گروه بنگاه‌های اقتصادی- عضو هیات مدیره شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهر زرین به‌عنوان سهامدار عمده شکر شاهرود و قند نیشابور از تلاش شرکت‌های قندی برای گرفتن افزایش نرخ در سال‌جاری خبر داد.

محسن بازارنوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در بیان اینکه شرکت‌های قندی به دنبال افزایش نرخ هستند، اظهارکرد: در زمان حاضر ما در انتظار مصوبه دولت برای افزایش نرخ هستیم که امیدواریم تا دو هفته آینده این موضوع نهایی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که افزایش نرخ عملیاتی شود بودجه سال آینده بر مبنای این افزایش تعدیل خواهد شد.

وی گفت: با افزایش نرخ قیمت هر کیلو قند به دو هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند و بودجه سال ۹۳ و ۹۴ این دو شرکت براساس آن تعدیل خواهد شد. بازار نوی با اشاره به اینکه در زمان حاضر قیمت تمام شده قند و شکر برای مجموعه‌های فعال در این حوزه حدود دو هزار و ۲۰۰ تومان است، ابراز امیدواری کرد: افزایش قیمت همزمان با افزایش تعرفه شکر خام باشد. وی با اعلام اینکه در زمان حاضر آخرین قیمت مصوب قند و شکر به ازای هر کیلو ۱۹۰۰ تومان است، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت چغندر، انرژی، کارگر و شکر خام جهانی تغییر کرده است، امیدواریم با افزایش نرخ نیز موافقت شود.

عضو هیات مدیره شرکت صادراتی توسعه صنایع بهشهرزرین به‌عنوان سهامدار عمده شکر شاهرود و قند نیشابور احتمال افزایش تعرفه واردات شکر خام را ممکن دانست و افزود: امیدواریم نرخ تعرفه شکر خام ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه شکر شاهرود از ۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان به ۲۰میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۹۲ افزود: این افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی بوده است.

بازار‌نوی همچنین اظهار کرد: سرمایه قند نیشابور نیز تا چند هفته دیگر از هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند. گزارش این افزایش سرمایه آماده شده و اکنون در حال بررسی از سوی حسابرس است.

وی همچنین افزود: مجموعه قند نیشابور ظرفیت تولیدات خود را از روزانه ۵۵۰ تن به ۷۰۰ تن رسانده است و شکر شاهرود نیز با اجرای طرح افزایش ظرفیت از تولید ۴۵۰ تن به ۶۰۰ تن در روز رسیده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کم‌آبی امسال و سال آینده و کاهش کاشت چغندر در کشور امیدواریم دولت تمهیداتی را بیندیشد تا براساس آن واردات شکر آزاد شود که در این صورت دو مجموعه قند نیشابور و شکر شاهرود می‌توانند ظرفیت تولیدات خود را از ۵۰ هزار تن در سال ۹۳ و ۹۴ به ۱۰۰ هزار تن در سال برسانند.