آتی در آرامش

عکس: آکو سالمی

روند مبادلات قراردادهای سکه با ثبات دنبال می‌شود

میزان وجه تضمین قراردادهای سکه دوباره کاهش یافت

گروه بورس کالا - سردار خالدی: روند مبادلات در بازار قراردادهای آتی سکه روز گذشته با آرامش خاصی دنبال شد.

دادوستدها در بازار نقدی سکه و ارز در شرایطی دیروز ادامه پیدا کرد که انتشار اخبار پیرامون افزایش ۱۲ برابری ذخایر طلای ایران و گزارش‌های رسانه‌های جهان درباره وضعیت پرونده مذاکرات هسته‌ای کشورمان توانست روی سکون و آرامش بازار تاثیرگذار باشد. این در شرایطی است که پارامترهای غیر‌سیاسی همچون موضوع میزان ارز مورد نیاز برای بازار به دلیل کم شدن سطح تقاضاها تاثیری در روند مبادلات نداشته است. سیاوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا با بیان اینکه در مبادلات دیروز گزارش و خبر خاصی که بتواند روی دادوستدها تاثیر بگذارد وجود نداشت، اظهار کرد: روند قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در محدوده مشخصی با تغییر اندکی باقی مانده، در حالی که برخی اعلام کرده‌اند آرامش بازار ثابت نیست و هر لحظه امکان دارد روند دادوستدها تغییر کند.

این کارشناس بازار آتی بر این باور است اگر در ماه جاری نماینده آژانس به کشورمان بیاید و گام‌های مثبتی در تحقق بازدید از سایت پارچین صورت گیرد چه بسا التهاب و تشنجی که در ماه‌های قبل در بازار ارز و سکه مشاهده می‌شد به راحتی فروکش کند، اما اگر عکس این وضعیت اتفاق بیفتد چه بسا روال به طور کل عوض می‌شود و بازار با واکنش احساسی نسبت به این موضوع، شاهد بالارفتن قیمت‌ها خواهد بود.

به عقیده سلیمانی، بازار انتظارات موافقت دو طرف مذاکره را در نظر گرفته و به تبع آن شاهد کاهش محسوسی بوده، اما اگر عکس شرایط مورد انتظار روی دهد چه بسا قیمت‌ها با تغییر مسیر رو‌به‌رو شود. تقاضا برای ارز در قیمت‌های مشخص تا حدودی منطقی شده و به همین دلیل تاثیرات عوامل خارج از پارامترهای سیاسی نمی تواند روند مبادلات بازار آتی را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارگزار بورس کالا بر این باور است علاوه بر پارامترهای برونزا، عوامل درونزا همچون افتتاح کد جدید معاملاتی می‌تواند شرایط برای بهبود حجم و ارزش مبادلات را فراهم کند. با توجه به محدودیت‌هایی که در موقعیت‌های خرید در شرایط کنونی وجود دارد به نظر می‌رسد در صورتی که محدودیت‌های فعلی از بین رود بازار می‌تواند شاهد تحرکات مثبتی نیز باشد.

توصیه این کارگزار بورس کالا به معامله گران این است که در بلندمدت بهتر است مشتریان موقعیت‌های خرید را مد نظر قرار دهند و اساسا موقعیت‌های فروش را به عنوان استراتژی در شرایط فعلی تلقی نکنند، زیرا تنها برای معامله گران حرفه‌ای و غیر‌آماتور اجرای چنین تصمیمی آن هم در شرایط نوسان‌گیری بهتر است.

در عین حال، مبادلات دیروز در حالی دنبال شد که براساس تازه‌ترین اطلاعیه مدیریت قراردادهای مشتقه با توجه به کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال، از روز شنبه ۱۱ آذرماه پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد، به همین دلیل از ۱۱ آذرماه وجه تضمین اولیه مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجوه تضمین اضافی باقی مانده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در مجموع قیمت سکه دیروز در حالی در صبح افزایش زیر یک درصد را تجربه کرد که عصر تا حدی توانست زیر همان یک درصد، بخشی از افزایش را تبدیل به کاهش کند، البته این وضعیت برای سررسیدهای دور صادق بود و سررسیدهای آذرماه به دلیل نزدیک بودن به بازار نقدی تغییر زیادی را مشاهده نکردند؛ به طوری که قیمت سکه سررسید آذرماه با افزایش ۹۸/۰ درصدی در محدوده یک میلیون و ۱۵۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با افزایش ۷۸/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۲۲/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۱۸۷ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان و سررسید بهمن‌ماه با افزایش ۸۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۲۳/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۲۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۴۱ هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز برای سررسیدهای آذر و بهمن‌ماه کاهشی بود و این نشان می‌دهد بیشتر خریداران سعی می‌کنند معاملاتشان را در سررسیدهای دی‌ماه که با افزایش تعداد موقعیت‌های تعهدی خرید رو‌به‌رو شده بود، پی بگیرند. کارشناسان بر این باورند تمامی این تحلیل‌ها بیشتر به این سمت سوق پیدا می‌کند که علاوه بر پارامترهای داخلی، تغییرات قیمت طلای جهانی انتظارات افزایشی قیمت‌ها در سررسیدهای دورتر را قابل تحقق می‌دانند.