«سیدکو» 150 تومان قیمت خورد

گروه بنگاه‌های اقتصادی- هر سهم مدیریت صنایع سیمان یک هزار و ۵۰۰ ریال قیمت خورد. به گزارش دنیای اقتصاد، ۴۰۰ میلیون سهم «سیدکو» معادل ۱۰ درصد سهام این شرکت از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی دیروز در بازار دوم بورس عرضه شد. مدیرعامل شرکت بورس گفت: عرضه اولیه سیدکو حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش بازار سهام افزود. حسن قالیباف اصل اضافه کرد: با حضور این شرکت به عنوان چهارصد و هشتاد و یکمین شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تعداد شرکت‌های بورس به ۳۱۵ شرکت رسید. وی با بیان اینکه عرضه سیدکو دومین عرضه اولیه سهام سال (بعد از نفت سپاهان) و سومین حضور شرکت‌های جدید در بورس (با توجه به انتقال سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق از فرابورس به بورس) به شمار می‌رود، ادامه داد: ارزش تعداد سهام معامله شده ۶۰ میلیارد تومان بوده و طی آن ۷ هزار و ۹۲۹ خریدار اقدام به خرید سهام سیدکو کردند. قالیباف‌اصل با اشاره به اینکه سهامدار عمده سیدکو به دلیل ایفای تعهد عرضه اولیه ۱۰ درصدی، برنامه‌ای برای ادامه عرضه سهام این شرکت ندارد، خاطرنشان کرد: با ورود سیدکو به بورس ارزش روز بازار سهام هم به حدود ۳۴۲ هزار میلیارد تومان و تعداد شرکت‌های سیمانی به ۳۱ شرکت رسید. وی در پاسخ به این پرسش که شرکت بورس چه برنامه‌هایی برای ادامه عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید دارد؟ توضیح داد: واقعیت این است که ما آمادگی عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید را داریم اما علاوه بر لزوم رعایت شرایط بازار و مناسب بودن وضعیت، سهامداران عمده شرکت‌ها هم باید مقدمات لازم را فراهم کنند.

در ادامه، محمود موذن‌چی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان در خصوص برنامه‌های آتی شرکت خاطرنشان کرد: از قیمت تعیین شده راضی هستیم و تا پایان سال‌جاری برنامه‌ای برای عرضه مجدد نداریم. وی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت افزود: برای شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌بینی شده است. موذن‌چی ادامه داد: در شرکت سیمان ساروج برنامه توسعه‌ای در خصوص صادرات طراحی شده است و شرکت سیمان مازندران و سیمان کرمان نیز طرح‌های توسعه‌ای در خصوص حمل و نقل را در پیش خواهند داشت. یادآوری می‌شود: هیات پذیرش در جلسه ششم مرداد سال ۹۲ با تقاضای پذیرش سهام شرکت «سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان» در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت کرد. این شرکت چهارمیلیارد سهمی با نماد «سیدکو» از ۱۶ بهمن سال گذشته در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران در بخش «ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی»، گروه «ساخت محصولات کانی غیرفلزی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر» و طبقه «ساخت، آهک و گچ» درج شد. همچنین این شرکت در زمینه‌های سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها با سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع و کنترل شرکت‌های فعال در صنعت سیمان و صنایع مرتبط با آن فعالیت دارد.

هلدینگ سیمانی مزبور طرح‌های متعددی را در زیرمجموعه‌های خود در حال اجرا دارد و طی روز گذشته مراسم کلنگ‌زنی خط جایگزینی ۳۴۰۰ تنی سیمان کرمان به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه «سیدکو» انجام شد تا چشم‌انداز مثبت شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان همچنان رو به رشد باشد. سایر سهام سیمانی نیز در پی این عرضه اولیه و وضعیت بنیادی مطلوب «سیدکو» و زیرمجموعه‌هایش با اقبال نسبی مواجه شده‌اند.

بازگشایی پالایشی ها با تعیین تکلیف بنزین

در این بین مدیرعامل شرکت بورس درخصوص توقف شرکت‌های پالایشگاهی و نگرانی سهامداران نیز توضیح داد: شرکت‌های پالایشگاهی حاضر در بورس تهران ابتدا باید با شرکت ملی پالایش و پخش درخصوص کیفی‌سازی بنزین به جمع‌بندی رسیده و گزارش بودجه و عملکرد خود را به بازار ارائه کنند تا نماد آنها بازگشایی شود.

به گزارش «ایسنا»، حسن قالیباف اصل وضعیت بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: بازار سرمایه همواره با نوسانات همراه بوده و اخبار و تصمیمات سیاسی و اقتصادی این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لذا وزارت خانه‌ها و ارگان‌های تاثیر‌گذار بر اقتصاد کلان باید بورس را طرف مشورت خود قرار دهند.

وی درخصوص توقف شرکت‌های پالایشگاهی و نگرانی سهامداران توضیح داد: شرکت‌های پالایشگاهی حاضر در بورس تهران ابتدا باید با شرکت ملی پالایش و پخش درخصوص کیفی‌سازی بنزین به جمع‌بندی رسیده و گزارش بودجه و عملکرد خود را به بازار ارائه کنند تا نماد آنها بازگشایی شود. قالیباف‌اصل یادآور شد: شرکت‌های پالایشگاهی به دلیل اینکه تاکنون نتوانسته‌اند گزارش‌های عملکردی خود را به بازار ارائه دهند نمادشان متوقف است و در صورت تعیین تکلیف کیفی‌سازی بنزین نمادشان بازگشایی

می‌شود.

وی درخصوص نگرانی سهامداران درخصوص افزایش قیمت خوراک شرکت‌های پتروشیمی گفت: در حال حاضر در لایحه حمایت از تولید این موضوع مطرح شده و مجلس دنبال دائمی کردن قوانین است تا تکلیف صنایع در بودجه مشخص شود، لذا امیدواریم که در سال جاری موضوع افزایش نرخ خوراک و بهره مالکانه معادن در بودجه مطرح نشود. قالیباف‌اصل درخصوص برداشتن محدودیت‌های بورس مانند دامنه نوسان و حجم مبنا گفت: پیشنهاد‌های لازم در این خصوص به سازمان بورس ارائه شده و در شورای بورس مطرح شده است و شورا باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. وی یادآور شد: علاوه بر این پیشنهاد راه‌اندازی شاخص‌های جدید نیز به سازمان بورس ارائه شده است، اما راه‌اندازی شاخص‌های جدید در حوزه شورای بورس قرار دارد و باید ابتدا تاییدیه شورا در این خصوص اخذ شود. این در حالی است که در حال حاضر شورای بورس برای راه‌اندازی شاخص‌های جدید به جمع‌بندی نرسیده

است. مدیرعامل بورس در ادامه به عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: بورس تهران در برنامه خود پذیرش ۵ شرکت جدید و انتقال ۵ شرکت از فرابورس را دارد که تاکنون سهام نفت سپاهان در بورس عرضه شده و در روز ۲۵ آبان ماه نیز سهام سیدکو عرضه می‌شود و امیدواریم تا پایان سال، بودجه اعلامی را پوشش دهیم.

وی درخصوص راه‌اندازی ابزار اختیار معامله در بورس تهران گفت: مقررات اختیار معامله تصویب شده است و شرکت بورس با همکاری شرکت فناوری روی نرم‌افزار آن فعالیت می‌کند که هر زمان نرم افزار آن آماده شد در بازار سرمایه عملیاتی می‌شود.