7 copy

گندم به‌‌‌عنوان یکی از مواد غذایی مصرفی اصلی در دنیا که سهم ویژه‌‌‌ای در سبد غذایی مردم، به‌خصوص در کشورهای توسعه‌نیافته و درحال توسعه دارد، در کف قیمت بازه بلندمدت پنج‌ساله و 10ساله معامله می‌شود؛ این موضوع برای مردم دنیا، به‌خصوص مردم کشورهای فقیر، خبری خوش است. در حالی در شرایط کنونی گندم در کف قیمت نسبت به بازه بلندمدت معامله می‌شود که جنگ در اروپای شرقی همچنان ادامه‌‌ دارد و این موضوع پتانسیل آن را دارد که میزان عرضه جهانی گندم را با چالش مواجه کند. در عین حال پیش‌بینی افزایش دما در نقاط مختلف دنیا و کسری احتمال برداشت، می‌‌‌تواند به بروز چالشی جدید در برداشت و عرضه گندم منجر شود و سیگنال افزایش قیمت این محصول را به ارمغان آورد.

در اواسط ساعات معاملاتی روز گذشته برابر چهارشنبه 24آوریل، هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس آمریکا با نرخ 5.79دلار به فروش رفت که این رقم حدود 9‌درصد کمتر از نرخ فروش این محصول در بازه سالانه بود. با وجود این، بهای این محصول در بازه ماهانه رشد 4.7درصدی و در بازه هفتگی افزایش 5.2درصدی را به ثبت رسانده است.  در نیمه ماه مارس یعنی حدود 40روز قبل هر بوشل گندم در معاملات آتی در کف قیمت 5.27دلار به ازای هر بوشل معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از سپتامبر 2020 یعنی پیش از شروع جنگ در اروپای شرقی بود. درواقع در نیمه ماه مارس گندم به کمترین قیمت در بازه 42ماهه عقب‌‌‌نشینی داشت. افزایش تولید گندم در روسیه و رکوردشکنی در زمینه صادرات این محصول عامل عقب‌‌‌نشینی بهای گندم بود. با این حال گرمای بیش از حد انتظار در نقاط مختلف دنیا، احتمال کاهش برداشت گندم در میان‌مدت را مطرح کرد و باعث شد تا روند افت قیمت گندم متوقف و در ادامه این محصول وارد جریان افزایش نرخ شود.  پیش‌بینی‌‌‌های جدید حاکی از آن است که آب‌وهوا در آمریکا گرم‌‌‌تر از انتظار خواهد بود. در عین حال گرمای بیش از حد انتظار، تولید استرالیا را به‌‌‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول تحت‌تاثیر قرار داده و کاهش می‌دهد.

 رکوردشکنی روسیه در تولید و صادرات

در حالی که گرمای بیش از حد، از میران تولید گندم در نقاط مختلف دنیا کاست، آخرین داده‌‌‌ها از حفظ تولید بالای این محصول در روسیه حکایت دارد. برآورد می‌شود در سال زراعی جاری روسیه بالغ بر 91.5میلیون تن گندم تولید و 51میلیون تن گندم صادر کند که این رقم رکوردی بی‌‌‌نظیر در این زمینه تلقی می‌شود. حفظ تولید گندم در روسیه و صادرات بخش قابل‌توجهی از آن، از مهم‌ترین دلایل سقوط بهای گندم در بازار جهانی ظرف یک‌سال اخیر بود. حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 زمینه صعود بهای غلات در بازارهای جهانی را فراهم کرد. طرفین این درگیری یعنی روسیه و اوکراین هر دو جزو تولیدکنندگان اصلی گندم بودند و واهمه از ایجاد تنش در زمینه تامین این محصول با آغاز جنگ باعث شد تا هر بوشل گندم به رکورد قیمتی 11.7دلار نیز صعود کند.

زیان گندم‌‌‌کاران

سود تولیدکنندگان گندم در ایالات‌متحده به شکل مستمر کاهش می‌‌‌یابد. عرضه میزان قابل‌توجهی از این محصول از سوی تولیدکنندگان بزرگ در نقاط مختلف دنیا باعث شده تا نرخ گندم تحت فشار کاهشی قرار گیرد. این در حالی است که هزینه‌‌‌های تولید نظیر هزینه تامین تجهیزات، حمل‌‌‌ونقل و... بالاست و مجموع این موارد باعث می‌شود که از سودآوری تولید این محصول کاسته شود.  به گفته فعالان این بخش، استمرار رویه فعلی در نرخ فروش گندم می‌‌‌تواند به کشاورزان تولیدکننده گندم زمستانه آسیب جدی وارد کند و با تحمیل زیان جدی به آنها به استمرار تولید گندم آسیب بزند. تجزیه و تحلیل دانشگاه ایالتی کانزاس نشان داد که کسب سود متوسط نیازمند فروش هر بوشل گندم با نرخی در حدود 6.26دلار به ازای هر بوشل است.