معامله‌گران منتظرند امروز بازار آتی با افزایش قیمت‌ها همراه شود
گروه بورس کالا - سردار خالدی: با رکوردشکنی‌های دادوستد طلا در بازارهای جهانی، افزایش سطح قیمت سکه طی هفته گذشته در بازارهای داخلی به بیش از ۲۰ هزار تومان رسید؛ اما براساس گفته تحلیلگران پیش‌بینی نسبت به آینده به صورت یک معمای سردرگم همچنان با اما و اگر همراه است.

بازارهای جهانی طی هفته گذشته با روند متفاوتی دنبال شدند. با وجود برگزاری نشست‌ها و برخی اظهارات امیدوارکننده نسبت به آینده اقتصادی، واکنش بازارهای سهام و کالایی جهان با سقوط قیمت‌ها همراه بود.
براساس گزارش صندوق بین‌المللی حمایت از طلا در مقابل افت بازارها و نگرانی سرمایه‌گذاران، تقاضا برای این کالا به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است.
با بالا رفتن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش طلا قیمت این محصول نیز به رکورد باور نکردنی یک هزار و 870 دلار رسید که با این وجود به نظر می‌رسد در ساعات باقیمانده باز بودن بازارهای جهانی نوسان قیمت‌ها بیشتر به سمت بالا حرکت کند. نگرانی از آینده و تردید سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام و برخی از کالاها، اعتماد نسبت به این بازارها کمرنگ شده و تقاضا برای بازارهای جایگزین شدت بیشتری به خود گرفته است.
معامله‌گران معتقدند تا زمانی که اطمینانی از سوی آنها مبنی بر روشن شدن اوضاع آینده رشد اقتصادی به وجود نیاید، شاهد افت شاخص قیمت سهام در بازار خواهیم بود. این در حالی است که برخی نیز بر این باورند سطح قیمتی طلا همانند یک حباب در آستانه ترکیدن است و سقوط شاخص قیمت‌ها در روزهای آینده با انتشار برخی از گزارش‌های مثبت اقتصادی متوقف می‌شود. به هر حال به نظر می‌آید اوضاع آینده به صورت یک معمای سردرگم با اما و اگر رو‌به‌رو شده است.
در بازار داخلی، روند قیمت‌ها به تبع از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی با صعود بالایی همراه بود. به طوری که دادوستد سکه طرح قدیم در روز پنج‌شنبه به 510 هزار تومان رسید، سکه طرح جدید نیز 500 هزار تومان معامله شد. افزایش قیمت طلا و بالا رفتن نرخ ارز در بازار داخلی باعث شده دادوستد سکه علاوه بر اینکه با افزایش متقاضی همراه شود به رشد قیمت‌ها نیز کمک کند. مسوولان بانک مرکزی بر این باورند بازار سکه در شرایط طبیعی و روال عادی قرار دارد و دولت ناگزیر از افزایش قیمت‌ها است.
این در حالی است که برخی از معامله‌گران معتقدند علاوه بر اینکه دادوستدهای بازار سکه تاثیرپذیر از بازار‌های جهانی است، از بازار ارز داخلی نیز متاثر می‌شود و بانک مرکزی به دلیل شرایط خاص اقتصادی و بین‌المللی کشور باید همواره در راستای تامین نیازهای جامعه حرکت کند تا بازارها بعد از یک دوره دچار نوسان شدید قیمت‌ها نشوند.
در بازار آتی روند مبادلات متناسب با بازارهای نقدی و حتی یک گام جلوتر از آن همپای بازارهای جهانی حرکت کرد. در مجموع از روز شنبه تا پایان معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته، معامله 34 هزار و 266 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 684 میلیارد و 708 میلیون و 380 هزار ریال در این بازار انجام شد که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب کاهش اندک 19/2 و 44/6 درصدی را از لحاظ حجم و ارزش تجربه کرد؛ البته با توجه به بالارفتن حجم تقاضا و معامله‌های انجام شده کاهش اندک حجم و ارزش مبادلات در هفته مورد بررسی ناشی از احتیاط سرمایه‌گذاران نبوده است، بلکه افزایش قیمت طلا باعث خواهد شد حجم‌ها در سطح بالایی باقی بماند.
معامله‌گران معتقدند با توجه به افزایش قیمت طلا، دادوستدهای امروز با رشد همراه خواهد شد. آمار معاملات بازار بدین صورت بود که برای سکه تحویل شهریورماه ۴ هزار و ۱۵۴ قرارداد به ارزش ۱۹۹ میلیارد و ۲۰۹ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال بسته شد. برای سکه تحویل آبان‌ماه ۴ هزار و ۱۵۶ قرارداد به ارزش ۲۰۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال معامله شد. سکه‌های تحویل دی ماه نیز با دادوستد ۱۳ هزار و ۲۷۵ قرارداد به ارزش ۵۹۱ میلیارد و ۹۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال بسته شد. این در شرایطی بود که سکه تحویل اسفندماه با ثبت ۱۲ هزار و ۶۸۱ قرارداد به ارزش ۶۸۵ میلیارد و ۹۶۲ دنبال شد.
اما روند قیمت‌ها همگام با افزایش حجم مبادلات سپری شد. قیمت‌ها در عین حال که در اواسط هفته با نوسان همراه بودند، اما در پایان هفته با شیب افزایشی نسبت به ابتدای هفته رو‌به‌رو شدند، سکه تحویل شهریورماه با رشد 17 هزار و 502 تومان و 4 ریال رو‌به‌رو بود. سکه آبان‌ماه نیز افزایش 18 هزار و 961 تومان و 8 ریال را تجربه کرد. این در شرایطی بود که سکه دی ماه با وجود اینکه از بیشترین حجم قرارداد برخوردار بود با کمترین افزایش 15 هزار و 230 تومان و 8 ریال مواجه شد. همچنین سکه تحویل اسفندماه با بیشترین افزایش 20 هزار و 193 تومان و 6 ریال از ابتدا تا پایان روز پنج‌شنبه هفته گذشته رو‌به‌رو بود.