مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته صادرکنندگان ورق ترکیه قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دادند و در بازار غرب اروپا قدرت رقابت بالایی پیدا کردند. قیمت پیشنهادی تحویل اواخر دسامبر 520 تا 535 یورو هر تن سی اف آر است.


گرچه افت اخیر نرخ یورو باید به ضرر بازار واردات باشد ولی بازار داخلی راکد ترکیه موجب شده تولیدکننده‌ها چاره‌ای جز کاهش قیمت نداشته باشند. البته این هفته معامله‌ای شنیده نشده چون تجار به شدت مراقب موجودی انبارها بوده و خریداران تنها برای رفع نیاز فوری خرید می‌کنند.
هفته گذشته قیمت پیشنهادی ترک‌ها به ۶۷۵ تا ۶۸۵ دلار فوب افت کرد و قیمت داخلی ۷۱۰ دلار درب کارخانه است. برای به دست آوردن قدرت رقابت در اروپا باید قیمت به ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار فوب برسد.
اخیرا کارخانه‌های اروپایی به دنبال افزایش فروش هستند ولی قیمت‌های اعلامی رسمی را پایین نیاورده‌اند از این رو با افزایش فشار شاید قیمت را به 505 تا 510 یورو درب کارخانه کاهش دهند تا قدرت رقابت داشته باشند. قیمت معاملات برای ورق اروپا در حال حاضر 510 تا 525 یورو درب کارخانه است.
بازار ورق جنوب اروپا در انتظار افت قیمت
همچنین تقاضای پایین و جو منفی، بازار ورق جنوب اروپا را تحت فشار قرار داده است. از این رو انتظار می‌رود طی دو هفته آینده قیمت ورق گرم در این منطقه کمی کاهش یابد.
قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها در اسپانیا و ایتالیا در حال حاضر ۵۱۵ تا ۵۳۰ یورو درب کارخانه است، ولی تخفیف داده می‌شود و معامله در ۵۰۵ تا ۵۱۰ یورو درب کارخانه بسته شده است. قیمت‌های پیشنهادی هنوز بالاست ولی شایعه احتمال افت قیمت در بازار پیچیده است.
تقاضای واقعی پایین بازار را تحت فشار قرار داده از طرفی سطح قیمت‌ها در شمال اروپا کمتر از ایتالیا و اسپانیا است.
کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند تا دو هفته آتی افت قیمت ۱۰ تا ۳۰ یورویی ممکن است. خریداران حاضرند در ۵۲۰ یورو تحویل فوری معامله کنند.
قیمت وارداتی قدرت رقابت ندارد؛ ولی محصول روسیه در بنادر اسپانیا رو به افزایش است و قیمت پیشنهادی 525 یورو در هر تن سی‌اف‌آر است. در حالی که ورق گرم شرق اروپا 510 تا 520 یورو در هر تن سی‌اف‌آر است.
ایتالیایی‌ها نیز اعلام کرده‌اند قیمت ورق سرد خود را کاهش نخواهند داد
بازار ورق آلمان
همچنین بازار ورق گرم آلمان راکد است؛ چرا که تجار منتظر تاثیر کاهش تولید کارخانه‌ها و حمایت از قیمت‌ها هستند.
اما کاهش تولید هنوز اثری نداشته و روند بازار مشخص نیست. تقاضا کم است و تجار امیدوارند تا 4 هفته آینده قیمت بالا برود و ورق گرم 520 یورو به ازای هر تن شود. تجار خرید نمی‌کنند. برخی از مصرف‌کننده‌های نهایی قرارداد فصل اول سال 2012 را بسته‌اند.
سرویس سنتر‌ها مازاد موجودی دارند و بعید است زودتر از اواخر نوامبر قیمت‌ها بالا برود که شاید ۲۰ تا ۴۰ یورو باشد. فعلا کارخانه‌ها ورق گرم عرضه نمی‌کنند و همه امیدوارند با توجه به موجودی کم بازار و کاهش تولید قیمت تا یک ماه دیگر بالا برود. قیمت فعلی سرویس سنتر‌ها ۵۲۰ تا ۵۶۰ یورو است.
تقاضای اتریش و کشورهای همسایه کم است با این حال انتظار افت قیمت نمی‌رود. مدت زمان تحویل فعلا 4 تا 5 هفته است و برخی قیمت کارخانه‌ها را 520 یورو اعلام کرده‌اند.