بازار جهانی مس طی ماههای ژانویه تا آوریل ۲۰۰۷، با ۱۷۶‌هزار تن کسری مواجه بوده است، که عمدتا به دلیل افزایش واردات مس تصفیه شده توسط چین در ماه آوریل است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران اداره جهانی آمار فلزات (WBMS) روز ۳۰ژوئن اعلام کرد: در سال ۲۰۰۶، این بازار ۳۵۲‌هزار تن مازاد تولید داشت. WBMS افزود: «طی ماه‌های ژانویه تا آوریل، ذخایر انبارهای گزارش شده، ۶۰۰۰ تن کاهش یافته است.»

تغییرات انبارهای گزارش نشده در محاسبه مصرف، در نظر گرفته نشده است.

تولید معادن مس در سه ماهه اول ۱۵/۵میلیون تن بوده است که ۷/۶درصد بیشتر از ژانویه تا آوریل سال ۲۰۰۶ است که این افزایش به دلیل توسعه تولید در شیلی، قزاقستان و ایالات متحده است. تولید مس تصفیه شده در همین دوره زمانی ۹۱/۵میلیون تن بوده است که ۸/۳درصد بالاتر از مدت مشابه سال ۲۰۰۶ است.

تولید در چین ۴۷۰۰۰ تن افزایش یافته و در عین حال تولید در هند، ژاپن و شیلی نیز به ترتیب ۵۳۰۰۰‌تن، ۲۲۰۰۰‌تن و ۱۰۰۰۰۰‌تن افزایش داشته است.

به گفته WBMS، مصرف مس در ماه‌های ژانویه تا آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۶درصد افزایش داشته و به ۰۸/۶میلیون تن رسیده است. مصرف چین نیز از ۱۶۳/۱میلیون تن در سه ماهه اول سال ۲۰۰۶ به ۶۲۷/۱میلیون تن در این سه ماهه افزایش یافته است.

تقاضای ظاهری محاسبه شده، ترخیصهای صورت گرفته از انبارهای دولتی چین و دیگر انبارهای گزارش نشده را شامل نمیشود.

تقاضا در اتحادیه اروپا نیز ۴۲۵/۱تن بوده است که ۵۸۰۰۰‌تن بیشتر از ژانویه تا آوریل سال ۲۰۰۶ است.در ماه آوریل، تولید مس تصفیه شده ۵۰۵۲/۱میلیون تن و مصرف آن ۵۹۹۶/۱میلیون تن بوده است.