اختصاص خاک مهدی‌آباد به واحد‌های تولیدی

گروه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مجتهد: مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران از تحقق پیش‌بینی بودجه امسال به‌همراه ۴درصد تعدیل مثبت خبر داد. مهندس کوهی، با تاکید بر این امر که راندمان شرکت تا به امروز مطلوب بوده گفت: این وعده خوبی برای سهامداران است که در حقیقت ما امانتدار آنها هستیم تا به بهترین شکل سرمایه آنها را حفظ و امکان رشد آن را فراهم ‌سازیم. مدیرعامل شرکت هلدینگ توسعه معادن روی ایران با برشمردن شرایط هلدینگ و شرکت‌های تابعه از تدوین برنامه راهبردی برای این شرکت و منشور اخلاق حرفه‌ای خبر داد و تصریح کرد: در واقع برای این امانتداری و صیانت از حقوق سهامداران بسته‌هایی نیاز است تا همه شرکت‌های تابعه با هلدینگ همسو شده و در تعالی، رشد و هم‌افزایی از یک خط مشی بهره گیرند. وی در راستای این هم‌افزایی به اجرای سیاست‌های جدید از قبیل ترویج صداقت در گزارش‌های مالی و هیات مدیره، حفظ سرمایه‌های انسانی کارآمد، آموزش سازگاری کامل تولیدات هلدینگ با محیط زیست، توسعه بازار هدف و بازاریابی اشاره کرد و افزود: ایجاد تفکر سیستمی و بسته‌سازی رویه‌های سیستمی برای ۱۹ کارخانه هلدینگ توسعه معادن روی در اقصی نقاط کشور و صرفه‌جویی در زمان و برنامه‌ریزی برای توسعه بازارها امری بسیار مهم در هلدینگ تلقی می‌شود. وی در این باره تصریح کرد: در حال حاضر درآمدی که از محصولات شمش روی و سرب آماده تحویل به بازارهای هدف حاصل می‌شود، به هوشمندی در رصد کردن بازارهای هدف بازمی‌گردد. به همین دلیل کارشناسان و مدیران هلدینگ ناگزیرند تا به شدت به توسعه رویه‌های مهندسی در تمامی بخش‌ها از جمله مالی، کنترل و به ویژه بازرگانی بپردازند.

مهدی کوهی افزود: به همین منظور بحث آموزش که قبلا هم به آن تاکید شد در شرایط اقتصادی فعلی برای شناسایی فرصت‌ها در رکود و رونق بازار امری بسیار ضروری به شمار می‌رود. وی با تحلیل آینده مطلوب بازار شمش روی و سرب خاطرنشان کرد: با این دیدگاه که هرآموزشی هزینه نیست و درآمد آنی است، چنانچه کارشناسان زبده‌ای در شرکت پرورش یابند می‌توانند به تصمیم‌سازی مدیران مربوطه از حیث زمان استفاده از یوزانس، فاینانس، زمان فروش محصول و...کمک شایانی کنند. وی یادآور شد: موارد یادشده به این دلیل حائز اهمیت هستند که تنها ۲۰درصد از تولیدات شرکت‌های تابعه هلدینگ مصرف داخلی دارد و ۸۰ درصد دیگر صادر می‌شوند. بنابراین هوشمندی در رصد بازارها می‌تواند ارزآوری بالاتری را به همراه داشته باشد. کوهی به دیگر برنامه‌های خود ازجمله توسعه واحدهای R&D، QC، QA و IT در ۵۰ روز اخیر که سمت مدیرعاملی هلدینگ را برعهده داشته، اشاره کرد و گفت: IT در همه دنیا و در تمامی صنایع موتور محرک مجموعه‌ها است. بنابراین با بهره‌گیری از صنعت IT امید داریم که بتوانیم طرح‌های توسعه جدید را در هلدینگ و شرکت‌های تابعه ایجاد کنیم. وی با تاکید بر این موضوع که «اعتقاد به تک سخنگویی ندارم»، اظهار کرد: برای جلوگیری از رویه‌های فردی، کمیته‌هایی شامل معدن، سرمایه‌گذاری، بازرگانی، بورس و... را فعال کرده‌ایم و به شدت به نظرهای کارشناسی معتقدیم. کوهی افزود: از این رو برنامه بهبود مستمر از طریق بازدیدهای ماهانه برای هر یک از شرکت‌های تابعه را در پیش گرفته‌ایم تا به جای مشاهده اطلاعات روی CD و ایمیل، از نزدیک شاهد بهبود مستمر ماهانه هریک از کارخانه‌های تولیدی شرکت‌های تابعه هلدینگ باشیم.

مدیرعامل هلدینگ «توسعه» به پیش‌بینی درآمد ۳۵۰ ریالی هر سهم توسعه معادن روی اشاره و اظهار کرد: با توجه به روند تولید و فروش امسال و تغییرات سیستمی ایجاد شده در شرکت‌های تابعه انتظار می‌رود این رقم با احتساب تلفیقی نه تنها محقق شود، بلکه از آن نیز فراتربرود. وی به آمار تولید انواع محصولات در حوزه شمش روی، سرب، کنسانتره خام و پخته و اسید اشاره کرد و گفت: برای سال ۹۳ به میزان ۱۰۴ هزار تن شمش روی، ۵۰۰۰ تن شمش سرب، ۲۰۰ هزار تن اسید، ۳۶۰ هزار تن کنسانتره خام و ۷۰ هزار تن کنسانتره پخته در برنامه تولید داریم. کوهی درباره چالش‌های پیش‌روی صنعت روی متذکر شد: از جمله این چالش‌ها، کمبود معدن به‌عنوان منبع اصلی تامین خوراک است. در حال حاضر معدن انگوران به نقاط تحتانی رسیده و در چنین شرایطی پیشنهاد ما به دولت فعال‌سازی معدن مهدی‌آباد در استان یزد است. مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران درباره چالش فوق که باعث تعطیلی برخی از شرکت‌های موجود در استان زنجان و سایراستان‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کالسیمین خوراک تعداد زیادی از واحدها را تامین می‌کند، پیشنهاد می‌شود با برنامه‌ریزی اصولی برای معدن مهدی‌آباد، روشی مشابه معدن سنگان از سوی ایمیدرو پیاده‌سازی شود تا مشکل کمبود موادمعدنی و خوراک کارخانه‌های تولیدی مرتفع شود. وی در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اعتراض کارگران کارخانه‌دندی در مجمع سال ۹۲ و مزیت این کارخانه نسبت به کارخانه تولیدی روی قشم گفت: تا پیش از سهمیه‌بندی خاک هر دو کارخانه همزمان فعال بودند امروز باید طرحی دیگر به اجرا درآید تا با توجه به شرایط پدید آمده همه کارخانه‌ها بتوانند حتی در ظرفیت اسمی خود فعالیت مناسب داشته باشند. وی ضمن اشاره به این مطلب که سهمیه‌بندی انجام شده براساس پروانه فعالیت متقاضیان است، افزود: اجرای رویه مشابه سنگان در منطقه مهدی آباد یزد، این امکان را می‌دهد که ایمیدرو بتواند ماده معدنی را تا پای سنگ‌شکن‌ها آورده تا هریک از کارخانه‌ها متناسب با ظرفیت تولید خود بهره برده ومشکل پیش‌روی فعالان صنعت برطرف شود.

کوهی افزود: این در حالی است که کالسیمین تنها با ۵۰ درصد ظرفیت، اکنون در حال تولید محصول است. مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران، این نوید را داد که شرکت توسعه معادن روی ایران به‌عنوان اولین شرکت منطقه مهدی‌آباد در حال حاضر دارای کارخانه‌ای در فاصله ۴۵ کیلومتری معدن بافق یزد با تجهیزات فلوتاسیون و هوی مدیا، مناسب برای بهره‌برداری از خاک سولفوره معدن مهدی‌آباد است. وی از دولت درخواست کرد که علاوه بر درنظرداشتن انجام اکتشافات علمی و سیستماتیک، استفاده از امکانات سازمان زمین‌شناسی برای گرفتن پهنه مناسب اکتشاف طی دو سال آینده در قالب طرحی اکتشافی را که وزیرصنعت، معدن و تجارت نیز به آن اشاره داشته و به میزان ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع است مدنظر قرار دهند. وی در این باره یادآور شد: هلدینگ توسعه می‌تواند در شناسایی معادن متروکه و امکان‌سنجی برای فعال‌سازی آنها مشارکت کند به‌طوری که برخی از ماده‌های معدنی مانند کالامین که برای سایر واحدها اقتصادی نیست برای تولیدات شرکت‌های تابعه هلدینگ می‌تواند قابل بهره‌برداری باشد. وی تاکید کرد: چنانچه در سال‌های آینده در زمینه تامین خوراک به نتیجه نرسیم مجبور هستیم به منابع کشورهای همسایه روی آوریم که آثار واردات بر اشتغال نیروی کار اثر منفی خواهد داشت. مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران درباره مشکلات زیست‌محیطی تولیدات زیرمجموعه و همچنین تعطیلی واحد تولید سرب شرکت ملی سرب و روی ایران ‌نیز تصریح کرد: به‌طور جدی به استانداردهای محیط‌زیست احترام می‌گذاریم و در همین راستا یک NGO در این زمینه و با همراهی همکاران ایجاد خواهیم کرد.

اختصاص خاک مهدی‌آباد به واحد‌های تولیدی