دنیای اقتصاد- معاون اتحادیه طلا و جواهر از طرح جدید برای جهت‌دهی و ورود معاملات طلا و سکه در سطح بازار مبادلاتی بورس‌فلزات تهران خبر داد.به گفته وی، طی مذاکرات صورت گرفته با بورس‌فلزات، قرار است که معاملات طلا و جواهر و سکه در زمانی خاص در تالار بورس‌ صورت گیرد. معاون اتحادیه طلا و جواهر خبر داد:

طرح جدید برای معامله طلا و سکه در بورس‌فلزات تهران

گروه بورس‌فلزات- معاون اتحادیه طلا و جواهر از طرح جدید برای جهت‌دهی و ورود معاملات طلا و سکه در سطح بازار مبادلاتی بورس‌فلزات تهران خبر داد.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: ‌طی مذاکرات صورت گرفته با بورس‌فلزات، قرار است که معاملات طلا و جواهر و سکه در زمانی خاص در تالار بورس‌ صورت گیرد تا معاملات پراکنده در نقاط مختلف به سمت این تالار سوق داده شود.

وی تصریح کرد: براساس این طرح معامله طلای آب شده و سکه به تعداد زیاد در تالار بورس‌فلزات صورت می‌گیرد که این اقدام خود پایه و اساسی خواهد شد تا در آینده و به تدریج خرید و فروش عمده شمش طلا در بور‌س‌فلزات انجام شود.

معاون اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بورس‌فلزات برای اجرایی شدن طرح جدید اعلام موافقت کرده و خواستار ابزار و راهکار تشویقی برای سوق دادن معاملات پراکنده طلا در سطح بازار در تالار بورس‌فلزات شد.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن طرح فوق بخش عمده معاملات بازار سبزه میدان و مناطق پراکنده دیگر طلا و سکه به رینگ مبادلاتی بورس‌فلزات منتقل خواهد شد به گونه‌ای که این بازار روز به روز گسترش یابد.

کشتی‌آرای گفت: با اجرایی شدن طرح جدید انتقال معاملات طلا و جواهر به تالار بورس‌فلزات به طور اتوماتیک شرکت‌های تولیدکننده داخلی طلا از جمله معادن در حال استخراج تولیداتشان را در بورس عرضه کنند معاملات شفاف می‌شود.

وی، شفاف شدن معاملات،‌ منطقی کردن قیمت‌ها، دستیابی به اعداد و ارقام درست را از جمله مزیت‌های طرح یاد شده برشمرد و افزود: برای دستیابی به اعداد و ارقام صحیح برای اتخاذ تصمیمات کلان این طرح تاثیر به سزایی خواهد داشت.

معاون اتحادیه طلا و جواهر در خصوص زمان اجرایی شدن طرح فوق، تصریح کرد: این طرح طی یک ماه آینده اجرایی می‌شود و هم اکنون در حال مذاکره با بورس‌فلزات هستیم.

وی در خصوص ورود شمش به بورس‌فلزات خاطر نشان کرد: این امر مقدور نیست. زیرا که واردات طلا انجام نمی‌شود و تنها بانک مرکزی برای مصارف صنعتی دولتی مقادیری شمش وارد می‌کند و تولیدات داخلی از معادن داخلی استخراج می‌شود.

کشتی آرای با بیان اینکه هم اکنون آمار دقیقی از میزان مصرف و تولید طلا در کشور وجود ندارد، گفت: معاملات به طور پراکنده صورت می‌گیرد اما با جهت دهی معاملات طلا و سکه به بورس فلزات علاوه بر شفاف شدن معاملات، می‌توان به آمار دقیق دست یافت.

نایب رییس هیات مدیره بورس فلزات تهران نیز در خصوص ورود شمش طلا به بورس فلزات گفت: این امر در بورس بررسی و تمام جوانب آن سنجیده شده است و ورود طلا به بورس فلزات به راحتی قابل اجرا است.

نصر‌ا... برزنی با اشاره به راه‌اندازی بورس فلزات از سال ۸۲ افزود: در حالی که فولاد در هیچ کجای دنیا در بورس معامله نمی‌شد اما در کشور ما به آسانی این محصول وارد بورس فلزات شد که در این میان راحت‌ترین فلز برای ورود به این بازار طلا بود.

وی تصریح کرد، هم اکنون سالانه جابجایی طلا در کشور به طور متوسط ۵۵هزار میلیارد تومان است که از این میزان حدود ۲۰۰ تن طلا معامله می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره بورس فلزات تهران خاطرنشان کرد، ورود شمش طلا در بورس فلزات عملی است و این امر به علت تجربه‌ای است که در مورد سایر فلزات وجود دارد.

وی در خصوص نگرانی اتحادیه طلا و جواهر از پرداخت ۴درصد تجمیع عوارض گفت: با کاهش این میزان به یک درصد نگرانی‌های موجود برطرف خواهد شد.

برزنی با اشاره به اینکه واردات غیررسمی شمش طلا خطراتی را به دنبال دارد، افزود: کاهش تجمیع عوامل به یک درصد پوشش کاملی برای ریسک واردات غیررسمی ایجاد خواهد کرد چرا که ۴درصد عوارض هزینه سنگینی را در برداشت به گونه‌ای که برای هر کیلو طلا هزینه‌ای معادل ۸۰۰هزار تومان به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اتحادیه طلا و جواهر در حال مذاکره با بورس فلزات است، تصریح کرد: چرا که ورود شمش طلا باید قابل قبول طرفین شود.

نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس فلزات تهران گفت: سازمان بورس فلزات یا شرکت بورس کالا آمادگی کامل برای ورود شمش طلا به تالار بورس دارد و این امر تا یک ماه آینده می‌تواند آغاز شود.

وی در خصوص طرح جدید معاملات پراکنده طلا در تالار بورس فلزات خاطرنشان کرد: معامله طلا باید همانند سایر فلزات صورت بگیرد و با همان روش آنها از جمله مس، آلومینیوم... به گفته برزنی، طلا به‌رغم وزن پایین از حجم بالایی برخوردار است و معادل سایر فلزات در بورس است.

وی با اشاره به اینکه شفاف سازی معاملات،‌ واقعی شدن و کف قیمت‌ها سه وظیفه بورس فلزات است، گفت: چنانچه روشی غیر از شیوه معمول عرضه فلزات در بورس فلزات صورت گیرد دیگر بورس نخواهد بود.

برزنی افزود: طرح جدید یاد شده بورس فلزات را از شکل کنونی خود خارج می‌کند.