گروه بورس-اسماعیل دلخموش: شاخص کل بورس تهران روز گذشته ۳۴۴‌واحد کاهش یافت تا به رقم ۶۴ هزار و ۸۸۱ واحد برسد. به این ترتیب شاخص پس از ۹ روز کاری در اولین روز شهریور با خروج از کانال ۶۵ هزار واحدی به کانال ۶۴ هزار واحدی سقوط کرد. در میان صنایع بورسی تنها شاخص ۵‌صنعت مثبت بود، ۴ صنعت بورسی بدون تغییر شاخص و ۲۸ صنعت با کاهش شاخص به‌کار خود پایان دادند.

گروه‌های دباغی، ‌تامین آب و برق و قند و شکر بیشترین افزایش شاخص را تجربه کردند در حالی که گروه‌های حمل و نقل، فرآورده‌های نفتی و استخراج معادن شاهد بیشترین کاهش شاخص بودند. بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۳/ ۷۴ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و گروه تامین آب و برق بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گرچه شاخص گروه مخابرات در این روز کاهش یافت،‌ این گروه و به‌ویژه نماد «همراه» در هفته گذشته رشد داشتند به‌طوری که در چندین روز کاری از عوامل موثر بر افزایش شاخص کل بودند. کارشناسان معتقدند نسبت پایین قیمت به درآمد و ثبات کلی سود سهام این گروه باعث اقبال معامله‌گران به این صنعت کم‌ریسک بورس بوده است.

رشد 7 روزه مخابرات

دیروز شاخص این گروه نیز از افت کلی بازار مصون نماند و ۱۴/ ۰ درصد کاهش یافت. روز گذشته نماد «اخابر» در این گروه ۰۹/ ۰‌درصد و نماد «همراه» ۲/ ۰ درصد افت قیمت داشت. ۵/ ۴۹ درصد از حجم خرید «اخابر» در اختیار حقوقی‌ها بود در حالی که ۱۰۰‌درصد حجم فروش این نماد توسط حقیقی‌ها صورت گرفت. ۴/ ۴۶ درصد از حجم خرید نماد همراه و ۸/ ۳۶ درصد از حجم فروش این نماد نیز به‌وسیله حقوقی‌ها انجام پذیرفت. گرچه نمادهای این گروه در روز گذشته کاهش یافتند اما مخابراتی‌ها شاهد افزایش ۲/ ۳ درصدی شاخص این گروه در ۷ روز کاری گذشته و ۸/ ۶‌درصد رشد شاخص از ابتدای سال بودند.

مهرزاد منتظری وضعیت این صنعت بورسی را در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» چنین تشریح کرد: در هفته اخیر در حوزه عملیاتی این شرکت اتفاق قابل‌توجهی رخ نداده است به این ترتیب رشد ۷ روز اخیر مخابرات تابعی از وضعیت کلی این گروه است. به شکل کلی این شرکت‌ها درآمدهای باثباتی داشتند. سود عملیاتی نماد «همراه» در سال‌های اخیر سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته و با توجه به نسبت پایین قیمت به درآمد (نسبت به متوسط بازار) برای سرمایه‌گذاری‌های مطمئن و کم‌ریسک دارای جذابیت است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته آینده این صنعت با تهدیدهایی مواجه است که می‌توانند موجب کاهش احتمالی جریان سود این شرکت‌ها باشند. درصد بالای تقسیم سود نقدی در سال‌های اخیر و اجبار شرکت در برخی سرمایه‌گذاری‌ها که به شکل کوتاه‌مدت بازدهی چندانی نخواهند داشت، شرکت را به اخذ تسهیلات بانکی وادار کرده که احتمال دارد مانع رشد سود هر سهم در سال‌های آینده شود. از طرفی با مطرح شدن بحث ترابرد شماره بین اپراتورهای مختلف و افزایش فضای رقابتی این امکان وجود دارد که نماد همراه با از دست دادن برخی مشتریان تضعیف شود. نهایتا افزایش هزینه‌های مخابرات به دلیل هم کد‌سازی و مخالفت دولت با افزایش نرخ تعرفه‌های تلفن ثابت تهدید مهم دیگری است که احتمال دارد بر جریان سود این شرکت در سال‌های آینده اثر‌گذار باشد.

بیشترین حجم معاملات در اختیار بانکی‌ها

شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری روز گذشته را با کاهش ۲۳/ ۰ درصدی پشت‌سر گذاشت. نماد «وسینا» با ۱۵/ ۰ درصد افزایش قیمت صدر‌نشین این گروه بود در حالی که نماد معاملاتی بانک صادرات ایران با ۲۴/ ۱‌درصد افت قیمت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.

معامله‌گران حقوقی در نماد بانک سینا صرفا خریدار بودند و ۶/ ۵۷ درصد از حجم خرید این نماد را به خود اختصاص دادند در حالی که ۱۰۰ درصد از فروش سهام این نماد به‌وسیله حقیقی‌ها انجام گرفت. ۸/ ۳۴ درصد از حجم خرید و ۸/ ۹۰ درصد از حجم فروش نماد بانک صادرات ایران نیز در اختیار حقیقی‌ها بود. بانکی‌ها بیشترین حجم معاملات روز یکشنبه را در اختیار داشتند. نمادهای بانک انصار و بانک صادرات به ترتیب پرمعامله‌ترین نمادهای این گروه بودند.

8/ 22 درصد زیان گروه لاستیک از ابتدای سال

روز یکشنبه شاخص گروه لاستیک و پلاستیک ۸۹/ ۰ درصد کاهش یافت تا تمام نمادهای این گروه قرمزپوش شوند و افت شاخص این گروه از ابتدای سال به ۸/ ۲۲ درصد برسد. در میان نمادهای این گروه کویر‌تایر با ۱۵/ ۰ درصد کاهش قیمت کمترین و ایران تایر با ۷۸/ ۲ درصد کاهش بیشترین میزان افت قیمت را تجربه کردند. حقوقی‌ها در این نمادها چندان فعال نبودند به شکلی که ۱۰۰ درصد حجم خرید و فروش کویر‌‌تایر و ۵/ ۸۷ درصد از حجم خرید و ۱۰۰ درصد از حجم فروش ایران تایر در اختیار حقیقی‌ها بود. بررسی اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۶ ماهه شرکت کویر‌تایر نشان می‌دهد سود هر سهم بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه ۱۸۰۳ ریال است که نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی ۳ درصد کاهش یافته است. بر این اساس شرکت موفق شده ۴۳ درصد از پیش‌بینی‌ سالانه را در ۶ ماه پوشش دهد. همچنین بررسی این صورت‌ها نشان می‌دهد در حالی‌که هزینه‌های اداری، ‌عمومی و فروش شرکت ۴ درصد افزایش یافته،‌ فروش خالص کویر‌تایر نسبت به سال گذشته در همین دوره زمانی، ۱۳ درصد کاهش یافته است.

دو نماد چندرشته‌ای بدون افزایش قیمت

معاملات روز یکشنبه چندرشته‌ای‌ها با ۱۴/ ۰ درصد کاهش شاخص پایان یافت. نمادهای «وغدیر» و «وبانک» در این گروه به ترتیب ۲۹/ ۰ و ۰۸/ ۰ درصد کاهش قیمت یافتند در حالی که «وصندوق» و «وامید» بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند. ۷/ ۱۷ درصد از حجم خرید سرمایه‌گذاری غدیر در اختیار حقوقی‌ها بود در حالی که ۱۰۰ درصد حجم فروش این نماد به حقیقی‌ها اختصاص یافت. همچنین درباره نماد «وغدیر» می‌توان به فروش ۳۶ میلیون و ۵۰ هزار سهم از این نماد توسط شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان اشاره کرد،‌ شرکتی که ۶/ ۴ درصد از سهام وغدیر را در اختیار دارد.

«ونیرو» صدرنشین سرمایه‌گذاری‌ها

۵۵/ ۰ درصد کاهش شاخص، نتیجه معاملات روز گذشته نمادهای این گروه بود. نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری نیرو با رشد قیمت ۹۴/ ۴ درصدی با اختلاف صدر‌نشین این گروه بود در حالی که نماد «وتوسم» با ۹۶/ ۴ درصد کاهش قیمت در قعر جدول این گروه قرار گرفت. ۱۰۰ درصد حجم خرید سرمایه‌گذاری نیرو در اختیار حقیقی‌ها بود در حالی که ۱/ ۲۱ درصد از حجم فروش این نماد به حقوقی‌ها اختصاص یافت. ۶/ ۸۶ درصد از خرید و ۹/ ۴۰ درصد از فروش حجم معاملات «وتوسم» نیز در اختیار حقوقی‌ها بود.

اقبال مقطعی به صنعت کم‌ریسک بورس