بورس نیوز- بازارهای کالایی بی‌اعتنا به احتمال رکود ایالات‌متحده، با قدرت به پیش می‌روند. در هفته اخیر پلاتین و گندم، پیشتازان این بازارها بودند و با روند قیمتی خود همگان را به تعجب وا داشتند.

با روشن‌تر شدن وضعیت نامناسب عرضه فلزات و به‌خصوص پلاتین از جانب آفریقای جنوبی، قیمت این فلز در معاملات پایان هفته به بیش از دو‌هزار‌دلار در هر پوند رسید. شرکت Impala Platinum، دومین تولید‌کننده بزرگ این فلز در دنیا، پیش‌بینی کرد که کمبود عرضه پلاتین در سال جاری میلادی بالغ‌بر ۶۲۰‌هزار اونس خواهد شد که بیشترین مقدار از سال ۱۹۹۹ تاکنون به حساب می‌آید.

با اعلام شرکت دولتی عرضه‌کننده برق آقریقای جنوبی مبنی‌بر ناتوانی این شرکت به تامین انرژی مورد نیاز صنایع این کشور تا سال ۲۰۱۲ میلادی، قیمت پلاتین با رشدی ۶/۹‌درصدی مواجه شد و به سطح ۲هزار و ۶۰‌دلار در هر اونس صعود کرد؛ البته این وضعیت مختص به بازار پلاتین نبوده و قیمت سایر فلزات به‌خصوص آلومینیوم را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است.

در عین حال به نظر می‌رسد که با کاهش محسوس عرضه مس از ماه ژانویه به دلیل مشکلات پیش آمده در چین، قیمت این فلز نیز در هفته‌های پیش رو، روندی همچون پلاتین و آلومینیوم را به خود ببیند.قیمت طلا نیز در هفته گذشته به رکورد ۹/۹۲۶‌دلار در هر اونس رسید؛ اما در پایان هفته تا سطح ۹۰۸‌دلار نزول کرد.به هر حال به نظر نمی‌آید که تب تند بازارهای فلزات، با وجود مشکلات پیش روی عرضه، به سرعت فروکش کند و روند قیمتی فلزات در ماه‌های اخیر را می‌توان گواهی بر این مدعادانست.در بازارهای انرژی نیز، ادامه سرمای هوا در ایالات‌متحده و همچنین کشمکش‌های دولت ونزوئلا با شرکت Exxon که تبدیل به بحث داغی در محافل خبری در هفته گذشته شده بود، منجر به افزایش قیمت نفت خام گشت.

روز دوشنبه در ایالات‌متحده تعطیل عمومی است و همین امر منجر به بالا رفتن قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه مارس شد. این قیمت در معاملات پایان هفته حتی به ۶۷/۹۶‌دلار در هر بشکه نیز رسید و قیمت نفت خام به طور متوسط در حدود ۳‌درصد در این هفته افزایش یافت.در بازار کالایی میناپولیس نیز قیمت برخی از انواع گندم برای تحویل در ماه مارس به مرز ۲۰‌دلار در هر بوشل رسید. علت این افزایش نیز، محدودیت‌های اعلام شده از جانب آرژانتین برای صادرات این محصول اعلام شده است.

در معاملات هفته گذشته در این بازار، قیمت ذرت و سویا نیز به ترتیب ۶/۰‌درصد و ۴/۱‌درصد افزایش یافتند، پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های پیش رو نیز بازارها شاهد روندی مشابه باشند.