Untitled-7 copy

 به این ترتیب اگرچه فروکش تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی با ایجاد احتمال اتمام پیش‌ از موعد چرخه انقباضی، زمینه تضعیف شاخص دلار آمریکا و رشد ارزش دارایی‌های پرریسک نظیر کامودیتی‌ها را فراهم کرده بود، انتشار داده‌های اقتصادی چین، ضعیف‌تر از انتظار زمینه‌ساز جریان سقوط نرخ در بازارهای کالایی شد.

فروکش تورم آمریکا در بازارهای کالایی رنگ باخت

کالاهای صنعتی در واکنش به انتشار داده‌های اقتصادی چین، روز ابتدایی هفته جاری، دوشنبه هفدهم ژوئن، را با افت نرخ آغاز کردند. تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌ماهه دوم سال 2023، رشدی مطابق انتظار را به ثبت نرساند و بازارهای کالایی با محوریت نفت و فلزات در این روز در مسیر افت نرخ نوسان کردند. مطابق آمارهای اعلامی از سوی مرکز ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه‌ماهه دوم سال 2023 رشد 3/ 6درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت؛ این در حالی بود که تحلیلگران میزان رشد این داده را برابر 3/ 7درصد برآورد کرده بودند. همچنین تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه دوم نسبت به سه‌ماهه ابتدایی سال رشد 8/ 0درصدی داشته است؛ این در حالی بود که تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره قبل رشد 6/ 1درصدی را به ثبت رسانده بود.

درحالی انتشار داده‌های اقتصادی چین زمینه‌ساز افت نرخ کامودیتی‌ها شد که انتشار داده‌های تورمی آمریکا ظرف روزهای پایانی هفته قبل، با امیدواری نسبت به پایان سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو، زمینه رشد نرخ نفت و فلزات صنعتی را مهیا کرده بود. هفته گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا با رشدی 3 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل اعلام شد؛ این رقم کمترین میزان رشد تورم برای مصرف‌‌کنندگان آمریکایی پس از مارس 2021 بود. در‌عین‌حال اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز نیز رشد اقتصادی 1/ 3درصدی را برای ماه ژوئن پیش‌بینی کرده بودند. فروکش تورم آمریکا بیش از حد انتظار باعث خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به پایان پیش از موعد سیاست انقباضی شد و در‌حالی‌که زمینه سقوط ارزش شاخص دلار آمریکا را فراهم کرد، به رشد ارزش دارایی‌های پرریسک‌تر از جمله کامودیتی‌ها انجامید.  هفته آینده جلسه فدرال رزرو برگزار و در خصوص تغییر یا عدم‌تغییر نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌شود.

مایکل براون، استراتژیست TraderX، معتقد است فعالان بازار به فروکش تورم برای مصرف‌کنندگان آمریکایی سریع واکنش نشان داده‌اند. فروکش تورم تا سطح 3درصدی برای ماه ژوئن به این مفهوم نیست که فدرال رزرو مجدد نرخ بهره را افزایش نمی‌دهد. وی پیش‌بینی می‌کند که به‌رغم فروکش شتاب تورم، اما فدرال رزرو در جلسه بعدی خود نرخ بهره را 25 واحد دیگر افزایش دهد، اما در ادامه می‌توان به کاهش نرخ بهره در آمریکا امیدوار بود.

به دنبال انتشار آمار تولید ناخالص داخلی چین به ‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف کامودیتی‌ها، جریان کاهش نرخ قوی در بازارهای کالایی ظرف روز دوشنبه هفدهم ژوئیه و ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه هجدهم ژوئیه ایجاد شد. برآورده نشدن رشد تولید از سوی چین به میزانی موثر بود که نفت، مس، آلومینیوم، آهن و فولاد و سایر فلزات صنعتی وارد مسیر افت نرخ شدند. شاخص قیمت فلزات در بورس لندن در روز دوشنبه هفدهم ژوئیه افتی 75/ 1درصدی را به ثبت رساند و تا مرز 37800 واحد عقب نشست.

رشد اقتصادی چین حامی کامودیتی‌ها نبود

فو لینگهوی، سخنگوی اداره ملی آمار چین، پس از انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی برای سه‌ماهه دوم امسال، خاطرنشان کرد که چین با یک محیط بین‌المللی پیچیده ژئوپلیتیکی و اقتصادی مواجه است. وی تاکید کرد اگرچه سرعت رشد اقتصادی در سه‌ماهه دوم امسال کمتر از انتظار بود، اما این کشور همچنان می‌تواند به هدف رشد سالانه خود دست یابد. دولت چین در ماه مارس امسال رشد اقتصادی 5درصدی را برای سال جاری میلادی هدف‌گذاری کرد.  در‌عین‌حال ظرف روزهای اخیر، نرخ بیکاری جوانان چینی نیز منتشر شد؛ نرخ بیکاری در میان جوانان 16 تا 24ساله در ژوئن 3/ 21درصد اعلام شد. این رقم یک رکورد جدید برای این شاخص است. نرخ بیکاری مردم در شهرها در ماه ژوئن نیز برابر 2/ 5درصد اعلام شد.

داده‌های خرده‌فروشی برای ماه ژوئن با رشد 1/ 3درصدی اعلام شد، این در حالی بود که برآوردها رشد 2/ 3درصدی را برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند. در بخش خرده‌فروشی تقاضا برای محصولات پذیرایی، ورزشی و سرگرمی همراه با الکل و تنباکو بیشترین افزایش را داشته است. اما در این ماه فروش خودرو، محصولات اداری و کالاهای مصرف روزانه با افت تقاضا نسبت به مدت مشابه در سال قبل مواجه بوده‌اند. همچنین بر اساس محاسبات CNBC براساس داده‌های رسمی Wind Information، فروش آنلاین کالاهای فیزیکی در این کشور برای ماه ژوئن رشدی 7/ 6درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشت که البته این نرخ رشد کمتر از میزان رشد نرخ این داده در ماه مه بود.

به‌رغم منفی بودن بسیاری از داده‌های اقتصادی چین برای ماه ژوئن، اما تولید صنعتی این کشور در این ماه رشد 4/ 4درصدی نسبت به دوره مشابه قبل داشت؛ این در حالی بود که برآوردها، احتمال رشد 7/ 2درصدی این شاخص را داده بودند. همچنین سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت برای نیمه اول سال جاری میلادی نیز در چین رشدی 8/ 3درصدی را به ثبت رساند؛ این در حالی بود که تحلیل‌ها رشد 5/ 3درصدی این شاخص را پیش‌بینی کرده بودند. در سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت، میزان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در ژوئن نسبت به ماه مه کاهش بیشتری داشت. سرمایه‌گذاری در بخش تولید با سرعت ثابتی رشد کرد، در حالی که رشد سرمایه‌گذاری در زیرساخت ها کند شد.

فو لینگهوی، سخنگوی اداره ملی آمار چین، در خصوص چشم‌انداز وضعیت بازار املاک و مستغلات این کشور در نیمه دوم سال نیز گفت که انتظار دارد سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در آینده نزدیک کم بماند. وی افزود: این احتمال می‌رود که نرخ بیکاری جوانان چینی تا قبل از ماه اوت افزایش و پس از آن کاهش یابد.