صادرات 3/ 1 میلیون تن فولاد در 10 ماه گذشته
گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از برنامه این شرکت برای رسیدن به ظرفیت تولید 2/ 7 میلیون تن خبر داد. بهرام سبحانی در نشستی خبری با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای فولاد مبارکه گفت: ظرفیت کنونی فولاد مبارکه 2/ 5 میلیون تن است اما برنامه داریم تا این ظرفیت را به 2/ 7 میلیون تن برسانیم. در همین راستا ظرفیت سبا باید به 6/ 1 میلیون تن، فولاد هرمزگان به 5/ 3 میلیون تن، گالوانیزه کاشان به 100 هزار تن و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به 400 هزار تن برسد. وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه پروژه فولاد سپیددشت را به ظرفیت یک میلیون تن با مشارکت ایمیدرو در دست اجرا دارد، تصریح کرد: همچنین در منطقه سنگان نیز یک پروژه 5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی و یک پروژه 5 میلیون تنی گندله‌سازی نیز در دست اجرا داریم. سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگترین مصرف‌کننده برق در کشور است، خاطرنشان کرد: مصرف برق فولاد مبارکه بالغ بر 6/ 4 میلیون مگاوات ساعت می‌شود. همچنین مصرف آب فولاد مبارکه نیز به بیش از 29 میلیون مترمکعب می‌رسد. بعد از صنایع پتروشیمی ‌نیز با مصرف 9/ 2 میلیارد مترمکعب دومین مصرف‌کننده بزرگ گاز در کشور هستیم.

وی سهم فولاد مبارکه را از تولید فولاد کشور معادل ۸/ ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: سهم فولاد خوزستان در تولید فولاد کشور ۵/ ۲۴ درصد و سهم ذوب آهن اصفهان نیز ۵/ ۱۶ درصد و مابقی سهم نیز مربوط به سایر تولیدکنندگان فولاد در کشور است. مدیرعامل فولاد مبارکه صادرات فولاد این شرکت را در سال ۱۳۹۰ معادل ۵۹۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال ۱۳۹۱ صادرات به ۵۷۱ هزار تن و در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون تن رسید. در سال ۱۳۹۳ نیز صادرات فولاد مبارکه بالغ بر یک میلیون و ۴۷۵ هزار تن شد. وی افزود: در ۱۰ ماه نخست سال جاری نیز صادرات فولاد مبارکه به یک میلیون و ۳۲۴ هزار تن رسید و تا پایان سال نیز این رقم به ۵/ ۱میلیون تن افزایش می‌یابد. وی اشتغال مستقیم فولاد مبارکه را معادل ۱۳ هزار و ۸۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: ۳۳۴ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در صنایع زیردست گروه فولاد مبارکه مشغول به کار هستند که با این حساب جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم گروه فولاد مبارکه به ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد. سبحانی در ادامه با بیان اینکه سالانه یک میلیارد و ٦٠٠ میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود و سهم ایران از این میزان تولید حدود یک درصد معادل ۱۶ میلیون تن است، تصریح کرد: تا سال ٢٠٢٥ در حالت خوش‌بینانه تولید جهانی فولاد به ٢‌میلیارد تن می‌رسد، اما رسیدن به تولید جهانی ۸/ ۱ میلیارد تن قطعی است.


قرارداد ۹۰۰ میلیون یورویی توسعه فولاد مبارکه با طرف‌های ایتالیایی

وی با اشاره به توافقنامه‌هایی که در سفر به ایتالیا به امضا رسید، اظهار کرد: طرح‌های توسعه شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان، فولاد سپیددشت و نورد شهید خرازی فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به روند رو به پیشرفتی که در موضوع برجام قابل مشاهده و در حال به نتیجه رسیدن بود ما را در گروه فولاد مبارکه بر آن داشت تا از حدود یک‌سال پیش، مذاکره درخصوص مباحث مورد نظر خود را با طرف‌های خارجی برنامه‌ریزی کنیم. مدیرعامل شرکت فولادمبارکه افزود: اهداف ما مشخص است و اینکه در توسعه فولاد سپیددشت یا فولاد هرمزگان قرار است چه کاری انجام دهیم یا اینکه در فولاد مبارکه اصفهان برنامه ما به چه صورت است همه مشخص و برنامه‌ریزی شده بود. وی در تشریح پروژه‌های مورد توافق تصریح کرد: این پروژه‌ها شامل توسعه فولاد سپیددشت است که در این قرارداد ریخته گری ورق نازک و نورد پیوسته مشابه تکنولوژی فولاد سبا با ظرفیت یک میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده و در پروژه دیگر توسعه نورد گرم شهید خرازی فولادمبارکه اصفهان با ظرفیت سه میلیون تن در سال مدنظر قرارداده شده و در قرارداد دیگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازی واحد موجود و ایجاد واحد جدید برای افزایش ظرفیت از یک و نیم میلیون تن به سه میلیون تن در سال مورد توافق طرفین قرار گرفت. سبحانی خاطرنشان کرد: در کلیات و چگونگی انجام این سه پروژه با شرکت‌های بزرگ خارجی - اروپایی و عمدتا ایتالیایی به جمع‌بندی رسیدیم و برای اینکه بتوانیم از این فرصت پیش آمده و منابع مالی خارجی که در این سفر به پروژه‌های ایرانی تخصیص داده می‌شود بهره‌برداری کنیم، چارچوب این سه قرارداد را با طرف‌های خارجی توافق کردیم که جمع سه قرارداد بالغ بر 900 میلیون یورو می‌شود. مدیرعامل فولاد مبارکه درخصوص چگونگی انجام سه پروژه گروه فولادمبارکه پس از توافق ابتدایی گفت: توافقات انجام و قراردادهای اولیه امضا شده است و طبیعی است که برای به سرانجام رسیدن این رویداد باید مراحل انجام کار قدم به قدم طی شود.

به گفته وی، گزارش‌های توجیه فنی و اقتصادی باید تهیه شده و تعیین بانک عامل و ارائه گزارش به بانک عامل، گرفتن تاییدیه‌ها و ابلاغ تاییدیه بانک مرکزی به بانک‌های ایتالیایی و شرکت بیمه ایتالیایی نیز باید انجام و تنفیذ شود. سبحانی با اشاره به مزایای انجام این سه پروژه خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که با انجام این سه پروژه هم به موضوع مهم اشتغال پرداخته می‌شود و هم افزایش تولید در این سه واحد را شاهد هستیم، علاوه بر اینکه برای این شرکت‌ها درآمدهایی نیز از محل توسعه‌ها ایجاد می‌شود. وی با اشاره به اهمیت انجام این پروژه‌ها با استفاده از توان داخل افزود: در موضوع ساخت در این قراردادها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که حداکثر استفاده نصیب ما شود، یعنی هم منابع خارجی از طریق فاینانس به داخل کشور صورت می‌گیرد و هم حداکثر ساخت با استفاده از توانمندی داخلی در قرارداد دیده شده تا جایی‌که شرکت‌های داخلی درگیر ساخت تامین تجهیزات و شرکت‌های پیمانکاری هم درگیر عملیات ساختمانی و نصب تجهیزات شوند و اگرچه منابع از طرف خارجی تامین می‌شود، اما بیشتر پیمانکارهای داخلی درگیر پروژه می‌شوند. مدیر عامل مبارکه تاکید کرد: تولید فولادهای خاص مخصوصا فولاد پرکربن و فولاد تخت در قراردادهای اخیر موردتوجه واقع شده مخصوصا ورق عرض ٢ متر که الان در ایران تولید نمی‌شود. وی ادامه داد: نیاز کشور ما اشتغال و تولید است و فرصتی که بعد از برجام پیش آمده، فرصتی است که به منابع خارجی ارزان‌قیمت دسترسی پیدا کنیم و به لحاظ تولید به موقعیت خوبی برسیم.

سبحانی درخصوص قراردادهای فولادی امضا شده در سفر ایتالیا اظهار کرد: در بحث قراردادها این موضوع بود که چرا باید پول را به خارجی‌ها بدهیم؟ اگر بپذیریم کشور در حال توسعه است و نیاز به اشتغال دارد و از سوی دیگر قیمت نفت هم که در حال کاهش است، باید سراغ منابع خارجی برویم که آنها را فاینانس می‌کنند. مدیرعامل مبارکه گفت: در اجرای این قراردادها هم به دنبال شرکت‌های توانمند داخلی هستیم که 50 تا 60 درصد کار را در بخش‌های سیویل، اتوماسیون و... به آنها بسپاریم. در بدبینانه‌ترین حالت این است که 100 درصد اجرای آن خارجی باشد، اما مهم این است که اشتغال ایجاد می‌شود، اما اگر قرار بود پروژه‌ها را به شرکت‌های داخلی واگذار کنیم، باید به آنها پول و پیش‌پرداخت بدهیم. سبحانی تاکید کرد: سال 1370 که فولاد مبارکه توسط ایتالیایی‌ها و اروپایی‌ها راه‌اندازی شد، ٢٥ سال تلاش صورت گرفته که با راه‌اندازی بخش‌هایی مانند بومی‌سازی، مهندسی معکوس و... امروزه توانسته‌ایم 62 درصد قطعات و تجهیزات را از داخل تامین کنیم. همچنین 98 درصد مواد مصرفی نیز از داخل کشور تهیه و تامین می‌شود. وی افزود: فولاد مبارکه در ٨ ماه نخست امسال ٣٩٣ میلیارد تومان مالیات به غیر از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد و همچنین سود پرداختی به سهام عدالت از سال 1385 تاکنون ١٨٧٧٨ میلیارد ریال بوده است. سبحانی درباره وضع تعرفه روی واردات فولاد کشور نیز توضیح داد: صنعت فولاد کشور به افزایش تعرفه‌های وارداتی نیاز دارد، در حال حاضر آمریکا تعرفه 230 درصدی روی واردات فولاد از چین به این کشور وضع کرده است. وی افزود: ترکیه نیز روی واردات فولاد خود تعرفه 35 درصدی گذاشته است. در ایران هم اکنون تعرفه واردات فولاد بین 10 تا 15 درصد است که هم اکنون قیمت فولاد نصف شده و 10 درصد تعرفه امروز به عبارتی 5 درصد تعرفه گذشته شده است. وی درباره طرح فولاد سپیددشت توضیح داد: قرار بود با مشارکت ایمیدرو در این طرح اسلب تولید کنیم و در ادامه طرح را به تولید ورق نورد گرم تغییر دادیم. مدیرعامل فولاد مبارکه درباره اقدامات محیط زیستی فولاد مبارکه نیز عنوان کرد: بیش از ٢٠٠ میلیارد تومان در ٣ سال گذشته در فولاد مبارکه در ارتباط با پروژه‌های محیط زیستی هزینه شده که شامل نصب فیلترها، ایجاد تصفیه‌خانه‌ها، پایش‌ها و... بوده است و فقط سالانه حدود ٢٠ میلیارد تومان هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات پایش محیط زیست است. وی درباره وضعیت فعلی بازار فولاد نیز گفت: رکود کنونی در بازار فولاد مقطعی و گذرا است، زمانی دره مرگ داشتیم و زمانی قله آتشفشان. ١٠ تا ١٢ سال پیش این اتفاق افتاد، اما چین برای المپیک شروع به ساخت و ساز کرد که یکدفعه با رشد قیمت مواجه شدیم.