بازار داخلی، هفته چهارم مردادماه را همانند هفته ماقبل با روند نزولی در چهارشنبه به پایان رساند و افت شدید تقاضا با معامله نشدن بسیاری از عرضه‌ها مشهود بود. در هفته گذشته 125 هزار و 548 تن محصولات فولادی به ارزش 153 میلیارد و 500 میلیون تومان در بورس کالا معامله شد که نسبت به هفته ماقبل 11 درصد کاهش در ارزش معاملات و 7 درصد کاهش در حجم معاملات را نشان می‌دهد.

سه شنبه هفته گذشته معاملات بیلت سه ماهه در LME با کاهش ۱ دلاری به ۵۶۵ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر تن؛ یعنی قیمت‌های جمعه هفته گذشته رسید و بازار شاهد کاهش حجم معاملات بود قیمت در بازارهای نقدی نیز روز سه شنبه با یک دلار کاهش نسبت به روز قبل از آن به ۵۹۹ دلار و۵۰ سنت به ازای هر تن رسید. یکی از کارشناسان بورس لندن نیز اظهار کرد بازار بیلت در حال سکون به سر می‌برد و ما پیشنهادهای پایین‌تری را از ترکیه و CIS دریافت می‌کنیم که ممکن است به کاهش قیمت منجر شود و حتی کاهش ۵ دلاری قیمت دور از انتظار نیست و بعید به نظر می‌رسد چیز غیر‌منتظره‌ای در ماه آتی اتفاق بیفتد. به نقل از کارشناسان متال بولتن در بورس لندن،‌ این مساله بیشتر منعکس‌کننده شرایط بازار آرام قراضه است واحتمال تغییر چندانی در قیمت بیلت برای‌ آینده نزدیک وجود ندارد.
کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که بازارهای صادراتی دارند، با ناآرامی‌های سیاسی روبه‌رو هستند ادامه جنگ در لیبی و ناآرامی‌ها در سوریه و مصر تمایل برای ساخت خانه‌های جدید را کاهش داده است و خریداران تنها در حد نیاز روزانه اقدام به خرید می‌کنند علاوه بر‌این در بسیاری از کشورهای‌ این منطقه به دلیل ماه رمضان خریداران رویه مشابهی را در پی گرفته‌اند. کشورهای اروپایی نیز در تعطیلات فصلی به سر می‌برند.
هر چند چین با مشکلات روز افزون اقتصادی ناشی از بحران اقتصادی آمریکا روبه‌رو است، اما فولادسازان انتظار دارند بر اساس روند هر سال، قیمت قراضه در بازار داخلی از سپتامبر بهبود یابد و تا پایان سال روندی صعودی داشته باشد. اقتصاد چین به شدت به صادرات وابسته بوده و بر اساس تحلیل‌های موجود به ازای ۱ درصد کاهش رشد در اقتصادهای غربی، اقتصاد چین با ۷ درصد کاهش رشد روبه‌رو می‌شود که به همراه تورم موجود می‌تواند ناآرامی‌هایی را در پی داشته باشد.
در آمریکا نیز تقاضا کاهش داشته است و روند کلی اقتصاد معلوم نیست. در ‌این میان اوباما اعلام کرده سیاست‌های جدیدی را در ماه آتی اعلام خواهد کرد. از دیدگاه ناظران تغییر روند کنونی برای دولت اوباما از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار بوده و افزایش تحرکات برای بهبود شرایط اقتصادی الزامی‌است در هر صورت پیش‌بینی می‌شود نیمه دوم سال رونق نیمه اول سال را نداشته باشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ‌این روند تا معلوم شدن شرایط کلی حاکم بر اقتصاد جهانی و کاهش ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه ادامه یابد؛ لذا خرید در حد نیاز روزانه جهت جوابگویی به تقاضای داخلی را در کوتاه مدت منطقی می‌دانند.
هفته گذشته بازار داخلی روند هفته‌های اخیر را ادامه داد و معاملات با عرضه ذوب آهن در ابتدای هفته و کاهش شدید تقاضا در اواخر هفته روبه‌رو بود. خریداران همچنان منتظر اتمام ماه رمضان و کاهش بیشتر قیمت بوده و عامل موثری برای تغییر انتظارات خریداران در بازار وجود ندارد؛ هر چند شایعاتی مبنی بر آزاد سازی معاملات از ابتدای ماه آتی وجود دارد. با توجه به ‌اینکه سیاست‌های کلی کشور، فضای اقتصادی را به سوی حاکمیت رقابت و شفاف سازی قیمت‌ها پیش می‌برد، به نظر نمی‌رسد ادامه روند کنونی در کنترل قیمت‌ها در بورس امکان پذیر باشد و بسیاری از کارشناسان آزادسازی و ‌ایجاد فضای رقابتی را راهکار اساسی برای بهبود روند بازار می‌دانند. در هفته آتی با توجه به روند هر ساله افت معاملات در ماه رمضان به ویژه در هفته پایانی، پیش‌بینی می‌شود روند بازار نسبت هفته‌های قبل تغییر چندانی نداشته باشد.
منبع: شرکت کارگزای مبین سرمایه