روزهای آرام در بازارجهانی فولاد

گروه بورس فلزات- قبل از تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی، بازار جهانی فولاد طبق معمول وارد دوران آرامی شده است اما صحبت از این است که پس از تعطیلات تابستانی قیمت افزایش پیدا خواهد کرد و به همین دلیل خریداران به موجودی‌های خود می‌افزایند تا اثرات تغییرات مالیات بر صادرات چین روشن‌تر شود. قیمت‌های تسمه در آمریکا طی هفته‌های اخیر ۲۰ تا ۳۰دلار کاهش پیدا کرده است، در اروپا قیمت‌ها پس از کاهش اندک تثبیت یافته است حال آنکه تسمه‌های صادراتی CIS کاملا ثابت مانده است.

بازار محصولات طویلی نیز آرام شده است و تولیدکنندگان سعی دارند قیمت‌های خود را افزایش دهند. در تمام بازارها حجم معاملات کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

اما به نظر می‌رسد که افت فعالیت‌ها به دلیل رکود کاری فصلی بوده و خریداران نیز به تبع آن که تقاضا در ظرف چند ماه آینده تنزل پیدا خواهد کرد حضور خود را در بازار کاهش داده‌اند.

در اروپا تا پایان سال قیمت‌ همچنان مطلوب باقی خواهند ماند به طوری که اعلام شده است در سه ماه سوم ۳۰-۱۵یورو در هر تن به قیمت‌ها افزوده خواهد شد، به نظر می‌رسد که در بازار قوی Plate قیمت‌های آن بالا رفته است که دلیل عمده آن افت صادرات چین است.

آخرین آمار نشان می‌دهد که چین فولاد زیادی نسبت به گذشته صادر می‌کند (خصوصا به اروپا و خاورمیانه).

اقدامات دولت چین برای کنترل صادرات از اواسط ماه آوریل به اجرا درآمد و در صورت موفقیت حجم آن در آن ماه یا در ماه مه افزایش پیدا خواهد کرد.

کاهش اخیر در قیمت‌های داخلی در بازارهای چینی منتهی به این شده که شاید اقدامات ضددامپینگ تاثیرات خود را گذاشته است چون محصولاتی که از قبل در کشور به جای مانده است به بازار داخلی منحرف شده است. اما این یک پیش‌بینی است. آزمایش حقیقی زمانی صورت خواهد پذیرفت که خریداران جهانی در زمان مقتضی به بازار برگردند.

شواهد نشان می‌دهد که تقاضای جهانی ضعیف خواهد شد، به نظر می‌رسد که سه ماه سوم حداقل برای قیمت‌های پایه ثابت باشد و اگر صادرات چین کاهش پیدا کند این شانس وجود خواهد داشت که در نیمه دوم سال قیمت‌های جدید به بازار عرضه شود.