گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: همسویی با بورس اوراق بهادار تهران در تبعیت از واکنش عمومی بازار سرمایه به تحولات اقتصادی و منطقه‌ای موجب شد تا شاخص کل بازار فرابورس نیز با تقریبا ۱۵ واحد کاهش تا ۷۷۵ واحد افت کند. بررسی منحنی این شاخص نشان می‌دهد که در نیم ساعت ابتدایی در این بازار بیش از ۱۵ واحد ریزش ثبت شده که نشان از یک تصمیم قبلی در فضای عمومی بازار برای منفی شدن بازار دارد. دیروز در مجموع ۶۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۹۰ میلیارد ریال در ۱۸ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که افت ۵۵ درصدی حجم معاملات و کاهش ۵۶ درصدی ارزش معاملات نتیجه فعالیت‌های سهامداران در بازار دیروز فرابورس بود. در این میان نباید از تاثیر روانی روند مذاکرات و اخبار غیر‌شفاف آن در این روزها غافل ماند که به‌نوعی نگرانی تازه‌ای به بازار‌های داخلی تحمیل کرده است. لیدرهای پتروشیمی و پالایشگاهی دیروز دوباره محور افت شاخص قرار گرفتند. پتروشیمی مارون، جم، زاگرس و خراسان همزمان با نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان و نفت ایرانول بیشترین تاثیر را بر افت شاخص گذاشتند. همزمان با تقاضای زیاد برای خرید اوراق سلف استاندارد سنگ‌آهن دانه‌بندی گل‌گهر در بورس کالا به نظر می‌رسد که بخش عمده‌ای از تقاضای سفته بازی به این بازار انتقال یافته باشد تا افت بیش از ۵۰ درصدی را برای حجم و ارزش معاملات فرابورس رقم بزند. در این میان بیشترین افزایش قیمت به نمادهای اعتلا، سمگا، ارفع، قشیرو فرزین اختصاص یافت. در بین ابزارهای نوین مالی اوراق مشارکت ۳ ماهه ۲۰ درصدی گل‌گهر بیشترین افزایش قیمت را داشته است. همچنین بیشترین تقاضا و صف خرید به نمادهای سمگا، گل‌گهر۱، اعتلا، صبوتا و ارفع اختصاص یافت. بیشترین عرضه و صف فروش نیز متوجه اوراق صبوتا، گل‌گهر۱ و تسه۹۰۱۱ شد. در بازار دیروز اوراق مشارکت و اوراق اجاره در رقم زدن بیشترین حجم و ارزش معامله نقش داشته‌اند. اوراق اجاره ۳‌ماهه ۲۰‌درصدی جوپار دیروز بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات این نماد دیروز ۹۱ میلیارد ریال بود. اوراق اجاره مپنا، ماهان، سامان و بوتان دیروز بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

از میان اطلاعیه‌ها

در بازار دیروز فرابورس همچنین اعلام شد، ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان (زنجان۱)، پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام مورخ ۱۹/۴/۱۳۹۳، از امروز دوشنبه بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) ادامه می‌یابد.

دیروز همچنین خبرهای عرضه عمده اوراق مشارکت شهرداری شیراز در نماد مراز۱۴، عرضه یکجای سهام کنترلی شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل (سهامی عام)، تداوم ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت پرمیت در نماد سپرمی۱، تداوم ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت شیشه قزوین در نماد کقزوی۱ و تداوم ثبت معاملات توافقی در نماد معاملاتی سلار۱ از مهم‌ترین خبرها بود.