کارمزد بالای مبادلات بورس فلزات

گروه بورس فلزات -آزاده حسینی: با وجود آنکه فولادسازان بخش‌خصوصی و فولادسازان کوچک دولتی و نیمه دولتی مدت‌ها است که در تالار مبادلات بورس فلزات حضور دارند اما این حضور آن طور که باید فعال نیست و عمده محصولات آنها بدون خریدار می‌ماند. همگی این فولادسازان کوچک دریافت حق‌السهم بالای بورس از مبادلات بورس فلزات را از عمده دلایل بدون خریدار ماندن محصولاتشان در رینگ مبادلاتی بورس فلزات می‌دانند. این نکته در گفت‌وگویی که با محمدحسن پارسا مدیر فروش فولاد خراسان و حبیب سرچمی مدیر فروش فولاد آذربایجان انجام دادیم مطرح شد. محمدحسن پارسا اظهار داشت: حق‌السهمی که بورس از مبادلات دریافت می‌کند به‌دلیل اینکه رقم آن ثابت است در شرایط رکود بازار بالاست.

وی ادامه داد: در صورتی‌که مبادلات رونق داشته باشد و بازار برای محصولات فولادی پرعطش باشد مشکلی از این بابت به‌وجود نمی‌آید اما در دوره رکود مبادلات به دلیل پایین آمدن تقاضای کل در بازار یکی از عواملی که موجب کاهش حجم مبادلات شرکت‌های تولید‌کننده کوچک می‌شود پرداخت حق‌السهم و کارمزد بابت مبادلات است.مدیر فروش فولاد خراسان در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر حق‌السهمی که ما به‌عنوان فروشنده و خریدار محصولاتمان به بورس فلزات می‌پردازد جمعا حدود کیلویی ۴ تومان است در حالی‌که به دلیل بازگشت شرایط رکود در بازار سود تجار و خریداران و فروشندگان همین مقدار است.

وی ادامه داد: بورس تنها به دلیل ثبت مبادلات مبلغ بالایی از مبادلات انجام شده در تالار می‌گیرد و ما از مسوولان بورس تقاضا داریم نرخ کارمزد دریافتی از شرکت‌های کوچک را کمتر کنند.

پارسا اظهار داشت: البته از دیگر دلایلی که در سال جاری موجب کاهش تعداد خریداران شد مطرح شدن بحث نظارت بر خریداران بورس بود که برخی از آنها به دلیل ترس از پرداخت مالیات‌ بالا از خرید در بورس فلزات صرفنظر کردند.

همچنین وی تاکید کرد: شرکت‌های تولیدکننده کوچک توان رقابت با شرکت‌های بزرگ و دولتی را ندارد چرا که هزینه تمام شده محصول برای آنها بسیار بالاتر است و این موضوع توان رقابت شرکت‌های کوچک را پایین می‌آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی کیلویی ۵۱۰ تا ۵۰۵دلار در کیلو است که اگر هزینه‌های حمل و نقل و انرژی و نیروی انسانی و غیره را به آن اضافه بکنیم خیلی زیاد می‌شود در حالی که ما مجبور هستیم برای رقابت با شرکت‌های دولتی فروش خود را با سود ناچیز و گاه بدون سود انجام دهیم.

پارسا اظهار داشت: فولاد خراسان محصولات خود را به صورت پیش‌‌فروش تا یک ماه هم می‌فروشد اما نظر هیات‌مدیره بر این است که از این مدت بیشتر نشود.

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت‌های فولاد در آینده گفت: وضعیت فولاد به تازگی طوری شده که قابل پیش‌بینی نیست به خصوص در شرایط فعلی اصلا قابل پیش‌بینی نیستند.

از سوی دیگر جیب سرچمی مدیر فروش فولاد آذربایجان به خبرنگار ما گفت: ما همواره همه تلاشمان این است که همه محصولاتمان را از طریق رینگ مبادلاتی بورس فلزات عرضه کنیم اما متاسفانه در برخی شرایط به دلیل بالا بودن نرخ کارمزد پرداختی خریداران به بورس فلزات و کارگزاری، خریداران از خرید در بورس فلزات امتناع می‌ورزند.وی ادامه داد: به طوری که سال گذشته ما مجبور شدیم برای تامین نقدینگی محصولاتمان را به صورت کارمزدی به فروش برسانیم و در سه ماه پایانی سال گذشته همچنین برای تامین نقدینگی مجبور شدیم محصولاتمان را پیش فروش کنیم.

وی گفت: پیش فروش محصولات به صورت سلف باعث بروز زیان‌های بالایی برای یک تولیدکننده کوچک با حجم ۵۵۰هزار تن می‌شود.

سرچمی اظهار داشت: در سال جاری تصمیم فولاد آذربایجان بر این بوده که فروش به صورت کارمزدی نداشته باشد و کل محصولات خود را از طریق بورس فلزات عرضه کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه نرخ کارمزد پرداختی بابت مبادلات باعث ایجاد هراس بین خریداران محصولات شده و در حال حاضر محصولات ما خریدار زیادی در بورس فلزات ندارد.

مدیر فروش فولاد آذربایجان افزود: سال گذشته حدود ۲۰۰هزار تن از کل محصولات تولید شده شرکت را که معادل ۵۵۰هزار تن بود از طریق بورس فلزات عرضه و مبادله کردیم و امیدواریم در سال جاری شرایط به نحوی باشد که بتوانیم تمام محصولاتمان را در بورس فلزات به فروش برسانیم.وی گفت: متاسفانه به دلیل روند کاهشی قیمت‌ها در بازار و بورس فلزات، در حال حاضر تجار و خریداران انواع محصولات فولادی به انتظار پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها نشسته‌اند و از خرید با قیمت‌های فعلی امتناع می‌کنند.وی افزود: به دلیل حاکم بودن چنین‌جوی در بازار و بورس فلزات رقم‌های بسیار اندک برای خریداران مهم جلوه می‌کند. در حالی که در حال حاضر رقم ۱۵/۲۰ریال از هر کیلو مبادله‌ای که برای محصولات فولاد آذربایجان انجام می‌شود از سوی بورس از هر یک از طرفین مبادله دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: دریافت چنین کارمزدی در شرایط فعلی اصلا برای خریداران مقرون به صرفه نیست و هیچ یک از کارگزاری‌ها تا به حال بابت مبادلات تخفیفی به ما نداده‌اند.

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی گفت: در حال حاضر که روند قیمت‌ها در بازار نزولی است اما پیش‌بینی در مورد فولاد امکان‌پذیر نیست. اما با وجود افزایش نرخ هزینه‌های تولید در سطح بازارهای جهانی تداوم افت نرخ محصولات فولادی بعید به نظر می‌رسد.