مجید حصاری
پوشش ابر سیاه (Dark cloud cover):
شامل دو شمع به ترتیب توخالی و تو پر است به این ترتیب که قیمت باز شدن شمع دوم باید بالاتر از سایه کندل اول باشد و قیمت بسته شمع دوم باید 50 درصد شمع ماقبل خود را پوشش دهد و زیر آن بسته شود. این الگو در یک روند یا حرکت صعودی تشکیل می‌شود.

در نمودار زیر افت قیمت سهام شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو را بعد از تشکیل الگوی پوشش ابر سیاه را مشاهده می‌کنید.

رسوخ‌‌گر:
شامل دو شمع به ترتیب توپر و توخالی است، به این ترتیب که قیمت باز شدن شمع دوم باید پایین‌تر از سایه شمع اول باشد و قیمت بسته شمع دوم باید 50 درصد شمع قبل خود را پوشش دهد و در آن محدوده بسته شود. این الگو در روند یا حرکت نزولی شکل می‌گیرد.

به رشد قیمت بعد از تشکیل این الگو در نمودار خگستر دقت کنید.

تاکنون با برخی از مهم‌ترین الگوهای تک شمعی و دو شمعی آشنا شدیم اکنون به معرفی الگوهای سه شمعی خواهیم پرداخت.
ستاره عصرگاهی (Evening star):
ستاره عصر گاهی در یک حرکت یا روند صعودی شکل می‌گیرد که موجب کاهش قیمت می‌شود. معامله‌گران از این رو این الگو را با این نام می‌خوانند؛ زیرا بعد از آن انتظار تاریکی و فرارسیدن شب را در بازار دارند. همان طور که در شکل ملاحظه می‌کنید قیمت بعد از یک شمع صعودی یک شمع کوچک بالاتر می‌سازد (معمولا با شکاف) و سپس شمع بعد نزولی قدرتمند را که بسته آن پایین‌تر از محدوده میانی شمع صعودی است، شکل می‌دهد. معمولا تشکیل شمع سوم با افزایش حجم همراه است.

در شکل زیر آرایش الگوی ستاره عصر گاهی در نماد خگستر نمایش داده شده است. حرکت صعودی قیمت بعد از تشکیل این الگو خاتمه یافته و حرکت نزولی آغاز گردیده است.

ستاره صبحگاهی:
این شکل دقیقا برعکس الگوی ستاره عصر گاهی است در یک حرکت یا روند نزولی شکل می‌گیرد و از این رو با این نام خوانده می‌شود؛ چرا که انتظار افزایش قیمت و فرا رسیدن صبح و روشنایی را برای بازار دارند.
شمع اول تو پر یا نزولی قوی شمع دوم کوتاه و با فاصله از شمع اول (معمولا بین شمع اول و دوم شکاف قیمتی یا همان گپ را شاهد هستیم) شمع سوم صعودی قدرتمند و بسته آن بالای محدوده میانی شمع اول است.
در نمودار روبه‌رو، قیمت در انتهای یک حرکت اصلاحی با تشکیل الگوی ستاره صبحگاهی به روند صعودی خود ادامه داده است.
www.aradtrader.com