تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 در شرکت پالایش نفت اصفهان  کمک  به نگاهداشت محیط زیست  استان

معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همزمان با بازدید از مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: خوشبختانه توانستیم این پروژه مهم را به نتیجه برسانیم و امیدواریم بقیه پروژه‌های مربوط به بهبود و بهینه سازی فرآیند پالایشگاه اصفهان که با هدف زیست محیطی مبنی بر ارتقاء کیفیت محصولات و کاهش خوراک این واحد صنعتی تعریف شده به طور جدی دنبال گردد. کاظمی اظهار داشت: مجتمع بنزین سازی که گام اول در جهت اجرای بهینه سازی پالایشگاه اصفهان محسوب می گردد، در راستای بهبود وضع زیست محیطی و افزایش تولید بنزین و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه تا سطح یورو ۴ اجرا شده است.که با اجرای این طرح روزانه ۵/۲ میلیون لیتر بنزین در حد استانداردهای یورو ۴ تولید می گردد.

وی با اشاره به اهمیت شرکت پالایش نفت اصفهان در بین شرکت های پالایشی گفت: در زمان جنگ، این شرکت بیش از ۵۰ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تأمین می نمود. اکنون نیز انتظار می رود در راستای الزام سازی پروژه‌های کیفی با رویکردهای زیست محیطی که در جهت حذف نفت کوره است، گام برداشته شود تا پایداری اقتصادی این واحد صنعتی تثبیت شود.

استاندار اصفهان نیز تولید بنزین و گازوئیل یورو ۴در پالایشگاه اصفهان را تبریک گفت.

رسول زرگرپور اظهار داشت: از ابتدای توزیع بنزین یورو ۴ در هر روز ۵ تا ۶ پمپ از این بنزین برای سوخت‌گیری جدید خود استفاده می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه بر اساس اعلام گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در ارتباط با تحویل سوپر یورو ۴ مشکلی وجود ندارد و ذخیره‌های کافی به اندازه نیاز موجود بوده و می‌توانیم همه محدوده استان را تحت پوشش قرار دهیم.

زرگرپور خاطرنشان کرد: با توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ در استان آلودگی موجود در هوای اصفهان به صورت چشم‌گیری کاهش یافته است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان نیز هزینه پایان یافته برای این پروژه را ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعلام نموده و اظهار کرد: طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان مشتمل بر سه واحد است که واحد تصفیه هیدروژنی نفتا(NHT) با ظرفیت ٦٠ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (CCR) با ظرفیت ٣٠ هزار بشکه و واحد آیزومریزاسیون(ISO) با ظرفیت ٢٧ هزار بشکه در روز فعالیت دارند.

چاوشی همچنین به تولید گازوئیل یورو ۴ در پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: با انجام تمهیدات و تغییرات نرم افزاری در واحدهای عملیاتی این شرکت موفق به تولید ۵/۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ در روز گردیده ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان در جهت حفظ محیط زیست عملکرد خوبی داشته است، گفت: در سال جاری همچون ۳ سال گذشته و با تلاش همکاران پالایشگاه اصفهان، این شرکت توانست برای چهارمین سال متوالی مقام اولHSE (ایمنی، پدافند غیرعامل، HSE-MS، محیط زیست و بهداشت) در بین شرکت های پالایشی را به خود اختصاص دهد.

پروژه‌های زیست محیطی شرکت پالایش نفت اصفهان

شرکت پالایش نفت اصفهان درخصوص رعایت و حفظ محیط زیست پروژه‌های زیست محیطی زیادی انجام داده که به برخی از آنها اشاره می شود:

نصب واحد اسمز معکوس به منظور بازیافت پساب و صرفه جویی در کاهش آب مصرفی، دوجداره نمودن سقف مخازن و سقف شناور به جهت جلوگیری از انتشار بخارات نفتی به محیط، جایگزینی گاز CFI مربوط به سیستم اطفاء حریق مخازن در راستای حذف گازهای مخرب لایه ازن، نصب آنالایزر در دودکش کوره‌ها برای پایش مداوم گازهای ناشی از احتراق، جایگزینی گاز طبیعی به جای نفت کوره در کلیه کوره‌ها و بویلرها در راستای استفاده از سوخت گازی و کاهش آلاینده‌ها، نصب دستگاه ضد عفونی کننده با نور ماورای بنفش با هدف گندزدایی فاضلاب بهداشتی تصفیه شده، پروژه آبیاری جنگل غربی پالایشگاه به وسیله پساب تصفیه شده فاضلاب بهداشتی، حذف سرب از بنزین و تولید بنزین بدون سرب، افزایش استحصال روزانه ۱۰ تن گوگرد از گازهای تولیدی با بهینه سازی واحد های آب ترش.

از پروژه‌های زیست محیطی در دست اقدام این شرکت

نصب واحد RO۵ ( اسمز معکوس) بر روی دورریز RO موجود، نصب کلاریفایر، ازن و UF در پیش تصفیه RO موجود، ساخت دو عدد حوضچه تبخیری جدید، پروژه انتقال و تصفیه فاضلاب شهری شاهین شهر و آبیاری قطره ای جنگل شمالی

شرکت پالایش نفت اصفهان فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام، تولید فرآورده‌های نفتی و تأمین خوراک صنایع پایین دستی(پتروشیمی اصفهان، پتروشیمی اراک، نفت سپاهان، پالایش نفت جی و صنایع شیمیایی ایران) از سال ۵۸ آغاز کرد و اکنون حدود ۲۲ درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

مختصری از اقدامات زیست محیطی در شرکت پالایش نفت اصفهان

شرکت پالایش نفت اصفهان به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ پالایش نفت خام و تولید کننده فرآورده‌های نفتی کشور، باعنایت به اصل پنجاهم قانون اساسی و تعهدات ایران نسبت به کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی و در راستای توسعه پایدار، توسعه ای که نیازهای زمان حال را بدون آنکه توانایی نسل های آینده را در تأمین نیازمندیهای شان به مخاطره اندازد نسبت به حفاظت از محیط زیست و رعایت الزامات همت گماشته و پیشگیری و کاهش آلودگیهای زیست محیطی را سرلوحه و خط مشی سیاست کاری خویش قرار داده است.

اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی میگردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

اهم فعالیت های زیست محیطی شرکت :

کنترل آلاینده‌های خروجی از شرکت:

کلیه آلاینده‌های خروجی از شرکت اعم از آب و هوا بصورت مدرن و

برنامه ریزی شده مورد آنالیز قرارگرفته و مطابق استانداردهای خروجی اعلام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت کنترل قراردارند.

مدیریت ضایعات و پسماندهای صنعتی :

در راستای جلوگیری از اتلاف منابع و آلودگی خاک مدیریت پسماندهای صنعتی در سطح شرکت به اجرا گذاشته شده که طی آن با استفاده از فنون مختلف از جمله کاهش ضایعات در محل تولید آنها، تفکیک ضایعات از مبداً و بازیابی و استفاده مجدد اقدام به کاهش آنها شده است همچنین دراین ارتباط انبار ضایعات در شرکت در نظر

گرفته شده و نسبت به اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست، درخصوص ضایعات غیرقابل استفاده، اقدام بعمل می آید.

ایجاد و توسعه و نگهداشت فضای سبز:

جهت کاهش آلودگی هوای منطقه و با عنایت به تأثیر فضای سبز، در محدوده شرکت و مناطق همجوار اقدامات چشمگیری درخصوص ایجاد و توسعه و همچنین نگهداشت فضای سبز بعمل آمده است درحال حاضر کل فضای سبز ایجاد شده ۵/۱۱۴ هکتار بوده که در مقایسه با الزام سازمان حفاظت محیط زیست (اختصاص ۲۰ درصد از عرصه به فضای سبز) این مقدار در حدود ۵۰ هکتار بیشتر از حد الزام میباشد.

کاشت ۲۰هزار اصله درخت:

در راستای صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه آب، شرکت پالایش نفت اصفهان اقدام به اجرای طرح کاشت ۲۰۰۰۰ اصله درخت مقاوم به کم آبی با سیستم آبیاری قطره ای در محدوده ای به وسعت یکصد هزار متر مربع و جایگزینی به جای فضای سبز چمن کاری جهت کاهش مصرف آب نموده است.

استفاده از فناوری زیست پالایی و گیاه پالایی:

در راستای کاهش پسماندهای صنعتی و امحاء لجن های نفتی حاصل از لایروبی مخازن ذخیره و کاهش هیدروکربنهای نفتی موجود در خاکهای آلوده به روش زیستی، فناوری جدید و کارآمد زیست پالایی توام با گیاه پالایی در دو فاز واقع درگلخانه و مزرعه تحقیقاتی پالایشگاه بصورت فاز پایلوت اجرا گردید.

پروژه انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر :

در پی کاهش استفاده از منابع آب سالم و همچنین اتخاذ سیاستهای کاربری فاضلابهای شهری در مصارف صنعتی در راستای مدیریت صحیح آب، این شرکت اقدام به طراحی فرآیندی در خصوص انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر با هزینه ای با مبلغ ۲ میلیارد ریال و اجرای هزینه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال نموده است.

بهره برداری از واحد تصفیه پساب به روش RO:

به منظور جلوگیری از اتلاف منابع و استفاده بهینه از آبهای آلوده با املاح بالا در شرکت، واحد Reverse Osmosis جهت تصفیه و بازگردانی ۴۰۰ مترمکعب برساعت آب استحصال شده از فاضلاب صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته است. همچنین بمنظور افزایش ظرفیت و حتی استفاده بهینه از پساب این واحد واحد دیگری بنام RO۵ با ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب برساعت طراحی شده که در مرحله مناقصه می باشد.

بهره برداری از مبدل حرارتی Packinox در واحدهای تبدیل کاتالیستی :

مبدل فوق علاوه بر بهینه سازی عملیات و رفع تنگناهای واحد منجر به صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی و پیشگیری از احتراق سوخت اضافی به میزان ۱۴۳۷ تن در ماه شده که این امر باعث کاهش چشمگیر انتشار حجم زیادی از آلاینده‌های ناشی از احتراق به اتمسفر شده است. هزنیه انجام شده جهت اجرای طرح فوق در واحدهای تبدیل کاتالیستی ۱ و ۲ جمعاً ۰۰۰/۰۰۰/۳۸۱/۳۳ ریال می باشد.

لایروبی مخازن نفت خام به روش N.E.S(سیستم بدون ورود به مخزن)

در راستای مدیریت پسماند های صنعتی و ویژه و کاهش این نوع از پسماندها در مبدأ با بکارگیری روش N.E.S و حذف روش لایروبی سنتی، لجن های نفتی موجود در نفت خام با انحلال در سیال نفتی مورد استفاده (CRUDE) بشدت کاسته شده که نهایتا CRUDE خروجی به خوراک واحدهای عملیاتی اضافه خواهد شد، لذا معضل انبارش و امحاء لجن فوق تا حدودی مرتفع می گردد.

جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن با هالون ها و فرئون ها :

با توجه به پروتکل مونترال و الزامات بین المللی آن در جهت کاهش آسیب ناشی از گازهای مخرب لایه ازن، نسبت به جایگزینی گازهای دوستدار لایه ازن اقدامات لازم بعمل آمده و در مورد تجهیزات دارای این نوع از گاز اعم از سیستمهای اطفاء حریق مخازن و سیستم های تبریدی این جایگزینی صورت پذیرفته است. بنحوی که در سیستم اطفاء حریق مخازن گاز CFI جایگزین هالون ۱۲۱۱ گشته و در سیستمهای اطفاء حریق مراکز برق و کپسولهای اطفاء حریق دستی گاز FM-۲۰۰ جایگزین گاز ۱۳۰۱ و BCF گشته است.

دابل سیل نمودن سقف شناور مخازن :

در فرآیند ذخیره سازی مواد نفتی در مخازن سقف شناور جهت پیشگیری از انتشار بخارات مواد نفتی ( VOCS) به اتمسفر

هزینه ای بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد ریال بمنظور دابل سیل نمودن سقف شناور مخازن در نظر گرفته شده و پروژه مذکور صورت پذیرفت.

تولید بنزین و گازوئیل یورو 4 در شرکت پالایش نفت اصفهان کمک به نگاهداشت محیط زیست استان