چین صادراتش را کاهش می‌دهد

گروه بورس فلزات- انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد که صنعت فولاد این کشور برای کنترل میزان صادراتش باید آن را به کمتر از اوایل سال ۲۰۰۶ برساند.

برای اینکه چین بتواند میزان صادراتش را به سطح ۴۳میلیون تن در سال ۲۰۰۶ برساند باید میزان صادراتش بین ماه‌های ژوئن تا دسامبر امسال را ۲/۲میلیون تن کاهش دهد. در ماه فوریه ۲۰۰۶ چین ۸/۱میلیون تن صادرات داشته است. حتی با تغییرات نحوه صادرات در این ماه‌های اخیر چنین کاهش قابل توجهی مانع افت صادرات نخواهد شد مگر اینکه از میزان تولید چین کاسته شود.

این کاهش صادرات موجب بالارفتن عرضه داخلی، کاهش قیمت‌های داخلی و تشویق برگشت به صادرات در آینده خواهد شد.

در صنعت فولاد اروپا نگرانی بر سر اثرات صادرات فولاد چین وجود دارد و به همین دلیل مذاکراتی با چینی‌ها صورت خواهد پذیرفت.

در میان کشورهای اروپایی انگلیس بیشترین نگرانی را دارد چون میزان واردات آن از چین بالاتر از نیاز این کشور بوده و در نتیجه سطح موجودی‌های آن نیز رو به افزایش گذاشته است که ناگزیر قیمت‌ها را به طرف سقوط می‌کشد.

حتی در مواردی چینی‌ها نیز نگران صادرات بیش از حد خود شده‌اند. دبیر انجمن آهن و فولاد چین اظهار داشته است که امسال امکان افزایش ۳۰میلیون تن دیگر صادرات نسبت به ۴۳میلیون تن در سال ۲۰۰۶ وجود دارد.

اکثر تجار نیز نگران تاثیرات بلندمدت مالیات‌های فولاد که در ماه ژوئن اعمال شده است صادرات محصولات نیمه‌نهایی احتمالا شدیدا تحت‌تاثیر قرار گیرد، اما صادرات محصولات نهایی احتمالا اواخر سال بهبود پیدا کند.

اعمال تعرفه‌های صادراتی فولاد چین نمی‌تواند چندان تاثیرگذار باشد و چینی‌ها زمینه زیادی برای جذب این هزینه‌ها را دارند و آنان فقط تظاهر به کنترل صادرات خود می‌کنند.

یک مقام رده بالای دولتی چین اظهار نگرانی کرده است که اهداف غیرواقعی هستند. براساس افزایش سه‌ماه اول، چین امسال می‌تواند تا حد ۶۵میلیون تن فولاد صادر کند.

در‌حال‌حاضر نیز چین تا ماه آوریل ۱/۲۱میلیون تن فولاد صادر کرده و در ماه مه میزان صادرات به ۲/۶میلیون تن رسیده که مجموعا در ۵ماه ابتدای سال صادرات آن بالغ بر ۳/۲۷میلیون تن شده است. صادرات محصولات نهایی این کشور همسو با تولید فولاد آن بالا رفته است.

در سه ماه اول امسال چین ۱۴میلیون تن محصولات نهایی صادر کرده است که ۱۲درصد تولید فولاد خام آن در طی آن دوره است. در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۰۶ که میزان صادرات محصولات نهایی به ۳/۶میلیون تن رسید فقط بالغ بر ۷درصد تولید فولاد خام چین شد.

اوایل امسال انجمن آهن و فولاد چین (CISA) پیش‌بینی کرده بود که تولید فولاد خام به ۴۷۵میلیون تن خواهد رسید.

حتی اگر چنین پیش‌بینی محتاطانه‌ای درست باشد به نظر می‌رسد که صادرات به حدود ۵/۵درصد تولید فولاد خام این کشور کاهش پیدا کند تا کشور بتواند صادراتش را در سطح سال گذشته حفظ کند.