گرو بورس فلزات- فرناز شمس: طبق آمار منتشره IISI ( موسسه بین‌المللی آهن و فولاد) تولید فولاد خام 62 کشور جهان در ماه گذشته میلادی (نوامبر) با افزایش 3/10‌درصدی به نسبت همین ماه در سال گذشته به رقمی بالغ بر 2/104‌میلیون تن رسید.

قاره آسیا :
قاره آسیا با 5/12‌درصد افزایش همچنان با تولید مجموع 2/589میلیون تن برای 11 ماه نخست سال، بیشترین سهم تولید فولاد جهان را به خود اختصاص داد.
در این ماه ( نوامبر) چین با تولید ۳۸‌میلیون تن فولاد خام با افزایش ۱/۲۴‌درصدی به نسبت همین ماه در سال گذشته روبه‌رو بود.
هند نیز با افزایش رشد سالانه 1/10‌درصدی 8/3‌میلیون تن فولاد خام تولید و به بازار عرضه کرد.
میزان تولید فولاد خام در کره‌جنوبی طی ماه نوامبر با افزایش ۷/۰‌درصدی ۱/۴‌میلیون تن برآورد شد و کشور ژاپن نیز با افزایش ۵/۹‌درصدی ۱۰‌میلیون تن فولاد خام تولیدی داشت.
اتحادیه اروپا:
میزان تولید فولاد خام اتحادیه اروپا طی ماه نوامبر ۳/۱۶میلیون تن برابر بود که ۹/۵‌درصد افزایش را به نسبت سال گذشته در همین ماه شاهد بود.
میزان تولید فولاد آلمان نیز در این ماه با افزایش سالانه 2/9‌درصد 9/3‌میلیون تن فولاد خام تولید کرد. میزان تولید فولاد خام ایتالیا نیز با 2/8درصد افزایش سالانه 9/3میلیون تن برآورد شد.
تولید فولاد خام در کشور فرانسه و انگلستان نیز به ترتیب با کاهش ۱/۱‌درصد و ۱/۷‌درصد روبرو بود.
آمریکای شمالی:
میزان تولید فولاد خام در آمریکای شمالی ۲/۱۰میلیون تن طی ماه نوامبر تخمین زده شد که به نسبت سال گذشته در همین ماه ۲/۲‌درصد کاهش را شاهد بود.
آمریکای جنوبی:
برزیل با افزایش سالانه ۶/۲‌درصدی در مجموع به تولید ۷/۲میلیون تن فولاد خام رسید.
مجموع تولیدات فولاد خام آمریکای جنوبی در ماه نوامبر با افزایش سالانه 8/1‌درصد به رقمی معادل 9/3میلیون تن بالغ شد.
واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد