قیمت روی حداکثر 3850 دلار
در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی (به غیراز نیکل) روند مثبت نسبتا خوبی را به نمایش گذاشتند. کاهش موجودی‏های لندن، احتمال افزایش رشد اقتصادی آمریکا در 6 ماه آینده و همچنین رونق بازارهای مالی و سهام جهان همه بر روی قیمت فلزات تاثیر مثبت داشتند.
در گزارش ماه می شرکت مشاوره فلزات GMFS آمده است که عوامل مثبتی که باعث رشد قیمت فلزات بوده‏اند هنوز غالبا پابرجا هستند. بنابراین گزارش آمارهای تجارت و تولید در چین نشان می‏دهد که تقاضا برای فلزات مناسب خواهد بود. با وجود افزایش تولید اکثر فلزات در چین، این افزایش به میزانی نخواهد بود که جریان معاملات را اساسا تغییر دهد. GMFS همچنین گزارش می‏کند که رشد تولید سرب در چین کمتر از رشد مصرف آن است که این خود قیمت‏های بالاتر از دوهزار‌دلار راپایدار می‏کند. اما در مورد فلز آلومینیوم GMFS چندان خوش‏بین نیست. چرا که تولید آلومینا ۶۵‌درصد افزایش یافته است و تولید آلومینیوم در چین هم در ۴ماه اول سال ۳۸‌درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که تقاضا برای آلومینیوم در ایالات متحده نسبتا ضعیف است.

مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با افزایش ۷/۲‌درصدی به ۷۴۸۰‌دلار رسید. موجودی‏های لندن هم با ۳‌درصد کاهش به ۱۱۷هزار و ۹۰۰ تن کاهش یافتند. احتمال انجام اعتصابات در شیلی و همچنین عدم تحویل ( فورس ماژور) از کارخانه مونترال xstrata به دلیل اعتصاب هم بر روند قیمت مس مؤثر بوده‏اند. تولید سالیانه این معدن ۳۷۰هزار تن است.
البته باید در نظر داشت که بازار نسبت به موجودی‏های شانگهای حساس است و افزایش مجدد 6‌درصدی این موجودی‏ها به مرز 100هزار تن ممکن است بازار را دوباره نگران کند. چین در ماه می 130‌هزار تن مس وارد کرد. کاهش 37‌درصدی واردات مس و محصولات مسی به چین در ماه می نسبت به ماه آوریل قابل توجه است. ولی واردات در 5 ماه اول سال نسبت به سال قبل 130‌درصد افزایش یافته است. بانک Macquarie کاهش رشد تقاضا از سوی چین را طبیعی و کلا بازار مس را در سال جاری مستحکم ارزیابی می‏کند. در روز دوشنبه هفته جاری در اوایل دوره معاملات، قیمت 3 ماهه مس به 7600‌دلار هم رسید، که دلیل آن کاهش موجودی‏های لندن به 116600 تن، کمترین میزان پس از اکتبر سال 2006، است. همچنین cancelled warrants (موجودی‏هایی که قرار است از انبار خارج شود) از 3/9‌درصد کل موجودی‏ها در روز جمعه به 23/11‌درصد موجودی‏ها افزایش یافت.
همچنین سازمان بین‏المللی مس، رشد تقاضا برای مس در سال جاری ۳ تا ۴‌درصد اعلام کرد که تقریبا برابر با رشد چند سال گذشته است. در سال قبل تقاضا برای مس ۲۳‌میلیون تن بود که تقاضا از سوی چین و هند بسیار قابل توجه بود. هند در حال حاضر ۱‌میلیون تن مس تولید و ۵/۰‌میلیون تن مصرف می‏کند. ولی در چند سال آینده ممکن است هند به واردکننده مس تبدیل شود.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با افزایش ۵/۰‌درصدی به ۲۶۶۹‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۱/۰‌درصدی به ۸۲هزار و ۸۰۰ تن رسیدند. موجودی‏های شانگهای هم از ۲۵۶۸۹ تن به ۲۴هزار و ۳۵۴ تن کاهش یافت. فلز آلومینیوم روند نسبتا ضعیف آهسته‏ای را طی می‏کند.
تولید آلومینیوم چین از 974‌هزار تن در ماه می به 955‌هزار تن در ماه آوریل کاهش یافت. تحلیل‏گران از این کاهش تولید متعجب هستند، چرا که هیچ گزارشی دال بر اختلالات تولید مشاهده نشده بود. بنابراین احتمال دارد که این کاهش تولید یک‏باره‏ای باشد.
Antaike (شرکت مشاوره فلزات در چین) تولید آلومینیوم چین در سال جاری را با ۳۵‌درصد افزایش نسبت به سال قبل در حدود ۴/۱۲‌میلیون تن تخمین می‏زند. با وجود اعمال مالیات ۱۵‌درصدی بر صادرات آلومینیوم چین، انتظار نمی‏رود که تولید آلومینیوم در چین کاهش یابد، چرا که در حال حاضر حاشیه سود آن مناسب (بیشتر از ۴۰۰‌دلار) است و صادرات محصولات آلومینیومی ۸ تا ۱۱‌درصد مشوق مالیاتی دارند. بنابراین ممکن است صادرات محصولات آلومینیومی به جای آلومینیوم خام رشد کند.
مدیرعامل شرکت Alcoa آینده صنعت آلومینیوم را در کوتاه‏مدت و بلندمدت امیدبخش ارزیابی کرد. در کنفرانس مواد پایه J P Morgan، او گفت که مصرف آلومینیوم تا سال 2020 حدود 2 برابر می‏شود. او رشد بازار در سال 2007 را در چین 34‌درصد، در اروپا 3‌درصد، در آمریکا 0‌درصد، در آسیا (به غیراز چین) 5/4‌درصد، در کشورهای CIS ‌د4/7 درصد و برای کل جهان 10‌درصد ارزیابی کرد. Alcoa قبلا مازاد بازار آلومینیوم را 300‌هزار تن و مازاد بازار آلومینا را 1‌میلیون تن ارزیابی کرده بود.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با افزایش 9/1‌درصدی به 3680‌دلار هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با 6/5‌درصد افزایش به 74800 تن رسیدند. ولی موجودی‏های شانگهای از 44476 تن به 41388 تن کاهش یافت. موجودی‏های لندن در حال حاضر برابر با مصرف 2 روز جهان است و احتمال می‏رود که قیمت برای مدتی بین 3550‌دلار و 3850‌دلار نوسان کند.
وابستگی چین به کنسانتره وارداتی افزایش یافته است. ولی باید در نظر داشت که ممکن است که بازار شمش روی در چین با مازاد روبه‌رو باشد. اگر این مازاد، قیمت داخلی در چین را به اندازه کافی کاهش دهد، نسبت قیمت صادراتی به قیمت داخلی را افزایش خواهد داد و صادرات را به صرفه‏تر خواهد کرد. در صورت وقوع این سناریو ممکن است موجودی‏های لندن افزایش یابند.
سرب
در هفته گذشته موجودی‏های سرب لندن با ۸‌درصد کاهش به ۴۲۷۰۰ تن رسید. در روز دوشنبه هفته جاری قیمت ۳ماهه سرب به رکورد قیمت ۲۴۳۰‌دلار هم دست یافت. به نظر می‏رسد که برای به وجود آمدن توازن در بازار سرب نیاز به صادرات از چین است و با اعمال مالیات ۱۰‌درصدی بر صادرات چین از اول ماه ژوئن، نگرانی در مورد صادرات چین افزایش یافته است. با در نظر گرفتن قیمت داخلی در چین و هزینه حمل، برای این که صادرات از چین مقرون به صرفه باشد، قیمت باید در حدود ۲۵۰۰‌دلار باشد. این خود به افزایش قیمت سرب کمک می‏کند. همچنین ممنوعیت صادرات از معدن Magellan به دلایل محیط زیستی و اختلالات تولید در نقاط دیگر جهان نیز بر نگرانی‏ها افزوده‏اند. موجودی‏های سرب LME در ماه گذشته ۱۳‌درصد کاهش یافته‏اند.
نیکل
در هفته گذشته قیمت نقدی نیکل با ۶‌درصد کاهش به ۴۱۳۰۰‌دلار رسید. همچنین موجودی‏های لندن به نزدیکی مرز ۱۰هزار تن افزایش یافته است که از نظر روانی حائز اهمیت است. موجودی‏های لندن در حال حاضر به بالاترین سطح در ۱ سال گذشته رسیده‏اند. با ابهامات مربوط به تقاضای چین و جایگزین کردن بخشی از مصارف نیکل در تهیه فولاد ضد زنگ، احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. شرکت POSCO تولید برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ بدون نیکل را اعلام کرد و پیش‏بینی می‏کند که در سال آینده ۱۰‌هزار تن از این محصول را به فروش برساند. قوانین جدید برای معاملات LME که احتمال کنترل بازار توسط تعداد معدودی از معامله‏گران را کاهش می‏دهد هم عرضه به بازار فیزیکی را آسان‏تر می‏کند. با افزایش موجودی‏ها با وجود این که بازار هنوز با کمبود مواجه است، تفاضل بین قیمت ۳ ماهه و نقدی کاهش یافته است.
هـمـچنین CVRD اعـلام کـرد که پـروژه مـهـم new Caledonia در اواخر سال آتی به بهره‏برداری می‏رسد و پروژه‏های دیگر شرکت در برزیل هم مطابق برنامه در اواخر سال آتی به بهره‏برداری می‏رسند.
منبع: شرکت کارگزاری مفید