گروه بورس: روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران در عقب‌گردی دیگر افت ۹۹ واحدی به ثبت رساند و در رقم ۷۱۳۸۶ واحدی آرام گرفت. طی معاملات روز یکشنبه ارزش معاملات در بورس تهران به ۱۱۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات در فرابورس به ۱۱۸ میلیارد تومان رسید. اگر چه ارزش معاملات ۲۲۸ میلیارد تومانی برای بازار سرمایه‌ای که در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد رقم مناسبی به نظر نمی‌رسد اما به نسبت روزهای اخیر که ارزش معاملات با افت شدیدی همراه بوده است حتی با وجود معاملات تاثیرگذار بلوکی بر ارزش معاملات، روز یکشنبه را نمی‌توان روز بدی قلمداد کرد. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری سمند، با حمایت یک میلیون و ۳۳۴ هزار سهمی «خودرو» و دو میلیون و ۴۲۰ هزار سهمی «خاور» نشان داد که هنوز قصد حمایت از سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود دارد.

شرکت سهامی بیمه ایران که چند روزی است در نقش فروشنده پتروشیمی آبادان ظاهر شده، ۵۲ هزار سهم دیگر از «شپترو» را از سبد سهام خود خارج کرد. بیمه ایران در معاملات روز یکشنبه فروشنده ۳۵۰ هزار سهم در نماد «وپست» نیز بود.

جالب توجه آنکه پست بانک طی ۹ روز اخیر، بیش از ۵۳ درصد بازدهی را عاید سهامدارانش کرده است.

موسسه صندوق بازنشستگی در معاملات روز یکشنبه

یک میلیون و ۱۰۲ هزار سهم از «وپاسار» ، ۱۰۰ هزار سهم از «فولاد» و بیش از ۸ هزار سهم از «شبهرن» را از سبد سهام خود خارج کرد.

فروش سهام در نماد «تیپیکو» از جانب دو شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه پرحجم دنبال شد به نحوی که صبا تامین ۸ میلیون و ۷۰۸ هزار سهم و صندوق توسعه بازار ۵ میلیون و ۷۰۲ هزار سهم از این نماد را به سبدهای سهام خریداران روانه کردند.

شرکت جراح‌نگر طوس (سهامی خاص) در ادامه خریدهایش در نماد «وزمین»، بیش از ۳ میلیون و ۲۰۴ هزار سهم از این نماد را به سبد سهام خود افزود.

شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان سبد سهام خود را با خرید ۳۰۰ هزار سهم «وبانک» و یک میلیون سهم از «ورنا» سنگین‌تر کرد.

حمایت‌های شرکت گروه مالی ملت و صندوق آتیه کارکنان بانک ملت از سهام بانک ملت همچنان ادامه دارد. این دو در معاملات روز یکشنبه بیش از ۶ میلیون و ۹۹۷ هزار سهم از «وبملت» را خریداری کردند.

شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا در ادامه خرید ۶۰ هزار سهمی خود در نماد «شسپا» ، ۱۰۰ هزار سهم دیگر از این نماد را خریداری کرد.

در پایان، این گزارش می‌افزاید افزایش سرمایه سیمان شرق که از محل مطالبات و آورده نقدی انجام شده بود در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.