خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت نشان می‌دهد که در بازار فیزیکی ۲۲۸‌هزار و ۵۲۹تن انواع میلگرد عرضه شد که با ثبت تقاضای۱۶درصدی در نهایت ۲۶‌هزار و ۲۷۳تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر در عرضه روز چهارشنبه ۳۶‌هزار و ۸۱۲تن مورد تقاضای مشتریان واقع شد و در نهایت فقط ۱۱‌درصد میلگردهای عرضه‌شده به فروش رسید.

بررسی تالار صنعتی محصولات فولادی نشان می‌دهد که انواع میلگرد در بازه قیمتی ۱۹‌هزار و ۹۰۰تومان تا ۲۵‌هزار و ۴۹۵تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و در نهایت معاملات با قیمت میانگین موزون ۲۵‌هزار و ۶۷۳تومان انجام شد.  این در حالی است که روز چهارشنبه ۲۹فروردین‌ماه ۱۴۲‌هزار و ۱۹۲تن میلگرد در رینگ فیزیکی عرضه شده بود که با احتساب معاملات مچینگ حدود ۴۰‌هزار تن معادل ۲۸‌درصد از این عرضه‌‌‌ها مورد معامله قرار گرفت. قیمت میانگین موزون معاملات روز ۲۹فروردین ۲۵‌هزار و ۲۸۷تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که نسبت به هفته پیش از آن نیز حدود ۰.۶‌درصد افزایش قیمت را گزارش می‌کند. بررسی آمار معاملات دو هفته اخیر نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات به ترتیب ۳۷‌درصد افزایش و ۵۰‌درصد کاهش داشته است که با توجه به ابلاغیه‌‌‌ای که سازمان بورس‌کالا در زمینه تغییر فرمول قیمت پایه مقاطع طویل کالا صادر کرد قرار بر این شده است تا از روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه قیمت پایه میلگرد ۱۶‌درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه عرضه شمش تعیین شود.

این در حالی است که پیش از این قیمت پایه میلگرد ۱۱‌درصد بالاتر از میانگین موزون کشف‌شده شمش فولادی در همان هفته تعیین می‌‌‌شد. بسیاری بر این اعتقادند که شرایط فرمول جدید قیمت‌گذاری به سود نوردکاران خواهد بود، اما این موضوع بیشتر در نقش کنترل قیمت مقاطع طویل اتفاق خواهد افتاد و بیشتر به نفع دولت خواهد بود و در نهایت این قیمت‌گذاری جدید موجب کاهش رقابت در رینگ فیزیکی خواهد شد. از این‌رو در هفته ماقبل اعمال این ابلاغیه، نوردکاران در قالب فروشنده ظاهر شدند، اما فقط ۱۱‌درصد محصول عرضه‌شده به فروش رسید. آینده رقابتی و قیمتی این بازار نامعلوم بوده و احتمال متضرر شدن نوردکاران پیش‌بینی می‌شود و از آنجا که در سال جدید هزینه دستمزد و حمل و به طور کلی هزینه تولید افزایش خواهد یافت و از طرفی نوسانات نرخ ارز نیز به صورت صعودی پیش‌بینی شده است، بنابراین قیمت محصولات فولادی در رینگ فیزیکی نیز با افزایش همراه خواهد بود و از این‌رو نوردکاران فروشنده شدند، در حالی که مشتریان از خرید عقب‌‌‌نشینی کردند.