تداوم موج صعودی زیر سایه دو فاکتور

عارفه مشایخی: طی هفته‌های اخیر تزریق ۲ سیگنال مهم به بازارهای پتروشیمی باعث تغییراتی در این بازارها شده است. نوسانات نرخ ارز یکی از این سیگنال‌ها بود که به دلیل اینکه بهای دلار یکی از ارکان اصلی تعیین قیمت‌های پایه محصولات این صنعت است، باعث شده در یک چشم‌انداز کلی تمام محصولات این صنعت پا در روندی صعودی گذاشته و جهت‌گیری مثبتی را در بازارهای داخلی در پیش بگیرند. نکته‌ای که در این‌خصوص می‌توان به آن اشاره کرد تغییر عرضه مجتمع‌های پتروشیمی با توجه به افزایش بهای دلار در بازار‌های داخلی و صادرات این محصولات به بازارهای خارجی و نگرانی از کاهش عرضه در این دوران برای تولیدکنندگان پایین‌دستی است که البته اگر اجرای تبصره ۴بند الف ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار بگیرد، این نگرانی تا حد زیادی برطرف خواهد شد. سیگنال دیگر نشست اخیر اوپک و توافق این سازمان بر سر کاهش میزان تولید است که این اتفاق باعث شده بهای نفت خام به کانال ۵۰دلاری وارد شود و بالطبع با این افزایش قیمت بالا رفتن محصولات شیمیایی در بازه زمانی کوتاه‌مدت و محصولات پلیمری در بلند‌مدت انتظار می‌رود. در این رابطه یک کارشناس بازار پتروشیمی در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» درخصوص نوسانات نرخ ارز و تاثیری که این شاخص بر بازار پتروشیمی می‌گذارد، گفت: نوسانات بهای دلار طی چند روز گذشته از جمله مهم‌ترین عواملی بود که بر بازار پلیمرها اثر گذاشته است.

دکتر میثم باقری کوهپایی تصریح کرد: با توجه به قیمت ارز و تاثیری که این شاخص بر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی دارد، انتظار می‌رود یکشنبه آینده افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت‌های محصولات پلیمری و شیمیایی را از محل افزایش قیمت دلار داشته باشیم. وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه دیگر این است که بازار آزاد هم نسبت به این تغییر واکنش نشان داده و قیمت‌ها در بازار آزاد روندی صعودی را در پیش گرفته و انتظار می‌رود این روند در هفته آینده نیز تکرار شود که پیرو این اتفاق در معاملات خریدهای بورس کالا حرکت افزایشی دیده می‌شود. این فعال اقتصادی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی و فضای حاکم بر بازارها حجم معاملات در هفته گذشته زیاد و پررونق بود و در بازارها خریدهای اساسی و سنگینی اتفاق افتاد.وی درخصوص بازارها و قیمت‌های جهانی گفت: طی هفته اخیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی روالی مثبت و منطقی با جهت‌گیری مثبت را در پیش گرفتند که این مساله در کنار رشد بهای دلار تقویت‌کننده قیمت‌های داخلی هستند.

باقری در ادامه با اشاره به قیمت استایرن‌ها و افزایش قیمت این ماده اولیه تصریح کرد: منطقی است که با این افزایش، قیمت محصولات پلیمری افزایش یابد و در این میان نکته مهم این است که قیمت‌های اتیلن و پروپیلن را مد نظر داشته باشیم.وی می‌گوید: با بررسی روندهای قیمتی در هفته قبل شاهدیم که اتیلن طی هفته گذشته پا در مسیری صعودی گذاشته و همان مسیر و سیروسلوک را در شرایط فعلی طی می‌کند و شاهد این مدعا افزایش ۶ درصدی قیمت این ماده اولیه در جنوب شرق آسیا و رشد ۵/ ۲ درصدی در کره‌جنوبی است.

باقری تصریح کرد: اما نکته جالب افزایش دور از انتظار قیمت پروپیلن‌ها در بازارهای داخلی است که علل این نوسان زیاد هنوز معلوم نیست. به گفته وی اگر علت این افزایش بالا رفتن بهای دلار است این مقدار رشد قیمت منطقی است و اگر علت سیگنال‌های دریافتی از بازارهای جهانی باشد قیمت جهانی این ماده اولیه تغییری نداشته است. با این حال وی در ادامه افزود: برخی بارگیری پتروشیمی‌ها یا شایعه‌سازی در بازارها توسط دلالان و واسطه‌ها برای فروش با قیمت بالاتر را علت وقوع چنین اتفاقی می‌دانند. این کارشناس بازار پتروشیمی ضمن اشاره به جلسه اخیر اوپک و تاثیری که این اتفاق بر بهای نفت خام داشت، تصریح کرد: با کاهش حجم تولید اوپک، قیمت نفت به کانال ۵۰ دلاری هدایت شد و قیمت نفت برنت ۵۵ دلار شده است.

وی افزود: این اتفاق باعث می‌شود که چشم‌اندازی حداقل ۵۰ دلاری را برای ماه‌های جاری پیش‌بینی کنیم که این مساله باعث می‌شود به دلیل همبستگی بهای نفت و محصولات شیمیایی، قیمت این محصولات رفته رفته افزایش یابد و به‌طور حتم اگر این روند در بلند‌مدت ادامه پیدا کند بهای محصولات پلیمری هم افزایش می‌یابد. همان‌طور که انتظار می‌رفت تعداد کالای عرضه شده در تالار نقره‌ای دیروز بیش از هفته‌های قبل بود. با توجه به تابلوی اطلاعیه بورس کالا پلی وینل کلراید (pvc) یکی از کالاهای جذاب معاملات دیروز بود که با تقاضایی در حدود ۱۲ هزار تن در مقابل عرضه‌ای ۴ هزار تنی روبه‌رو شد و در نهایت با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومانی از قیمت‌های پایه با بهایی حدود ۳هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که با نیم نگاهی به شرایط جهانی منابع بازار در ماه نوامبر امسال اعلام کردند انتظار می‌رود به دنبال در جریان بودن تعداد زیادی عملیات بازرسی، تعمیر و نگهداری در مجتمع‌های تولید پی‌وی‌سی (PVC) چین و کاهش قابل ملاحظه حجم عرضه، قیمت این محصول در بازار آسیا در نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ثابت و همچنان بالا باقی بماند. به گونه‌ای که مامورو کادوکورا، رئیس شورای زیست محیطی وینیل ژاپن (VEC) نیز دوشنبه(اول آذر ماه) عنوان کرد: به احتمال زیاد بهای پی‌وی‌سی در بازار آسیا سال آینده میلادی تحت تاثیر کاهش شدید تولید این محصول در چین در سطح بالایی باقی خواهد ماند. در این میان نکته‌ای که در تالار نقره‌ای دیروز قابل توجه بود بالا رفتن تقاضا و در مقابل کاهش عرضه برای بسیاری از گرید‌هایی بود که انتظار نمی‌رفت جزو کالاهای ملتهب باشند. به‌طور مثال پلی‌اتیلن ترفتالات بطری یکی از این کالاهاست که با تمام شدن فصل گرما و استفاده کمتر از بطری‌های آب هنوز هم طرفداران زیادی در بازار دیروز داشت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد تقاضا در روزهای آتی متاثر از سیگنال‌های افزایشی ارز و قیمت‌های جهانی و پیش‌بینی‌ها از بهبود اوضاع بازار نفت همچنان روندهای افزایشی را تجربه کند. کارشناسان در این رابطه حتی معتقدند دلیل خاصی برای کاهش قیمت در این بازار فعلا دیده نمی‌شود مگر آنکه قیمت ارز لااقل به ارقام سابق خود بازگردد که حتی با این فرض باز هم قیمت‌ها با مقاومت کاهش می‌یابند و تنها ممکن است رشد قیمت‌ها متوقف شود.

تداوم موج صعودی زیر سایه دو فاکتور