مجلس مجوزی درباره عرضه پتروشیمی‏‏‌ها خارج از بورس‌کالا نداده است

وی عنوان کرد: در جریان این مصوبه تاکید شد این مساله باید با نظارت وزارت صمت مدنظر قرار گیرد تا افراد فعال در حوزه تکمیل زنجیره ارزش به‌راحتی به ماده اولیه خود دست پیدا کنند. بنابراین این مصوبه ما را به سمت و سوی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی در کشور خواهد برد و به طور کل این موضوعات در این حد بوده و تاکید شده که این مساله باید با کنترل و نظارت وزارت صنعت صورت پذیرد، چراکه برخی از این سرمایه‌گذاری‌‌‌ها ممکن است توسط خود سرمایه‌گذار اولیه یا توسط دیگران انجام شود.

قادری تصریح کرد: این مصوبه مجلس در برنامه کمک می‌کند که اطمینانی نسبت به تامین مواد اولیه زنجیره ارزش در کشور صورت گیرد. وی با بیان اینکه تجویزی که در قانون مدنظر بوده به صورت گسترده نیست و محدود بوده است، ادامه داد: در حال حاضر ما گاز را به متانول تبدیل می‌‌‌کنیم، بنابراین با توجه به کاهش ارزش متانول در بازارهای بین‌المللی، در حال حاضر تولیدکنندگان متانول در ضرر هستند، اما اگر زنجیره ارزش متانول را تکمیل کنیم و به محصول نهایی تبدیل شود، این مساله می‌‌‌تواند مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی را برطرف کند.

قادری تاکید کرد: در زنجیره اقلام دیگر نیز همین وضعیت حاکم است. بنابراین برای پاسخ‌‌‌دهی به این مشکل این تجویز را در برنامه داشته‌‌‌ایم که البته باید گفت این موضوع، عمومی نیست و در حقیقت سازوکار بورس‌کالا و عرضه محصولات بورس را به هم نمی‌‌‌ریزد. عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با بیان اینکه این تصمیم مجلس برای تشویق سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش مدنظر قرار گرفته است، گفت: بنابراین این مساله محدود و کنترل‌شده است و نظارت وزارت صنعت نیز در این بخش پیش‌بینی شده است.