اوراق در هر سفارش - بلوک) برای نمادهای معاملاتی دتولید۱، پخش۱، ثغرب۱، شپاس ۱، شرانل۱، مفاخر۱، بمپنا۱ و اعتلا۱ در روز گذشته به تعداد ۵۰ هزار سهم افزایش یافت.

همچنین طبق پیام ناظر این بازار، نماد شرکت زرین معدن آسیا نیز به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

این در حالی است که شرکت بیمه نوین با نماد نوین دیروز پس از برگزاری مجموع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان تا سقف ۵۰ درصد، بازگشایی شد.

دیروز اغلب نمادهای تاثیر‌گذار بر شاخص فرابورس بر خلاف دو روز اول هفته، سبز بودند. نماد ذوب (ذوب‌آهن اصفهان) با افزودن ۵۶/۱واحد بر شاخص کل این بازار، بیشترین تاثیر مثبت را ثبت کرد. میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) در رده دوم ایستاد. نماد‌های شاوان و جم هم در بالارفتن شاخص تاثیر مثبتی بر جای گذاشتند.

در بازار دیروز بیشترین ارزش معاملات به نماد صمپنا و بیشترین حجم معاملات به معامله توافقی نماد بپاس اختصاص یافت که بیش از۲۰ میلیون سهم آن به ارزش بیش از ۸۳ میلیارد ریال جابه‌جا شد که ارزش این معاملات بعد از صمپنا در رده دوم بیشترین ارزش معاملات قرار داشت. از لحاظ بیشترین حجم معاملات دیروز همچنین نماد بانک دی با تغییر مالکیت بیش از ۵ میلیون سهم در رتبه دوم قرار گرفت که ۹ میلیارد ریال ارزش داشت. در میان برترین تقاضا‌ها اوراق مشارکت ۲۰درصدی ۳ ماهه گلگهر به نرخ یک میلیون ریال صف خرید داشت. در عین حال همین نماد در صدر بهترین عرضه بود و پس از آن نماد مارون قرار داشت. سمگا، ارفع و شاوان نیز در رده‌های بعدی بهترین تقاضا قرار گرفتند. بیشترین افزایش قیمت به نمادهای سدبیر، سمگا، سبحان و کی‌بی‌سی اختصاص داشت و اوراق تسهیلات مسکن (تسه ها) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

روش جدید عرضه اولیه فرابورس

تفاوت عرضه اولیه به روش ثبت سفارش با عرضه اولیه قبلی این است که عرضه بر اساس سفارش‌های ثبت شده در یک دوره ثبت سفارش انجام می‌شود.

به گزارش سنا، رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران جزئیات روش عرضه اولیه جدید را تشریح کرد و بیان داشت: هیات مدیره سازمان بورس در روز ۱۳ اردیبهشت ماه دستورالعمل ثبت سفارش در فرابورس را تصویب کرد و به فرابورس ابلاغ شد.

بهنام محسنی، با تشریح جزئیات این روش ادامه داد: در این روش، مدت زمانی که مطابق دستورالعمل حداکثر یک روز کاری خواهد بود به عنوان دوره ثبت سفارش به متقاضیان شرکت کننده در این عرضه فرصت داده می‌شود که سفارش خود را ثبت کنند.

وی افزود: فرابورس ایران اطلاعیه عرضه اولیه به روش ثبت سفارش را حداقل دو روز کاری قبل از شروع دوره ثبت سفارش اعلام می‌کند و در این اطلاعیه مدیر عرضه، تاریخ ثبت سفارش، کف قیمت، دامنه قیمتی ثبت سفارش، تعداد سهام قابل عرضه و متعهدان خرید را مشخص می‌کند.

محسنی در خصوص دامنه ثبت سفارش گفت: دامنه‌ای که برای ثبت سفارش اعلام می‌شود نمی‌تواند از ۲۰ درصد کف قیمت پیشنهادی بیشتر باشد و در همین قیمت قابلیت ثبت سفارش وجود دارد.

روش‌های چهارگانه عرضه اولیه جدید

وی ادامه داد: عرضه به این روش حداکثر در یک روز کاری باید انجام شود و پس از آن اگر به نوعی امکان عرضه موفق وجود نداشت، دامنه قیمتی که برای دوره سفارش پیشنهاد شده می‌تواند برای یک بار بازنگری شود اما در این بازنگری کف قیمت جدید حداکثر می‌تواند ۱۰ درصد از کف قیمت قبلی کمتر باشد و مدیر عرضه می‌تواند کف قیمتی را ۱۰ درصد کمتر اعلام کند.

محسنی با توضیح دیگر شرایط این روش اضافه کرد: اگر عرضه اولیه موفقیت آمیز نبود و مدیر عرضه تمایلی به بازنگری دامنه قیمت نداشت، می‌تواند با موافقت فرابورس زمان عرضه اولیه را به زمان دیگری موکول کند و بار دیگر تمام این مراحل را در زمان جدید انجام دهد.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که در عرضه‌های اولیه به روش ثبت سفارش، قیمت معاملات و در واقع قیمت عرضه سهام به یک قیمت واحد انجام می‌شود بدین ترتیب اگر حجم کل سفارش‌های ثبت شده بیشتر از کل سهام قابل عرضه باشد در آن حالت تقسیم به نسبت باید انجام شود و در واقع قیمت عرضه معادل قیمت سقف دامنه تعیین شده خواهد بود.

محسنی ادامه داد: در صورتی که حجم کل سفارش‌ها در کل دامنه قیمت، مساوی یا بیشتر از کل سهام قابل عرضه باشد تقسیم به نسبت انجام نمی‌شود و عرضه با یک قیمت واحد صورت گرفته که در این شرایط، کل سهام قابل عرضه معامله می‌شود.

وی یادآور شد: در حالت سوم اگر حجم کل سفارش‌های ثبت شده، از تعداد کل سهام قابل عرضه کمتر باشد و تعهد متعهدان خرید سهام اعمال شود، قیمت عرضه با قیمت کف دامنه انجام می‌شود و مدیر عرضه باید تعهدات متعهدان خرید را ایفا کرده و سفارش خریدی با قیمت کف و به میزان مابه‌التفاوت سفارش‌های وارده شده و سفارش‌های قابل عرضه، اعمال کرده و وارد سیستم کند.

محسنی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که فرابورس ایران کل سفارش‌های ثبت شده را بدون اعمال تعهد خرید متعهدان خرید لحاظ کرده و به عنوان سفارش‌های ثبت شده در نظر نمی‌گیرد و حجم کل سفارش‌ها به نوعی اعمال نمی‌شود.

وی با بیان حالت چهارم اظهار داشت: در حالت چهارم حجم کل سفارش‌های ثبت شده به شکلی خواهد بود که حتی اگر تعهد متعهدان خرید نیز اعمال شود و به میزان تعهد خرید کنند، باز هم معامله صورت نمی‌گیرد که در این حالت عرضه به طور کل انجام نمی‌شود.