گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مجتهد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در مجمع عمومی عادی فوق‌العاده همزمان با تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه که در دستور جلسه داشت، از تمبر یادگاری نماد غدیر به مناسبت عیدغدیر رونمایی کرد. در مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت، در حالی که بحث افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی غدیر از دستورات این جلسه بود، حسین دقیقی، مدیرعامل ساتا و سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر اقدام به رونمایی از طرح نمادین

«نماد غدیر» کردند.

حسین دقیقی که ریاست جلسه یادشده را بر عهده داشت، به عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: از مدیران و کارشناسان غدیر خواهانیم که با تلاش خود، با حفظ جایگاه غدیر در بازار سرمایه بکوشند تا روند دستیابی غدیر به موفقیت‌های بیشتر ادامه یابد.

وی با اشاره به این مطلب که اگر امکان و مجوز لازم از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار وجود داشت سرمایه غدیر را از یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تا هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز افزایش می‌دادیم، تصریح کرد: از غدیر انتظار می‌رود که جایگاه نخست یا دوم را در بورس از آن خود کند و در بین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر جهان، در میان ۵۰۰ شرکت برتر دنیا جای گیرد.

وی افزود: از این رو برای ارتقای سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، «ساتا» به عنوان سهامدار عمده تمام سود کسب شده از مجمع گذشته را در اختیار غدیر قرار داد.

دقیقی در خصوص بحث تامین خوراک گاز یادآور شد: برای وارد کردن گازهایی که در میادین نفتی هدر می‌روند، به چرخه تولید، سرمایه‌گذار وجود ندارد.

این در حالی است که ورود سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را مرتفع سازد.

وی با مثال زدن کشور قطر که در سال ۲۰۱۳ توانسته است ۷۰ میلیون دلار بیشتر از ما از پارس‌جنوبی درآمد کسب کند، گفت: اگر قدرت غدیر از حیث سرمایه بیشتر شود چه بسا این شرکت با بنیه‌ای که از همراهی و کمک سهامداران بدست آورده، قادر به سرمایه‌گذاری‌های اینچنین شده و ارزآوری کند.

در همین راستا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در گزارش توجیهی افزایش سرمایه با اشاره به این مطلب که در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی غدیر تنها

۱۹ درصد آن از محل افزایش سرمایه بوده است، خاطرنشان کرد: غدیر در بازار سرمایه تنها ۶/۳ درصد از این بازار را با ارزشی معادل ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در تصاحب دارد که امید است با افزایش سرمایه پیش رو ارزش شرکت در بازار سرمایه نیز افزایش یابد.

سلیمانی به رشد NAV شرکت در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۰ و ۹۱ اشاره کرد و گفت: متوسط ارزش دارایی‌های غدیر از ۸۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۱ به ۱۶۵ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال در سال ۹۲ رسید.

وی درباره کاهش NAV در سال ۹۳ یادآور شد: در حالی که رغبت سرمایه‌گذاری سهامداران در بازار سهام به علت افت شاخص کاهش یافته است، غدیر از دی‌ماه سال گذشته که شاخص با ۶/۱۷ درصد کاهش روبه‌رو بود، تنها ۸/۲ درصد منفی شد و این در حالی رخ داد که تقسیم سود سهام ۹۲ را نیز در همان زمان صورت داد.

وی از تلاش گروه نفت و گاز پارسیان و هلدینگ پتروشیمی غدیر درباره پیگیری نرخ خوراک گاز خبر داد و گفت: این مذاکرات همچنان ادامه دارد و از آنجا که تیم کارشناسی قوی در این زمینه داریم امید است که نتایج مطلوبی حاصل شود.

در ادامه جلسه سلیمانی با اشاره به این مطلب که هدف غایی غدیر ارتقای ارزش دارایی شرکت و دستیابی به الگوی بنگاهداری نوین است، گفت: رویکرد اصلی غدیر بلندمدت بوده و قصد حفظ حضور در بازار اولیه را دارد از این رو در برنامه‌های شرکت ورود به صنایعی که جذاب هستند مدنظر قرار دارد.

وی به بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های غدیر در سهام بورسی و غیربورسی اشاره کرد و گفت: این رقم بیش از چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که ۷۵ درصد آن به سرمایه‌گذاری در سهام پالایشگاهی و پتروشیمی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از راه‌‌اندازی سایت جدید شرکت با طراحی جدید خبر داد و گفت: این سایت با رویکرد هلدینگ محوری و اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از بازار سرمایه طراحی شده و مهم‌ترین بخش این سایت به پورتال سهامداران شرکت اختصاص دارد.

سلیمانی درباره اقدامات انجام شده از سوی این شرکت با اشاره به این مطلب که ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در برنامه غدیر است، گفت: غدیر در برنامه خود خرید سهام پتروشیمی پارس به میزان ۴۰ درصد را داشت و آن را به انجام رسانده است. وی در برنامه‌های انجام شده به افتتاح طرح افزایش ظرفیت بنزین و شروع تولید واحد قیرسازی در پالایشگاه تبریز و راه‌اندازی سیمان سفید شرق به پشتوانه غدیر

اشاره کرد.

وی در همین حال به ابهامات و اشکالاتی که در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها وجود داشت و در مجمع سالانه غدیر به عنوان بند برای تعیین تکلیف بروز می‌کرد اشاره کرد و گفت: بندهای مشروط نباید در گزارش غدیر منتقل شود و برای رفع آن اقدام به تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان زبده کرده‌‌ایم.

در حاشیه مجمع

در حاشیه جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده که مدیران هلدینگ‌های مختلف سرمایه‌گذاری غدیر حضور داشتند، مدیرعامل هلدینگ معدنی و صنعتی غدیر در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار ما از خرید معدن آهن نیکل دار در استان فارس خبر داد. سبحانی در این باره تصریح کرد: اکتشافات مقدماتی برای این معدن به انجام رسیده و گمانه‌ها از ذخیره دومیلیون تنی برای این معدن نوید می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: این معدن در مرحله طراحی استخراج قرار دارد و قصد داریم پروسه فرآوری آن را تکمیل و به تولید کنسانتره نیکل که نیاز کارخانه‌های فولاد آلیاژی است، اقدام کنیم.

وی گفت: دلیل اصلی خرید این معدن تکمیل زنجیره تولید با فولاد آلیاژی زیرمجموعه غدیر بود.