آماده‌سازی برای ورود به بورس لندن

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مراحل آماده‌سازی شرکت میدکو برای ورود به بورس لندن در حال بررسی است و در این خصوص یکی از شرکت‌های ارزیاب بورس لندن به کار گرفته شده که پس از ارزیابی حقوقی و با تعیین گزارش نهایی این شرکت وارد بورس لندن می‌شود. رضا اشرف‌سمنانی، مشاور مدیر عامل میدکو در یک نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: برنامه ورود به بورس لندن از دو سال قبل جزو برنامه‌های میدکو بوده است. وی افزود: هیچ بنگاهی در ایران تا‌کنون چنین اقدامی نکرده و این نشانگر آن است که استراتژی‌های ما بر اساس استانداردهای جهانی برنامه‌ریزی شده است. مشاور مدیر عامل میدکو درباره زمان ورود به بورس لندن تصریح کرد: قرار است گزارش نهایی IFRS به دست من برسد؛ بر این اساس، این گزارش نهایی را تا یک هفته آینده که گروهی از بورس لندن به ایران خواهند آمد، در اختیار گروه ارزیاب خواهیم گذاشت. اشرف سمنانی درخصوص برنامه شرکت برای ورود به فرابورس گفت: به‌طور مستقیم به بورس لندن خواهیم رفت و انتقال به بورس فعلا مطرح نیست. به گفته وی نرخ فولاد دارای نوسان است و نرخ‌های پایین در بعضی مواقع با کمک به مناسب‌تر شدن سبد سهام، مجموعه را به لحاظ مالی مرغوب‌تر می‌کند. این مجموعه به علت دارا بودن زنجیره، ریسک ناپذیر است. مشاور مدیر عامل میدکو در باره نحوه قیمت‌گذاری هر سهم این هلدینگ معدنی در بورس لندن خاطرنشان کرد: همه نوع ارز در بورس مذکور مطرح است و برای خریدار تفاوتی نمی‌کند، اصل مهم،تبادلات مالی است اما احتمالا برآورد قیمت به پوند است. وی با اشاره به بررسی فناوری در هلدینگ میدکو که با سرمایه ۳/ ۲ هزار میلیارد تومان در فرابورس حضور دارد، گفت: با توجه به تجربه مدیران ارشد این هلدینگ معدنی، به تدوین استراتژی در مجموعه پرداخته‌ایم.

سمنانی تاکید کرد: برند‌سازی، استفاده بهینه از ظرفیت مالی جهانی و داخلی و متنوع‌سازی اوراق، ایجاد سازمانی دانشی، یادگیرنده و پیشرو، به روز بودن با تفکر جهانی و آینده نگری، توسعه فعالیت‌ها به خارج از کشور، به‌کارگیری مدل، استانداردها و شاخص‌های جهانی و ارزیابی بر اساس آن، پیاده‌سازی فرآیند کامل از ایده تا مقصود، توسعه فناوری و کاهش بهای تمام شده، توسعه جامع و پایدار، رعایت مسائل زیست‌محیطی و نگاه ویژه به سرمایه انسانی ۱۳ استراتژی‌ای است که برنامه ریزی شرکت بر اساس آنها صورت می‌گیرد. وی با اشاره به نیاز واحدهای تولیدی جدید به جهش فناورانه افزود: سند فناوری و برنامه این هلدینگ همواره باز بوده و به روز‌رسانی می‌شود و با به‌وجود آمدن شرکت مهندسی میدکو این فناوری به روز می‌ماند. مشاور مدیر عامل میدکو همچنین از ایجاد شرکت تخصصی دانش بنیان در زیرمجموعه این شرکت مهندسی در جهت آینده پژوهی هایتک‌ها خبر داد و تصریح کرد: با توجه به وجود ۳۵ طرح بزرگ در ایران، دو شرکت مهندسی و ساختمانی در میدکو ایجاد شده که نه تنها در داخل، بلکه در خارج نیز مشغول به فعالیت هستند. به گفته وی، تمامی شرکت‌ها اعم از مشاور و سازنده در شبکه طراحی شده‌ای به نام «میدکو نت ورک» قرار گرفته‌اند تا این دانش در ایران و دنیا برای توسعه بازار، جذب وصادرات به کار گرفته شود. سمنانی درخصوص اهداف شرکت نیز خاطرنشان کرد: اهداف میدکو تولید ۲/ ۴ میلیون تن فولاد، ۸ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، ۵/ ۷ میلیون تن گندله، ۵۰ هزار تن مس کاتد، ۱۲ هزار تن لوله مسی، ۲۴ هزار تن فروسیلیسیم، ۸۰۰ هزار تن کک متالورژی، یک میلیون تن کنسانتره زغال سنگ و ۴۰۰ هزار تن آهک و دولومیت است.

وی با اشاره به بهره برداری ۳ طرح گندله‌سازی و برنامه ریزی تولید ۵/ ۲ میلیون تن برای هر طرح، افزود: راه‌اندازی فولاد بردسیر، توسعه کارخانه فروسیلیس، راه‌اندازی کارخانه آهک و دولومیت، راه‌اندازی زغال‌سازی کارخانه طبس، راه‌اندازی کاتد مس و راه‌اندازی واحد آهن کوره بلند از برنامه‌هایی است که در سال جاری انجام خواهد شد. سمنانی گفت: افتتاح کارخانه فولاد بزرگ میدکو و نیروگاه بزرگ ما به سال آینده موکول خواهد شد و طبق برنامه زمان بندی جلو خواهیم رفت. مشاور مدیر عامل میدکو تصریح کرد: همچنین تکنولوژی زیرزمینی را در معدن شماره ۶ گل گهر پیاده می‌کنیم. اکتشافات باید به عمق بروند تا معادن را هم به عمق ببریم. وی ایجاد ارزش پایدار و بلند مدت برای سهامداران از طریق طراحی، اجرا و توسعه معادن و صنایع معدنی را ماموریت نخست میدکو عنوان کرد و گفت: در این میان، قرارگرفتن به‌عنوان مدل برای توسعه معدن و صنایع معدنی، ارتقای سطح مدیریت و فناوری و سهم در تولید ناخالص داخلی جزو ماموریت‌های ثانویه محسوب می‌شود.

مشاور مدیر‌عامل میدکو با اشاره به دوران تحریم و سرمایه لازم برای طرح‌های موجود اظهار کرد: با توجه به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته، بخشی از این سرمایه از بانک پاسارگاد (۵/ ۱ میلیون سهامدار) و در واقع بورس تامین شد، سپس با استفاده از تسهیلات ریالی و ارزی به‌عنوان اولین پیگیر فاینانس‌های خارجی خصوصا با چین و عرضه اوراق مشارکت، مجموعه سرمایه پروژه‌ها تامین شد. وی درخصوص میزان صادرات شرکت نیز افزود: به علت اینکه مصرف محصولات در داخل اولویت اصلی است، لزوما صادرات در برنامه وجود ندارد و به شرایط نیاز داخل بستگی دارد. سمنانی تصریح کرد: شرکت سال گذشته ۶ میلیون تن محصول صادر کرد که این مهم به خاطر منافع ارزی هم به نفع شرکت و هم به نفع سهامداران میدکو است. وی ادامه داد: میدکو از لحاظ معدنی جزو بهترین‌ها در جهان است و به همین خاطر برنامه حضور در خارج کشور در دستور کار قرار گرفته است و برای حضور در شیلی هم مطالعاتی انجام داده‌ایم.

سمنانی افزود: برای مباحث مختلف اعم از زمین شناسی، حفاری‌ها، آزمایش‌ها و... برای گرفتن نمونه‌ها و اینکه در چه مرحله‌ای هستند و برای انطباق داشتن با استانداردهای جهانی JORK یکی از شرکت‌های بزرگ ارزیاب را که یک شرکت انگلیسی است به کار گرفته و یک شرکت مهندسی را در کنارش قرار دادیم تا این شرکت مهندسی نیز کار را یاد بگیرد. تلاش بر این است که فرآیندها در معادن تکمیل شده و با استاندارد جهانی JORK تطابق پیدا کند. وی با بیان اینکه در دولت دوم احمدی نژاد شاهد واردات ۵۰ میلیارد دلار فولاد به کشور بوده ایم، گفت: برنامه اصلی ما این بوده که تمرکز میدکو روی مس و فولاد صورت پذیرد و بر کار دیگری تمرکز جدی نکنیم و هدف کمی هم بر این اصل استوار بود که به تولید ۲/ ۴ میلیون تن فولاد برسیم. مشاور مدیر عامل میدکو تصریح کرد: در حوزه فولاد بهترین ظرفیت‌ها در ایران وجود دارد، چین با تولید فولاد در زمینه‌های اقتصادی در جهان به شکوفایی رسید، در حالی که مواد اولیه آنها همه وارداتی است. وی خاطرنشان کرد: با کمک گرفتن از تکنولوژی‌های جدید توانستیم میزان گوگرد در محصولاتمان را به صفر برسانیم. در زمینه گندله نیز دو تکنولوژی را به کار بردیم و برای هر معدنی نوع دیگری از تکنولوژی را لحاظ کردیم. سمنانی با اشاره به اینکه صنعت مس به‌عنوان صنعت دوم مورد بررسی در این هلدینگ است، گفت: ایران از این لحاظ دارای بیشترین ذخایر است و اهمیت نزدیکی احداث کارخانه با معدن مورد توجه قرار گرفته است.

در این صنعت نیز گوگرد مساله ساز است که برای اولین بار در دنیا با همکاری شریکی خارجی،روش تانک بیولیچینگ ثبت شده که در آن توسط باکتری‌ها، گوگرد از کوره‌ها حذف شده و هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند. وی درخصوص تولید لوله مسی افزود: ضخامت این لوله‌ها در میدکو به ۳/ ۰ میلی‌متر کاهش پیدا کرده و در نتیجه خریدار پول کمتری برای خرید مس پرداخت می‌کند. مشاور مدیر عامل میدکو درخصوص کاهش مصرف آب و استفاده از فناوری کم مصرف از خریداری بخشی از فاضلاب شهر کرمان و تسویه آن خبر داد و تصریح کرد: از این طریق هم در انرژی صرفه جویی شده و هم مسائل زیست‌محیطی رعایت می‌شود. وی با اشاره به تنوع‌سازی در محصولات و ایجاد ۹ محصول گفت: در فناوری جدید برای افزایش ارزش افزوده، بیلت‌های فولادی گرد برنامه ریزی شده که بر کیفیت آن می‌افزاید.