آزاده حسینی

تکلیف بورس کالا سرانجام مشخص شد و انتظارها به پایان رسید. طبق تغییراتی که سال گذشته در قانون بازار سرمایه به وجود آمد قرار شد تا هر دو بورس‌ کالایی کشور ادغام شده و در قالب یک بورس واحد فعالیت کنند. ادغام بورس‌های کالایی در ابتدا مخالفان بسیاری داشت اما پس از این که این اطمینان به وجود آمد که بورس‌های کالایی کشور هر یک فعالیت خود را دارند و قرار نیست فعالیت آنها در قالب یک بورس واحد باعث رکود مبادلاتشان شود از تعداد مخالفان کم شد.

طی فراخوانی که در مهر ماه سال گذشته انجام شد شرکت‌ها، نهادها و کارگزاران و ... که تمایل داشتند در مجموعه شرکت بورس کالا سهمی داشته باشند، مشخص شدند. گرچه تقسیط سهام شرکت بورس‌ کالا سوی متقاضیان زیر سوال رفت چرا که در این تقسیم سهام ده درصد شرکت‌های کارگزاری، ۴۰درصد نهادهای مالی و ۲۰درصد فعالان بازار از شرکت بورس کالا سهام می‌بردند و تقریبا ۳۰۰ شرکت شامل نهادهای مالی بازار سرمایه، کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی و صنوف مرتبط با فلزات و کشاورزی برای آن ثبت نام کردند که طبق قانون بازار سرمایه و اوراق بهادار هیچ یک از موسسات شرکت سهامی بورس کالای ایران نمی‌توانستند بیش از ۵/۲درصد سهم این شرکت را داشته باشند.

طبق گزارش‌ها، نهادهای مالی با طرح ۶۲ تقاضا ۱۲۰درصد یعنی ۳ برابر سهامشان از بورس کالا را خواستار شدند و فعالان بخش کشاورزی و فلزات با طرح ۱۰۳ تقاضا (۲۰۰درصد یعنی ۱۰ برابر) و کارگزاران بورس کشاورزی و فلزات با ۲۸ طرح تقاضا ۵۵درصد (یعنی سه برابر) سهام این شرکت را درخواست کردند. در این بین بسیاری از کارگزاران فعال در هر دو بورس فلزات و کشاورزی و فعالان بازار فلزات و کشاورزی از میزان درصد سهام دریافتی از شرکت بورس کالا ناراضی بودند اما سرانجام به همان مقدار درصد سهام دریافتی از شرکت بورس کالا تن دادند. سرانجام پس از مشخص شدن اعضای سهامدار شرکت بورس کالا، کمیته‌ای مسوول بررسی مراحل اولیه ثبت شرکت و امور مربوط به آن شد که در نهایت در تاریخ هفدهم اسفند ماه سال ۱۳۸۵ تعداد ۷ عضو از بین شخصیت‌های حقوقی سهامدار از سوی سهامداران به عنوان اعضای هیات‌مدیره انتخاب شدند که اسامی نمایندگان شرکت برای تایید صلاحیت به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد که این مراحل سرانجام این هفته طی شد و همزمان با طی مراحل تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل نیز از سوی اعضای هیات‌مدیره به سازمان بورس معرفی شد که سرانجام پس از گذشت چهار ماه اعضای هیات‌مدیره در دوشنبه هفته جاری نخستین جلسه رسمی خود را تشکیل دادند که در همین روز نیز مدیرعامل شرکت سهامی بورس کالای ایران از سوی سازمان بورس تایید شد. مطمئنا اعضای هیات‌مدیره شرکت سهامی بورس کالای ایران (سهامی عام) به دلیل نوپا بودن بورس‌های کالایی در کشور در ابتدای راه دشواری قرار دارند. این ۷ نفر نماینده اعضای سهامداران هستند و هر یک از تجارب بالایی در زمینه بازار سرمایه برخوردارند که امیدواریم طی فرصتی که دارند پویایی بیشتر شرکت بورس کالا را شاهد باشیم.